Uspjeh na svjetskom tržištu kombinacija je brojnih faktora – uspijevaju one tvrtke koje su korak ispred konkurencije, čiji su proizvodi ili usluge pomno osmišljeni da se istaknu, koje kontinuirano razvijaju poslovanje i optimiziraju poslovne procese te prepoznaju prilike. Najuspješnije tvrtke koriste tehnologije kojima transformiraju svoj poslovni model i postaju konkurentnije. Klimaoprema iza sebe ima više od 45 godina tradicije, a danas je proizvođač s robotiziranim i automatiziranim proizvodnim pogonima prisutan na tržištima širom svijeta. Sergio Galošić, predsjednik Uprave, u razgovoru je ispričao kako teče put digitalne transformacije tvrtke te kako gradi svoju međunarodnu poziciju oslanjajući se na najnovije tehnologije.
Možete li nam ukratko predstaviti Klimaopremu, u koliko zemalja poslujete i koliko zaposlenika imate?
Klimaoprema je tvrtka koja sa svojih 8 tvrtki kćeri u 8 različitih država, broji više od 850 zaposlenika, među kojima je više od 300 inženjera strojarstva, elektrotehnike, građevine, arhitekture i drugih srodnih struka. Izvoz proizvoda i usluga u više od 50 zemalja diljem svijeta ukupno čini više od 95% udjela u našim konsolidiranim prihodima, stoga se može kazati da smo već danas internacionalna kompanija. Mi smo prije svega tehnološka kompanija koja je svoje tehnološko-razvojne temelje postavila još davne 1975. godine, kada smo kao mala tvrtka, nastala u podrumu kuće u Samoboru, kontinuirano promišljali o ulaganju u nove tehnologije, bilo kroz razvoj novih proizvoda ili ulaganja u nove, u ono vrijeme, tehnološki napredne strojeve. Danas smo jedna od najvećih europskih kompanija za proizvodnju HVAC opreme te jedna od najpouzdanijih inženjering tvrtki koja nudi usluge projektiranja, izgradnje, validacije i puštanje u rad tvornica za proizvodnju farmaceutskih proizvoda po sistemu „ključ u ruke“. Pored farmacije, Klimaoprema predstavlja značajnog igrača u području projektiranja i izgradnje operacijskih sala te čistih prostora u području proizvodnje mikroelektronike. Dakle, prisutni smo na svim tržištima u kojima je potreban čisti prostor, bilo za potrebe proizvodnje ili osiguranja „sterilnih“ uvjeta, kao što su intenzivna njega bolesnika i operacijske sale. S obzirom na naš internacionalni položaj te potencijal koji je pred nama, došli smo do zaključka da jednim sveobuhvatnim rebrendiranjem možemo napraviti dodatan iskorak u marketinškom smislu. Vodeći se tom idejom osnovali smo Amelicor grupu čiji je zadatak objediniti sve naše tehnološke brendove: Klimaopremu, KOER i MCRT pod jednom kapom, odnosno Amelicor brendom. Amelicor je složenica dviju engleskih riječi ameliorate (poboljšati, unaprijediti) i core (središte, srž) što je konotacija na poboljšanje života kao srž našeg poslovanja.
Kako izgleda vaše konkurentsko okruženje i kako se ističete u odnosu na konkurenciju?
Svoju utakmicu igramo na svjetskom tržištu pa se u tom smislu borimo s najvećim i daleko snažnijim konkurentima čija su domaća tržišta mnogo veća nego što je naše. Da bismo u toj utakmici uspjeli, odnosno da bismo bili prepoznati od strane kupaca, mi uvijek moramo biti korak ispred naše konkurencije, dakle i po kvaliteti, ali i u tehnološkom smislu. Naš poslovni model, kvaliteta, agilnost, fleksibilnost, želja za uspjehom i istraživanjem novih znanja su presudni za naš uspjeh.
Kada ste započeli svoj put digitalne transformacije i s kojim izazovima ste se susreli na putu?
Klimaoprema je svoj digitalni put započela davno, zapravo mi smo digitalizirali neke naše ključne procese u proizvodnji kada se još i nije pričalo o digitalnoj transformaciji. No, ključni preokret u našoj digitalnoj transformaciji dogodio se donošenjem odluke da pojedinačne i stihijske korake zamijenimo promišljenom, sveobuhvatnom digitalnom strategijom. Zajedno s konzultantima identificirali smo naše potrebe, definirali smo naše ciljeve te postavili naš digitalni put. Trenutno smo u početnoj fazi naše sveobuhvatne digitalne transformacije, ali ključno je reći da je naš put iznimno planiran i definiran. Najveći izazov koji nam se našao na tom putu, odnosno s kojim se i dalje nosimo, je mijenjanje našeg mindseta. Dakle, kako čim brže s jednog moda rada preći u drugi, efikasniji te kudikamo produktivniji.
Neizostavan dio digitalne transformacije je stvaranje modernog radnog mjesta koje omogućuje veću produktivnost i zadovoljstvo zaposlenika – kako ste u tvrtki koncipirali „moderno radno mjesto“?
Razgovarati o digitalnoj transformaciji, stvaranju modernog i poželjnog radnog mjesta, nemoguće je, a da se ne spomenu Microsoft proizvodi i usluge. Naime, nalazimo se u vremenima velike fluktuacije radnih potencijala koji su u većini slučajeva uvjetovani nedostatkom radnika pa u tom smislu mi, prije svega tehnološke kompanije, vodimo iznimno zahtjevnu bitku. Jedan od većih izazova je pronaći način kako zadržati postojeći kadar i privući novi, odnosno učiniti ga dovoljno atraktivnim s jedne strane, a zadržati pa i povećati ukupnu razinu učinkovitosti i produktivnosti s druge strane. Postoje danas razni dostupni alati koji nam pomažu za povećanje radne učinkovitosti i produktivnosti. Mi smo se odlučili za Microsoft i njihova moderna Cloud rješenja poput M365 iz kojeg primjenjujemo cjelokupni portfelj aplikacija koje nam već sada uvelike pomažu u postizanju željenih ciljeva. Primjerice, Teams platforma i druge usluge podrške (kao što su ProPlus, Planner, SharePoint) koriste se za pomoć poslovnim jedinicama u povezivanju zaposlenika, centraliziranju suradnje i komunikacije te učinkovitom upravljanju dokumentacijom i procesima povezanih timova. Slučajevi korištenja razvijeni su za različite poslovne jedinice, sa specifičnim O365 uslugama koje odgovaraju potrebama i procesima specifičnih poslovnih jedinica. Također, implementirali smo Teams grupe bazirane na odjelima (sa strukturiranom komunikacijom i dokumentacijom organiziranom po poslovnim temama/kanalima), a unutar Internih komunikacija pokrenuli smo središnji SharePoint Intranet koji služi za organizacijsku komunikaciju.
Kako se vaša tvrtka prilagodila na hibridni način rada?
Pandemija COVID-19 je svakako obilježila nekoliko generacija u posljednje dvije godine. Kada se vratimo dvije godine unazad i pokušamo zamisliti naše živote, a osobito funkcioniranje tvrtki bez socijalnog kontakta na kojeg smo do sada navikli, rekli bismo da je to nemoguće. Svaka situacija je svojevrsna prilika, pa tako i pandemija. Vrijeme pandemije je ubrzalo proces digitalizacije cijelog svijeta te smo dokazali kao civilizacija da se svakom izazovu možemo brzo i efikasno prilagoditi. Nekima je ta prilagodba išla lakše i bezbolnije, dok su se drugi iznimno mučili pa svjedočimo nestajanju velikog broja kompanija u nemogućnosti agilne transformacije. Možemo se pohvaliti da smo ovu prisilnu digitalnu transformaciju prošli relativno bezbolno jer je naš put transformacije počeo puno prije same pandemije. Naime, uz pomoć snažnih Microsoft alata, kao što su Teams, Sharepoint, Office paket i slično, koji su već bili sastavni dio našeg poslovanja i prije pandemijskog vremena, hibridni način komuniciranja, a samim time i poslovanja protekao je izrazito bezbolno. Štoviše, u pandemijsko vrijeme Klimaoprema je nastavila rast poslovanja i ostvarenje strategije koju smo postavili prije tri godine.
