Hrvatski pregovarači napokon su uspjeli privoljeti Europsku komisiju, koja je isprva posve odbijala tu mogućnost, da prihvati odgodu odluke o kabotaži koja je prijetila propašću hrvatskim malim brodarima. Na zahtjev hrvatske strane EK je pristao odobriti i prijelazno razdoblje za liberalizaciju javnoga pomorskog prijevoza.
Talijani protiv?
Odluka o kabotaži odgođena je do 31. prosinca 2014., što brodarima daje pet godina za prilagodbu flote, a prijelazno je razdoblje za javni prijevoz do 1. siječnja 2017. Ovo je dosad najdulje prijelazno razdoblje koje je EK odobrio Hrvatskoj. Dosad smo odgodu dobili u poglavlju energetike za obveznu pričuvu nafte na godinu dana te manje prijelazno razdoblje u poglavlju u vezi s poštom. Očekuje se i da će članice Unije podržati odluku o odgodi kabotaže, no moguće je protivljenje, primjerice Italije, kojoj bi odgovaralo preuzimanje dužobalne linije Hrvatske.
– Ne želimo potezati mačka za rep. Nadamo se da će odluka ipak proći. Pojave li se problemi, Komisija preporučuje razgovore sa strukom, dakle s nama brodarima – kaže Valter Grubica, predsjednik sekcije brodara u HOK-u. Brodari su, podsjetimo, čak i prijetili blokadom luka upozoravajući na potrebu odgode kabotaže, odnosno mogućnosti da strani brodari prevoze putnike na hrvatskim brodskim linijama, koju donosi liberalizirano tržište.
Flota stara 56 godina
– Ne učini li se to, domaći će brodari ulaskom u EU nestati u vlastitu dvorištu – upozorava Grubica. Iako su prvotno od EU tražili prijelazno razdoblje od deset godina, mali su brodari zadovoljni kompromisnim rješenjem premda je pet godina, uza sadašnju krizu i nedostatak novca, kratko razdoblje da baš svi obnove flotu od 460 brodica u kojoj su brodovi zreliji za mirovinu nego za plovidbu. Prosječna je starost domaće male flote 56 godina, a talijanske pet! Osim novijih, bržih i boljih brodova Talijani u spremnike toče dizel za 0,45 eura po litri, a naši 60 posto. Apsurdno je, ali istinito – za brodove plaćaju čak i cestarinu, odnosno naknadu za financiranje građenja i održavanja javnih cesta koja je uračunata u cijenu litre goriva.
Odgovor EK u idućih 10 dana
U poglavlju 14. Prometna politika traži se i prijelazno razdoblje za pristup tržištu teretnog prometa – da u 2012.i 2013. 80% kapaciteta bude rezervirano za domaće tržište. Državni tajnik za promet Dražen Breglec kaže da odgovor od Europske komisije očekuju u idućih 10 dana.
Lako sa EK....sada treba naša država omogućit povoljno financiranje kojim će se flota lakše obnoviti a da ne padne sve na leđa brodara...