– Samo smo po broju trgovačkih kvadrata dostigli prosjek EU. Problem domaće trgovine je taj što je svoj rast financirala po kamatnim stopama i od 8%, neki i iz keš priljeva da bi spasili glavu, a konkurencija je u nas osvajala nove prostore s bitno nižom cijenom kapitala, koju mi moramo nadoknaditi nižim plaćama ili dio tog troška nadoknaditi od partnera čije proizvode prodajemo – kazala je starija izvršna potpredsjednica Agrokora i predsjednica Udruženja trgovine pri HGK Ljerka Puljić na stručnom skupu Magros 2013. u Krašu na temu sudbine hrvatske i svjetske trgovine i proizvodnje nakon ulaska u EU.
Puljić je istaknula kako svi trgovci u RH dijele istu sudbinu pada profita, osim možda diskontera, pri čemu im je i te kako važno partnerstvo i potpora domaćoj proizvodnji, koja čini i 30% njihove prodaje. Ukidanjem granica s EU veliki trgovački lanci na hrvatsko su tržište zapravo tek sad agresivnije navalili s privatnim markama i konkurentskim brendovima, s kampanjama Italije koja pozdravlja RH... pa Lidl, kaže Puljić, dva tjedna tako prodaje talijanske proizvode, pa francuske..., a ona se “znoji čekajući i francuska vina rihtajući cijene i marže” Agrokorovih vina, koji je najveći proizvođač u RH. Nije, kaže, eurofob, ali zašto, primjerice, RH nije pozdravila EU sa 10 hrvatskih proizvoda u Sparu u Austriji, upitala je, s obzirom na to da je na konferenciji bio prisutan i predsjednik uprave Spara Helmut Fenzl. S druge strane, začudili bismo se koliko je stranih proizvođača u proteklom razdoblju posjetilo Agrokor jer nakon ulaska u EU legitimno očekuju da se njihovi proizvodi, za koje potrošači nikad nisu čuli, ulistaju na police Konzuma, rekla je Puljić.
Boris Cota, savjetnik predsjednika za gospodarstvo, rekao je kako se razvoj gospodarstva mora temeljiti na izvoznoj potražnji, no hrvatski su proizvodi uglavnom niske dodane vrijednosti i nekonkurentni.
Čelnik HGK Nadan Vidošević smatra pak da domaća prehrambena i trgovačka industrija ne mogu više generirati rast na domaćoj potrošnji te da hrvatskoj gospodarskoj politici predstoji ozbiljan zadatak, kako prisiliti strane trgovačke lance da hrvatske proizvode uvrste na svoje police.
>>Vina vinogradara udruge Trsek vrijedna enološke pažnje