Proizvodnja u Brodosplitu privremeno je obustavljena, a radnici su do sada dobili ukupno tri minimalca za veljaču, ožujak i travanj, a od 1. srpnja poslani su na čekanje do 1. rujna, doznaje Hina iz Brodosplita.
Glasnogovornik Brodosplita Josip Jurišić podsjeća da je škver već dulje od 150 dana "u izvanrednoj situaciji" i kaže da na to nije mogao utjecati jer je prouzročeno višom silom.
Zbog rata u Ukrajini i sankcija Rusiji zaustavljeni su kreditni plasmani s ruskom VTB bankom i blokirano je financiranje projekata, pa je tvrtka, da bi zaštitila Brodosplit i sačuvala brodograđevnu djelatnost, po Jurišićevim riječima bila prisiljena zatražiti otvaranje predstečajnih postupaka za DIV grupu i Brodosplit, što je i odobreno.
"Nakon proglašenja predstečaja možemo raditi samo na projektima za koje imamo osigurano financiranje. Sukladno tome, nastavljamo s razvojem Zero emission putničkog jedrenjaka s nultom emisijom ispušnih plinova, turističke podmornice i besposadnog broda te razvojno-istraživačkih projekata CEKOM i IR koji se financiraju iz fondova Europske unije, gdje za IR projekte iz nepoznatih razloga već dva mjeseca nismo primili uplate, pa se nadamo skorom rješenju", kazao je Jurišić.
U Brodosplitu, po njegovim riječima, trenutačno radi 150 radnika, a koliko će ih trebati ubuduće, znat će kad se završi predstečajni postupak. Podsjeća da je ročište na trgovačkom sudu zakazano za rujan kada sud treba donijeti odluku o tražbinama, a Brodosplit će dostaviti plan restrukturiranja u predviđenom zakonskom roku.
"Ne možemo si dozvoliti nastavak gradnje projekata tako da ne možemo izvršiti svoje obveze prema radnicima i kooperantima. Nastavak izgradnje obalno-ophodnih brodova sami financiramo i uložili smo znatno više nego što je ugovoreno, vjerujući najavama naručitelja da će regulirati korekcije u cijeni koje su se zbog pandemije koronavirusa dogodile na svjetskom tržištu. Cijene po kojima ih gradimo su iz 2014., a nalog za nastavak izgradnje brodova u seriji dobili smo tek u veljači 2020. godine kada smo jasno dali do znanja da treba postupiti po zakonu i regulirati tržišne promjene", ističe Jurišić.
Kaže da je takav i zaključak vlade iz rujna 2021. godine te da tu razliku u cijeni nema tko drugi pokriti nego naručitelj. Ističe da i odluka vlade od 21. lipnja ove godine daje naputak za korekciju cijena radi ublažavanja posljedica globalnog poremećaja na tržištima.
"Gotovo je nevjerojatno da je Ministarstvo financija platilo 32 milijuna eura VTB banci za protestirano jamstvo za gradnju N485-polarnog kruzera, a nije nam odobrilo deset milijuna eura da se taj brod završi i da se jamstvo naplati", kaže Jurišić.
Dodaje da je Brodosplit obavio sve naručene radove za stonski most i vijadukt Prapratno na trasi pristupne ceste za Pelješki most, ali ih još nije naplatio.
"Unatoč svim nedaćama, radnicima poručujemo da Brodosplit sigurno opstaje i da nastavljamo s gradnjom putničkih brodova, gdje smo se pozicionirali zadnjih godina", zaključio je Jurišić.
Brodosplit je osnovan daleke 1931. godine, djelatnost im je brodogradnja, strojogradnja i metalna industrija. Vlasnik tog najvećeg hrvatskog škvera, koji se nalazi na 560 tisuća četvornih metara, jest DIV grupa. Od svibnja ove godine su u predstečaju u kojem vjerovnici potražuju 5,5 milijardi kuna. Svojevremeno su imali 1548 zaposlenih, a predsjednik Uprave je Tomislav Debeljak.
VIDEO: Oprezno pri online kupnji: Savjeti stručnjaka da izbjegnete zamke trgovaca
Što kažu Šuica i Plenki?