Konferencija

Ljerka Puljić: Država se srami obiteljskih tvrtki

puljic
Arhiva Vl-a
18.03.2010.
u 17:00

U europskim državama obiteljski biznisi čine i 90 posto ukupnog gospodarstva, a u nas postoji stigma da su dobre tvrtke samo one koje imaju mnogo dioničara ili su u državnom vlasništvu.

Država se srami priznati da je obiteljski biznis nešto što treba poticati jer generira nova radna mjesta. U europskim državama obiteljski biznisi čine i 90 posto ukupnog gospodarstva, a u nas postoji stigma da su dobre tvrtke samo one koje imaju puno dioničara ili su u državnom vlasništvu, premda rezultati uspješnih obiteljskih tvrtki to demantiraju - kazala je starija izvršna potpredsjednica koncerna Agrokor Ljerka Puljić na konferenciji Budućnost obiteljskih tvrtki u organizaciji tjednika Lider.

Teško do kapitala

Primjer za to je i Agrokor. S vlasnikom koji ima viziju, talentirane ljude u koje se neprestano ulaže, jasne vrijednosti unutar kompanije, najbolju svjetsku praksu i transparentno poslovanje, koji od prvog dana vodi računa i da tvrtka mora imati nasljednika, Agrokoru je osigurana uspješnost i trajanje i za idućih 200 godina, kazala je ističući kako je Agrokor po svim svojim rezultatima dokazao da je uspješna tvrtka i nikada se nije sramio priznati da je obiteljska kompanija.

Prema njezinim riječima, mala i srednja poduzeća, pogotovo kad počinju s biznisom, nemaju ni znanja ni ljudi i nisu u potpunosti prilagođena standardima koja od njih zahtijeva bankarski ili bilo koji drugi sustav kroz koji bi mogli doći do kapitala za daljnji razvoj. I ne znaju kako noći nova financijska sredstva. I Agrokor je prošao jednu takvu fazu, objašnjava. No baš je zbog toga vrlo brzo investirao dalje svjestan kako treba biti financijski transparentan kako bi lakše dolazio do novca. Agrokor je tako ušao i u partnerstvo s EBRD-om, koji u njemu sada drži 8,2 posto udjela, što znači da se tvrtka, da bi došla do kapitala i daljih sredstava za razvoj nije libila ni promjene strukture vlasništva, kako bi stvorila dalje pretpostavke za konkurentnost, kazala je Puljić.

Izaslanica predsjednika Republike Helena Kasanić naglasila je kako će predsjednik Ivo Josipović učiniti sve, u okviru svojih ovlasti, da stvori pozitivnu klimu za gospodarstvo. No hrvatska država, čulo se, ne prepoznaje specifičnosti obiteljskih poduzeća, njihov društveni i ekonomski značaj i financijske probleme i nimalo ih pozitivno ne diskriminirati kako to čine druge europske zemlje i učiti iz svjetskih iskustava. Na Malti se, primjerice, različito oporezuje reinvestiranje dobiti obiteljskih tvrtki, kao i zadržana dobit u Austriji. U Turskoj čak postoji upravljački kodeks za obiteljske tvrtke kako bi se izbjegli generacijski konflikti u upravljanju... kazala je Slavica Singer, predsjednica CEPOR-a.

Obiteljske tvrtke su odgovornije i fokusiranije na dugoročan uspjeh

Predsjednik HUP-a Damir Kuštrak najavio je osnivanje udruge obiteljskih tvrtki, 28. članice pri HUP-u.

- Obiteljske tvrtke fokusiranije su, odgovornije i brinu se o zajednici. Fokusirane su na dugoročan uspjeh i poslovanje te nastavljaju ulagati i kada dođu lošija vremena - rekao je izvršni direktor Međunarodne udruge obiteljskih kompanija Olivier de Richouftz. Upozorio je na učestalu predrasudu da su obiteljske tvrtke isključivo mala i srednja poduzeća.

Najbolji primjeri za to su američki Wal-Mart s godišnjim prihodom od 378,79 milijarde dolara prihoda i 2,1 milijun zaposlenih, Ford s prihodom od 172,45 milijardi dolara godišnje, dok u Japanu, primjerice, ima više od 100.000 starih poduzeća starijih od 100 te 100 starijih od 600 godina, čulo se na konferenciji. Najstarije američko poduzeće Avedo Zildjian Company, koje se bavi izradom cimbala, utemeljeno je pak 1623. godine. Obitelji prema de Richouftzu obično učinkovitije postižu ciljeve jer su koncentrirane. Jača je motivacija da se osigura reputacija obitelji i tvrtke. Zaposlenici su također dio obitelji pa je lojalnost visoka. No istraživanja su pokazala da manje od 30 posto obiteljskih tvrtki preživi do druge, a manje od 10 posto do treće generacije vlasnika.

Prema riječima američkog savjetnika i trenera menadžmenta tvrtki s Fortunove liste 500 David Kinney hrvatske tvrtke imaju talentirane menadžere, ali vlasnici su previše samouvjereni da samo oni znaju najbolje, što ih onemogućuje u daljem razvoju.

- Hrvatska ima talent, nevjerojatne alate, educirane ljude i odlučnost, no najveća razlika između hrvatskih i američkih obiteljskih tvrtki jest stav. Budite svjesni da imate moć i ideje - no organizirajte ih na pravi način i uspjeh je zajamčen - poručio je.

Komentara 2

EU
EUfan
00:32 19.03.2010.

Agrokor je pošteno zapoćeo obiteljski biznis. Naime, osnivač Ante Todorić nakon izlaska iz zatvora ( dobio je 8 godina zbog krađe) osniva firmu i uz svesrdnu pomoć Krivoustog stvara imperij. Danas je njegov sin gazda Hrvatske o kome se nitko od novinara ne usudi pisati jer bi ga gazda odmah šupirao. Obiteljski biznis na HDZ način.

MA
max221
18:10 18.03.2010.

\"Primjer za to je i Agrokor. S vlasnikom koji ima viziju, talentirane ljude u koje se neprestano ulaže, jasne vrijednosti unutar kompanije, najbolju svjetsku praksu i transparentno poslovanje\" Ovo zadnje mi nikako nejde u glavu budući da se poticaji premaa agrokoru kao i dugovanja drže državnom tajnom ???? Nemam ja ništa protiv njegovoj \"uspješnosti\" ali ne preko leđa poreznih obveznika.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije