Globalni uspjeh

Lidl je tek kod nas otkrio dobitni ključ 
do potrošača

Foto: Dusko Marusic/PIXSELL
19.08.2017.
u 09:56

Hrvatski potrošači natjerali su Schwarz grupu da promijeni svoj koncept prodaje i uvaži sklonosti domaćih kupaca

Lidl je s više od 90 prodavaonica smještenih na frekventnim mjestima širom Hrvatske i 4 milijarde kuna godišnjeg prometa i prije pada Agrokora postao drugi najveći trgovački maloprodajni lanac u Hrvatskoj, te osmo najveće poduzeće u državi.

Otkrili su to ovih dana Finini poslovni rezultati za prošlu godinu, koji su tu tvrtku označili kao najveću brzorastuću veliku kompaniju u zemlji. Zadnjih šest godina Lidl je povećavao prodaju 10 do 20 posto godišnje, te je jedini u taj branši od 2010. udvostručio prihod, pretekao do tada druge Plodine te u velikom naletu puše za vrat posrnulom Konzumu.

Za tri godine jači od Konzuma

Uoči sloma Agrokora Konzum je godišnje vrtio nešto manje od 15 milijardi kuna, no značajan dio nekadašnjih Konzumovih prihoda vjerojatno se već prelijeva konkurentskim lancima, među kojima je upravo Lidl godinama najprodorniji trgovac. Konzultant Dragan Munjiza vjeruje da će Lidl, sa sestrinskim Kauflandom, za tri godine prodavati više robe nego Konzum, ako taj lanac opstane do 2019. Trgovački lanci koji prodaju vlastite robne marke velika su novost u tranzicijskim zemljama, gdje uspijevaju preteći konkurente koji se obraćaju zahtjevnijim kupcima veće kupovne moći. Munjiza procjenjuje da će bez Velpra, Konzumovi prihodi ove godine pasti na nekih 9 milijardi kuna.

Za hrvatske je prilike Lidl poslovni gigant jer su mu prihodi jedan i pol puta veći od godišnjeg BDP-a Hrvatske. Schwarz grupa u čijem je vlasništvu Lidl četvrta je maloprodajna kompanija u svijetu. Jeftine robne marke bile su okosnica Lidlova tržišnog uspjeha u 20. stoljeću, no i ta se politika Lidla nakon iskustva u Hrvatskoj mijenja. Kad je 2006. godine dolazio u Hrvatsku, Lidlu su prognozirali da će možda zauzeti dvadeseti dio tržišnog kolača (oko 5 posto tržišta), no AZTN navodi da mu se tržišni udio sad kreće između 10 i 20 posto. Tek je u Hrvatskoj njemački gigant napravio odmak od tradicionalne politike jeftino i jednostavno opremljenih dućana, pa je nedavno u Zagrebu, Medulinu, Crikvenici i Krku otvorio prve ušminkane centre u kojima kupce mami i ugođajem. Novi koncept gradnje i dizajna postaje okosnica daljnjeg Lidlova širenja po svijetu, ali i Jadranu, a kako su shvatili da su hrvatski kupci osjetljivi na domaće proizvode počeli su ih sve više i više nuditi na svojim policama. Munjiza kaže da Hrvatska u mnogo čemu predstavlja prelomnicu za njemačkog giganta. Prije nego što su došli kod nas, u svakoj zemlji gdje su imali dućane na Lidlovim je policama bilo 800 proizvoda vlastite robne marke. Tek je u Hrvatskoj Lidl prvi put dodao 400 domaćih proizvoda, pa sad sličnu poslovnu politiku primjenjuju i drugdje.

Pulski dućan najbolji u grupi

– Gospodarska kriza utjecala je na promjene u ponašanju potrošača, koji su postali cjenovno osjetljivi, pa su diskontni maloprodavači postali vrlo atraktivni. Možemo očekivati da će Lidl i dalje rasti u Hrvatskoj, posebno sada kada je Konzum u specifičnoj situaciji i kada je u tijeku preslagivanje tržišta – komentira Damir Anić s Ekonomskog instituta Zagreb. Diskontni trgovci (Lidl, Hofer, Eurospin...) postaju sve popularniji u većini tranzicijskih zemalja, pa su čak i u Sloveniji osvojili trećinu tržišta.

Munjiza dodaje da je Lidlov dućan u Puli najprofitabilnija prodavaonica unutar te njemačke grupacije, na čiju je novu poslovnu politiku mala Hrvatska utjecala više od ikoje druge zemlje, a Lidl je nedavno iznenadio i kreditom koji je dao Puli za uređenje infrastrukture.

Komentara 18

TZ
tibold.zvonimir
10:15 19.08.2017.

nije istina! U švicarskoj lidl ima obvezu prodaje svicarskih proizvoda, te im je ograničen broj artikala kao i veličina poslovnih prostora, a sve zbog toga da se zaštite švicarske kuće kao Coop i Migros

ST
stefj
11:15 19.08.2017.

LIdl iprodire na tržište niskom cijenom i ne gleda na kvalitetu proizvoda. Kvalitetu osiguravaju zakoni, bar donekle... Hrvatska je siromašna zemlja, zato Lidl ima toliki uspjeh. Ljudi kod nas ne mogu si priuštiti gledati Brand ili čitati deklaracije i birati bolje, primorani su kupovati što jeftinije... A što se tiče domaćih proizvoda, vrlo lako je moguće da npr. Krašu ili Jamnici više šteti biti na policama Lidla nego što imaju koristi. Kao prvo, moraju dati puno niže cijene nego inače, a kao drugo, tamo se nalaze uz iste Lidlove proizvode koji su obavezno 2 puta jeftiniji. Na kraju ispada da oni reklamiraju Lidlove Brandove. Imate npr. Bajaderu odmah do Lidllovog no name proizvoda koji je vrlo sličan, ali duplo jeftiniji. Kupac vidi poznati paket, dođe do police i kupi ono pokraj, jeftinije... No to je Hrvatska, dok god je država najveći poslodavac, to znači siromašno društvo i sigurno neće biti bolje...

MU
Mukowsky
10:40 19.08.2017.

Koliko su platili poreza na dobit otkad su došli?

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije