Digitalizacija je proces koji u potpunosti može promijeniti cijelo gospodarstvo. Radi se o zaista važnom procesu u koji se Hrvatska dosta kasno uključila. Iako nije jednostavan proces, digitalna transformacija može znatno unaprijediti poslovanje. Bez obzira na to veliki dio javnosti još uvijek nije u potpunosti upoznat sa svime što dolazi s ovakvom promjenom poslovanja.
Upravo zato Hrvatska udruga poslodavaca (HUP) intenzivno radi na podizanju svijesti o potrebi za digitalizacijom poslovanja te kroz konferenciju Digitalna (R)evolucija kontinuirano motivira sve sudionike gospodarskog života u Hrvatskoj da naprave prvi korak i započnu s digitalnom transformacijom. Digitalna (R)evolucija 3.0 održava se 5. veljače 2020. godine uz radni moto „Talenti, agilnost, tehnologija“ što nam govori da je za uspješnu digitalizaciju potrebno mnogo više od same tehnologije. A direktor programskog odbora konferencije, Ivan Maglić, nam je kroz primjere uspješne prakse detaljnije objasnio koji su to prvi koraci za pokretanje procesa digitalne transformacije te ima li uopće u Hrvatskoj tvrtki i poduzetnika koji su uspješno digitalizirali svoje poslovanje.
Koliko je digitalizacija prihvaćena u Hrvatskoj?
U Hrvatskoj je digitalizacija u nekim tvrtkama prepoznata i prihvaćenakao neminovnost unapređenja poslovanja, ali velik broj tvrtki još uvijek ne razumije dovoljno ovaj trend pa ne reagira adekvatno, a to je slučaj u većini zemalja naše regije, pa i šire. No, naglasio bih da se u posljednje vrijeme susrećemo sa sve više pozitivnih primjera i tvrtki u Hrvatskoj koje se uključuju u procese digitalne transformacije i razumiju njenu važnost te pokreću niz aktivnosti i projekata u tome smjeru.
Koje prednosti i prilike digitalizacija može donijeti tvrtkama i poduzetnicima u Hrvatskoj?
Digitalizacija, uz pametno korištenje dostupnih tehnologija i njihovih kombinacija, omogućava stvaranje posve novog poslovnog modela i novih vrijednosti te daje prilike za pronalazak novih klijenata i tržišta. Radi se o procesu koji otvara cijeli niz potpuno novih mogućnosti pružanja usluga, komunikacije između poduzetnika i klijenata, razmjene dobara i usluga, korištenja resursa, poboljšanja procesa, lakše prepoznatljivosti i distribucije usluga i proizvoda te razmjene znanja, ideja i iskustva. U svakom segmentu poslovanja hrvatske tvrtke i poduzetnici mogu iskoristiti prilike koje donose digitalne tehnologije i to na mnogo jednostavniji, jeftiniji i prihvatljiviji način.
S kojim izazovima se susreću tvrtke i poduzetnici tijekom procesa digitalizacije?
Proces digitalizacije, kao i svaka druga inicijativa ili promjena koju donosi tehnologija sa sobom nosi mnogo izazova. Izazovi su različiti, od financijskih sredstava, nedostatka znanja i internih resursa pa sve do raspoloživih i sposobnih partnera. Međutim, jedan od najčešćih problema odnosno prepreka je manjak razumijevanja potrebe za digitalnom transformacijom i interna kultura zaposlenika na svim razinama. Promjene koje digitalizacija omogućava često se tumače kao prijetnja zaposlenicima uz prisutan strah da će uvođenjem novih tehnologija nestati potreba za njihovim radom.
No, svaki izazov se može uspješno savladati. Upravo je zato jedan od važnih zadataka uprave i izvršnog menadžmenta pravilno komunicirati promjene koje donosi uvođenje novih tehnologija, koji se ciljevi time žele ostvariti te namjeru da tehnologija bude alat koji će zaposlenicima omogućiti da svoj posao rade još bolje, brže i jednostavnije što će za njih rezultirati dodatnim vremenom za kvalitetnije i kreativnije aktivnosti.
Ima li u Hrvatskoj tvrtki i poduzetnika koji su uspješno digitalizirali svoje poslovanje? Koji su pokazatelji uspješnosti?
Naravno da ima. Drago mi je da u posljednje vrijeme primjećujem sve više izvrsnih primjera učinkovite primjene digitalne tehnologije i to u gotovo svim segmentima poslovanja kao što su poboljšanje poslovnih procesa i interne učinkovitosti te komunikacija s klijentima, kupcima i dobavljačima. Osim toga, lijepo je vidjeti da se koristi cijeli spektar tehnologija, od robotike u skladištima, kompleksne poslovne analitike i video tehnologija pa sve do umjetne inteligencije u zdravstvu, turizmu i industriji oglašavanja.
Što se tiče praćenja i mjerenja pokazatelja uspješnosti tu bi svakako trebalo obratiti pozornost na tradicionalne pokazatelje poslovanja uz naglasak na to koliko je u svakome od njih bila prisutna i „digitalna komponenta“. Primjerice, jedan od najjednostavnijih načina praćenja uspješnosti u prodaji je pratiti koliki udio prihoda dolazi kroz digitalne kanale.
U kojoj mjeri je digitalizacija promijenila njihove modele poslovanja?
Ovisi o kojem primjeru i tvrtki govorimo, no u svakom slučaju radi se o pozitivnim promjenama modela poslovanja. Primjerice, primjena nekih jednostavnih tehnologija iz domene umjetne inteligencije, tzv. „Robotic process Automation“ omogućila je da se repetitivni poslovi unosa podataka u interne informacijske sustave automatiziraju. Na taj način se zaposlenici, koji su trošili znatan broj radnih sati na takve poslove, mogu posvetiti drugim aktivnostima ili smanjiti prekovremene sate. Drugi važni primjeri su kvalitetnija i brža reakcija prema kupcima, poboljšanje korisničkog iskustva, povećanje baze kupaca kroz nove kanale i digitalnu dostupnost te atraktivnost na globalnoj razini.
Koji su prvi koraci za pokretanje procesa digitalne transformacije?
Prvi i najvažniji korak je podizanje svijesti o potrebi za digitalnom transformacijom. Slijedeći korak je proširiti ideju kroz cijelu kompaniju i osigurati ravnomjeran razvoj i napredak u digitalizaciji kroz sve organizacijske cjeline. Za pravu digitalnu transformaciju potrebno je koordinirati inicijative, jasno definirati ciljeve, ideje i plan za optimalno i pravodobno korištenje digitalnih tehnologija te na taj način postići maksimalan benefit uz prihvatljive investicije.
Koja je uloga HUP-a u procesu digitalizacije? Na koje načine motivirate poduzetnike na pokretanje procesa digitalizacije?
HUP prvenstveno ima namjeru pomoći kompanijama u ovim prvim i najvažnijim koracima – podizanju svijesti o potrebi reakcije na trendove digitalne transformacije. Nadalje, kroz ogranke HUP-a, namjera je svim industrijama ukazati na važnost ovih promjena kako bi se hrvatsko gospodarstvo što prije prilagodilo i iskoristilo prilike koje digitalizacija stvara. Ideja je pokazati (tradicionalnim) hrvatskim tvrtkama i poduzetnicima da postoje vrlo uspješne hrvatske tvrtke koje im mogu pomoći u tranziciji ka digitalnom poslovanju. Mnoge od njih pružaju svoje usluge velikom broju klijenata izvan Hrvatske, a cilj nam je ipak da imaju što više posla u Hrvatskoj.
Nadolazeća konferencija Digitalna (R)evolucija intenzivno se bavi ovom temom. Koji je glavni cilj konferencije? Što sudionici mogu očekivati od trećeg izdanja konferencije?
Cilj Digitalne (R)evolucije je ukazati članovima HUP-a, ali i svim sudionicima gospodarskog života u Hrvatskoj, na važnost promjena i korištenja mogućnosti koje donosi digitalna tehnologija kako bi se unaprijedilo poslovno okruženje.
Vjerujemo da ćemo kroz zanimljive i praktične primjere pokazati kako neke naše tvrtke intenzivno rade na projektima digitalne transformacije. Sve to radimo s ciljem motiviranja drugih tvrtki i poduzetnika da prepoznaju prilike (ali i prijetnje) koje hrvatskom gospodarstvu donosi digitalizacija te da se ohrabre i uspješno zakorače u digitalnu transformaciju.