Koji su glavni izazovi u Supply Chain procesu tijekom COVIDa i na koji način pokušavate minimizirati izazove?
Najveći izazovi koji su direktna posljedica pandemije i rata u Ukrajini su problemi koji nam nose prekidi u opskrbnim lancima. Problemi nisu samo u rokovima dobave, već se susrećemo s nevjerojatnim nedostatkom sirovine i poluproizvoda diljem europskog tržišta. S obzirom na važnost problematike te moguće rizike koji isti nose, osnovali smo krizni tim čiji zadatak je dnevna identifikacija potencijalnih problema i predlaganje rješenja. Direktan rezultat ovakvog pristupa je značajno povećanje zalihe - zapravo nikada nije bilo lakše planirati zalihe – „kupuj sve što ti je dostupno i ne pitaj koliko košta“. Ovo izgleda smiješno, no nažalost ovo je jedina mogućnost koja nam može osigurati kontinuitet poslovanja.
Klimaoprema značajno ulaže u automatizaciju i robotizaciju proizvodnje i proizvodnih linija. Vi ste kompanija koja je na samom vrhu kompanija na svijetu po broju robota na broj zaposlenika. Gdje vidite sljedeću primjenu automatizacije/robotizacije unutar vašeg poslovanja uz područje proizvodnje?
Jedan od razloga našeg brzog rasta na svjetskom tržištu je kontinuirano ulaganje u tehnologiju, dakle novih proizvoda i proizvodnje. Visoka razina automatizacije i robotizacije određenih proizvodnih linija omogućilo nam je efikasnost i produktivnost koja je rezultirala konkurentnošću na svjetskom tržištu. Samo ulaganjem u tehnologiju kroz povećavanje efikasnosti i produktivnosti možemo biti konkurentni. Ovo ne vrijedi samo za naše tržište, zapravo ovo je temeljni postulat tržišnog poslovanja.
Ako uzmemo u obzir usvojene parametre tehnološke razvijenosti kompanija, a jedan od njih je broj industrijskih robota u proizvodnji na 10 000 direktno zaposlenih u proizvodnji, mi spadamo u sam vrh Europske unije. Obzirom da smo svjesni kakav nam mora biti put u tehnološkom razvoju, unutar sektora za razvoj i istraživanje imamo dediciran tim izvrsnih inženjera koji, u suradnji s Fakultetom strojarstva i brodogradnje u Zagrebu, kontinuirano promišlja svaki segment naše proizvodnje koju je moguće unaprijediti, poboljšati, automatizirati i robotizirati.
Za uspješnu digitalnu transformaciju je važno ulagati u tehnologiju kao i u digitalne vještine zaposlenika. Koje su aktivnosti koje poduzimate u području ljudskih resursa i postizanja zadovoljstva vaših zaposlenika?
Sve počinje i završava s čovjekom. Ovo je naša mantra i toga se držimo i nju živimo. Dakle, mi smo svjesni da je najveći naš potencijal onaj ljudski, stoga našim djelatnicima posvećujemo najveću dozu pažnje. Transfer znanja, podizanje kompetencija, nove tehnologije i nova znanja, to je ono što smo postavili pred sebe i to je ono što želimo. U tom smislu, osnovali smo Akademiju znanja kroz koju ćemo uz dobro promišljen i definiran kurikulum te participacijom naših vrsnih djelatnika, osigurati sve ono što želimo biti i čemu težimo, a to je centar izvrsnosti i novih tehnologija.