Festival poduzetništva, obrta i OPG-ova "Moja poduzetna Hrvatska", kojeg organizira medijska grupa Styria sa svojim brendovima Večernji list, 24 sata i Poslovni dnevnik, okupio je u subotu su Zadru 20-ak malih poduzetnika koji su predstavili svoju ponudu. Kako je istaknuo Ivica Katić, pročelnik za gospodarstvo i poduzetništvo Grada Zadra, ovakve manifestacije su nužne kako bi mali poduzetnici lakše našli put do novih kupaca.
Berislava Ćurčin iz Starigrada na Hvaru i njezin OPG Lavanda su bili jedan od izlagača na zadarskom Festivalu. Berislava se već 30 godina bavi proizvodnjom kozmetike od mediteranskog bilja, a posebice o lavande, ružmarina, smilja i kadulje. U svojem asortimanu ima 31 certificirani proizvod, a kako sama kaže, svake godine dobiva nekoliko medalja na raznim specijaliziranim sajmovima te, i na svojem štandu, ponosno pokazuje 16 zlatnih i srebrnih odličja.
"Imam vlastitu destileriju koja omogućuje da imamo ekološki proizvod po vlastitim kriterijima. Na imanju nas radi troje, naravno, većinu posla odradim ja, a pomažu mi sin i kćer studenti", kaže Berislava. Dodaje da nema pozitivnih iskustava s trgovačkim lancima pa svoje proizvode uglavnom proda putem vlastitog štanda na Starogradskoj rivi, a nazočna je i na specijaliziranim poduzetničkim sajmovima poput ovog u Zadru.
Ružmarin, smilje, lavanda...
S Hvara je i OPG Grgo Lučić koji u selu Zastražišće proizvodi eterična ulja od autentičnih hvarskih biljaka. "Moja proizvodnja bazira se na ružmarinu, smilju, lavandi, origanu ili mravincu, boru, kadulji, čempresu i mirti. Planirao sam proširiti asortiman s nekim kontinentalnim biljkama, ali sam odustao jer me zbog toga ljudi ne bi više percipirali kao autentičnog hvarskog proizvođača", kaže Lučić. Njegov asortiman sastoji se od 50-ak eteričnih ulja, hidrolate i balzame.
"Oduvijek se bavim biljem i ribarstvom. Kako sam profesionalni ribar, imam koću od 20 metara, u proteklom razdoblju sam više bio usmjeren na ribarstvo. No, zadnjih tri godine se polako povlačim iz tog biznisa te samo pokrenuo OPG koji se bavi eteričnim uljem, a naredne godine planiram potpuno izaći iz ribarstva te se u penziji baviti isključivo biljem", pojašnjava Grgo Lučić. Njegov asortiman može se pronaći u nekoliko trgovina na Hvaru, a radi povremeno i za partnere u Australiji i Austriji. No, kako ti naručitelji traže veće garantirane količine na duže razdoblje, Grgo nije odviše sklon takvim većim poslovima. "Kako ja i kome mogu garantirati da će iduća godina biti rodna kao što je ova i da ću ja umjesto dva litra eteričnog ulja zbog nečeg ubrati bilja samo za pola litre", pita se ovaj osebujni hvarski poduzetnik.
Potpuno prirodni džemovi
OPG Damjanić-Babac, kojeg vodi bračni par Sandra Babac i Alan Damjanić iz Poljica kod Zadra, predstavili su se u Zadru sa svojim ekološkim brendom Šinjorina smokva koji obuhvaća pet džemova od smokve, dunje, maraske, šljive i mandarine.
"Suprug je iz Zagreba, a ja iz Dalmacije, na samom ulasku prema otoku Pagu te smo pokušali u našem biznisu unijeti vrijednosti oba temperamenta. "Mi smo se orijentirali na mali asortiman, ali koji je strogo ekološki. Svi naši džemovi su potpuno prirodni i mi u njih ne dodajemo nikakve konzervanse niti dodatni šećer", kaže Sandra Babac.
Njihovi proizvodi se mogu pronaći u delikatesnim prodavaonicama diljem Hrvatske, a najzastupljeniji su u Splitu i Zadru. Njihovi proizvodi su se niz godina mogli naći i u Švedskoj, no zadnjih mjeseci je suradnja s njihovim tamošnjim partnerom polako zamrla te se očekuje da će pronaći novog europskog distributera. Tvrtka Profectus iz Zadra bavi se izradom i montiranjem staklenih balkonskih ograda. Vlasnik Mario Perišić ističe da je već niz godina u građevinskom biznisu, a prije šest mjeseci se odlučio specijalizirati samo za staklo. "Za sada djelujemo uglavnom na zadarskom području, ali planiramo i nacionalnu prisutnost. Trenutno smo u poslu tri partnera, uz niz kooperanata koji odrađuju pripremu materijala. Korisnici su nam uglavnom investitori u luksuznije turističke i stambene objekte, ali je sve više i obiteljskih kuća koje se odlučuju na staklene ograde na balkonima ili unutar same kuće!, kaže Perišić. Dodaje da često nastupaju na ovakvim specijaliziranim sajmovima, kakav je i Festival poduzetništva, obrta i OPG-ova u Zadru jer im to omogućuje izravniju komunikaciju s potencijalnim kupcima.