Dovršetak gradnje infrastrukture putničko-teretnog terminala luke Gaženica, podmorski tuneli, razvoj poslovne zone Crno te ulaganja u Zračnu luku Zadar četiri su projekta koji su ovaj tjedan predstavljeni u Zadru predstavnicima jedne od najvećih kineskih kompanija zaduženih za infrastrukturne projekte Poly Tehnologies.
Uz predstavnike grada i županije nazočni su na prvom sastanku bili i ministar prometa Oleg Butković i prvi potpredsjednik Vlade Tomislav Karamarko. Nakon upoznavanja ali i velikog interesa koji je iskazala kineska delegacija, očekuje se dolazak inženjera Polya, a potom i ključnih ljudi grupacije s kojima bi se konkretno trebalo dogovoriti financiranje projekata. Dožupan Zadarske županije Branimir Longin kaže da se za sada ne mogu iznositi u javnost svi detalji projekta, tim više što i ulagači nisu voljni da se u ovoj fazi o tome govori, ali priznaje da je riječ o prvom ozbiljnijem razgovoru s jednim ulagačem kojem je poslano pismo namjere i koji su se nakon svega nekoliko dana odazvali i stigli u Zadar. Kaže da je njima prioritet luka Gaženica, a prema saznanjima i kineski ulagači za to imaju interes zbog položaja koji grad ima i koji bi bio kombinacija za pružanje usluga i turizam. Gradio bi se kontejnerski terminal, a kao što su već i neke ranije kineske delegacije isticale, takav terminal u Hrvatskoj njima bi bilo puno jeftiniji, nego Hamburg preko kojeg se obavlja najveći dio kontejnerskog poslovanja.
Uz to plan je i napraviti od luke Gaženice homeport za kruzere. Interes Kinezi imaju i za gradnju podvodnog tunela koji bi povezao Zadar s Ugljanom, a Kina na tom području imaju veoma razvijenu tehnologiju i tamo postoji velik broj takvih tunela. Zadar za taj projekt već ima gotovo idejno rješnje, predinvesticijsku studiju isplativosti, feasibility studiju financijske, društvene, demografske, gospodarske i socijalne isplativosti te elaborat utjecaja na okoliš. I dok je računica bišve vlade, a koja postaje u stručnoj javnosti sve upitnija, rekla da je pelješki most isplativiji od podvodnog tunela, Zadrani su već izračunali da bi gradnja tunela bila i do tri puta jeftinija u odnosu na mostove te bi gradnja bila dva puta brža i projektiranje bi bilo jednostavnije. Veliku potporu tunelima ili bilo kojoj vrsti povezivanja otoka daje i ministar graditeljstva Lovro Kuščević.
- Podržavam da se otoci povežu na drugi način ,a ne samo brodovima i podržat ćemo ulagače koji su spremni na takvo ulaganje – kaže Kušćević. Već ranije je kineska kompanija Poly izrazila i želju za ulaganjem u Zračnu luku Zadar a cilj je da se omogući i slijetanje jumbo aviona. To znači da bi se omogućio i dolazak kineskih turista u Hrvatsku. No kako su kineskim turistima velik problem vize, Vlada bi uskoro mogla i predložiti izdavanje turističkih viza, odnosno mogućnost da se primjerice viza može iskoristiti kroz mjesec dana unutar pet godina.
>> Tunel Gaženica – Ugljan isplatio bi se za 7 godina
Prije dvije decenije htjeli su uložiti u Krk i Rijeku i prugu ......pa se uspjelo minirati....