Flota

Malim brodarima pet godina šanse za obnovu flote

jadrolinija
Arhiva VL
15.03.2010.
u 07:00

Odluka o kabotaži odgođena je do 31. prosinca 2014., što brodarima daje pet godina za prilagodbu flote, a prijelazno je razdoblje za javni prijevoz do 1. siječnja 2017. Ovo je dosad najdulje prijelazno razdoblje koje je odobreno Hrvatskoj.

Hrvatski pregovarači napokon su uspjeli privoljeti Europsku komisiju, koja je isprva posve odbijala tu mogućnost, da prihvati odgodu odluke o kabotaži koja je prijetila propašću hrvatskim malim brodarima. Na zahtjev hrvatske strane EK je pristao odobriti i prijelazno razdoblje za liberalizaciju javnoga pomorskog prijevoza.

Talijani protiv?

Odluka o kabotaži odgođena je do 31. prosinca 2014., što brodarima daje pet godina za prilagodbu flote, a prijelazno je razdoblje za javni prijevoz do 1. siječnja 2017. Ovo je dosad najdulje prijelazno razdoblje koje je EK odobrio Hrvatskoj. Dosad smo odgodu dobili u poglavlju energetike za obveznu pričuvu nafte na godinu dana te manje prijelazno razdoblje u poglavlju u vezi s poštom. Očekuje se i da će članice Unije podržati odluku o odgodi kabotaže, no moguće je protivljenje, primjerice Italije, kojoj bi odgovaralo preuzimanje dužobalne linije Hrvatske.

– Ne želimo potezati mačka za rep. Nadamo se da će odluka ipak proći. Pojave li se problemi, Komisija preporučuje razgovore sa strukom, dakle s nama brodarima – kaže Valter Grubica, predsjednik sekcije brodara u HOK-u. Brodari su, podsjetimo, čak i prijetili blokadom luka upozoravajući na potrebu odgode kabotaže, odnosno mogućnosti da strani brodari prevoze putnike na hrvatskim brodskim linijama, koju donosi liberalizirano tržište.

Flota stara 56 godina

– Ne učini li se to, domaći će brodari ulaskom u EU nestati u vlastitu dvorištu – upozorava Grubica. Iako su prvotno od EU tražili prijelazno razdoblje od deset godina, mali su brodari zadovoljni kompromisnim rješenjem premda je pet godina, uza sadašnju krizu i nedostatak novca, kratko razdoblje da baš svi obnove flotu od 460 brodica u kojoj su brodovi zreliji za mirovinu nego za plovidbu. Prosječna je starost domaće male flote 56 godina, a talijanske pet! Osim novijih, bržih i boljih brodova Talijani u spremnike toče dizel za 0,45 eura po litri, a naši 60 posto. Apsurdno je, ali istinito – za brodove plaćaju čak i cestarinu, odnosno naknadu za financiranje građenja i održavanja javnih cesta koja je uračunata u cijenu litre goriva.

Odgovor EK u idućih 10 dana

U poglavlju 14. Prometna politika traži se i prijelazno razdoblje za pristup tržištu teretnog prometa – da u 2012.i 2013. 80% kapaciteta bude rezervirano za domaće tržište. Državni tajnik za promet Dražen Breglec kaže da odgovor od Europske komisije očekuju u idućih 10 dana.

Komentara 2

JA
jasnab135
07:29 15.03.2010.

Lako sa EK....sada treba naša država omogućit povoljno financiranje kojim će se flota lakše obnoviti a da ne padne sve na leđa brodara...

Avatar dpejakovic
dpejakovic
08:31 15.03.2010.

Mislim da bi pametnije bilo odgoditi ulazak u EU na 5 godina, te onda traziti odgodu od 5 godina u suprotnom nisam siguran da ce uvesti vise od tri nova broda u flotu!

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije