Kriza je dramatično utjecala na rezultate mobilnih operatera u Hrvatskoj. Unatoč svakodnevnim reklamama brojnih tarifnih modela i raznolikoj ponudi mobilnih uređaja, korisnici su odlučili štedjeti, odnosno trošiti prosječno manje nego u proteklim razdobljima.
Lošiji ukupni rezultati poslovanja odraz su i kriznog poreza nametnutog jedino ovoj industriji u Hrvatskoj. Naime, od kolovoza mobilni operateri moraju u državnu blagajnu uplaćivati 6 posto mjesečnog prihoda od glasovnog prometa i prometa SMS poruka. Usto je za jedan posto povećan PDV, a unatoč brojnim mehanizmima kojima mobilni operateri sve te dodatne troškove mogu preliti na korisnike, zapravo to nisu mogli učiniti, barem ne u cijelosti.
Ipak, razvijeno tržište i borba za svakog korisnika natjerali su ih da uglavnom ostanu konkurentni i ne povećavaju cijene, barem ne naočigled.
PDV su ukalkulirali, no harač su ipak morali ‘skriti’ u razne oblike obračunskih jedinica i smanjenih paketa, pouzdajući se u vjernost korisnika, ali i lijenost otkrivanja povoljnih tarifa, ili pak nudeći dodatne pogodnosti pri kontinuiranom trošenju. Ono čemu su gotovo svi pribjegli jest poticanje trošenja mamcima dodatnih minuta, darova, jeftinijih uređaja...
Smanjenje troškova
No, kada se sve zbroji, trend je silazan te za tu branšu i dalje vrlo opasan. Smanjuju se utrošene minute i prosječan trošak korisnika. Jednako kao što se i državna bilanca neće popraviti ne pokrene li se potrošnja, i mobilni operateri u dolazećem razdoblju plaćat će danak smanjenim ukupnim prihodima građana i samim time smanjenju potrošnje na telekomunikacijske usluge. Komunikacije nisu luksuz, no štednja je očito zahvatila hrvatske građane i pitanje je hoće li se ukidanjem harača i novim poreznim razredima potrošnja vratiti na stare brojke kad je riječ o troškovima za mobitel! Ipak, mobilni operateri, za razliku od mnogih drugih tvrtki, i dalje ostvaruju dobit, a HT je svojim dioničarima isplatio i dividendu, što ipak govori o stabilnosti kompanije.
Pad dobiti i prihoda glavno je obilježje dvaju najjačih mobilnih operatera u Hrvatskoj, T-Mobilea i Vipneta, pokazuju rezultati za prvi kvartal 2010. godine.
Prihodi T-mobilea pali su 12,9 posto, na 863 milijuna kuna. Vipnet je prošao mnogo bolje i pao tek 4,5 posto, na 100,3 milijuna eura (oko 730 milijuna kuna). Tele2, najmlađi operater u Hrvatskoj koji još hvata zamah, zabilježio je rast prihoda od 10 posto (216 milijuna kuna), no zarade još nema, tek se smanjuju gubici nastali pokretanjem tvrtke prije četiri godine. No, kako stoji u poslovnom izvješću, pozitivna nula trebala bi se pojaviti u drugoj polovici ove godine.
Tko pravilno broji?
Najjači na tržištu ako se gleda apsolutni broj korisnika i dalje je T-Mobile. Prvi kvartal završen je s ukupno 2,797.773 korisnika, što im je osiguralo 46,1 posto udjela na tržištu. Udio na tržištu u prvom kvartalu 2009. bio je 46 posto, dok je korisnika bilo 0,6 posto manje. Vipnet je drugi sa 2,634.100 korisnika i udjelom od 43,7 posto. U prvom kvartalu 2009. udio im je bio 42,6 posto, a broj korisnika 5,2 posto manji. Tele2 Hrvatska kvartal je završio s ukupno 624 tisuće korisnika. No, ono što u HT-u zasigurno zvoni na uzbunu jest činjenica da se broj korisnika njihove mreže smanjio u odnosu na kraj godine! Potkraj 2009. T-Mobile je imao 2,858.858 korisnika, a blagi odljev korisnika, kako to nazivaju u financijskim rezultatima, rezultat je recesije i jačeg tržišnog natjecanja, osobito u području prepaid korisnika manje potrošnje.
Istodobno, Vipnet je u prvom kvartalu u odnosu na kraj godine zabilježio porast broja korisnika za 31 tisuću, dok je Tele2 Hrvatska osigurao 26 tisuća novih korisnika.
Istina, Vipnet ima svoj diskontni brend Tomato, a Tele2 Hrvatska sam je po sebi diskontni operater. Usto, Tele2 Hrvatska u drugom kvartalu 2009. godine okrenuo se novom brojenju prepaid korisnika, odnosno SIM kartica, te obzirom na to brojevi nisu potpuno usporedivi.
Tele2, naime, iz korisničke baze izbacuje sve one koji u posljednjih 90 dana nisu ostvarili nikakav promet, dok i Vipnet i T-Mobile imaju mnogo dulje razdoblje u kojem SIM kartice smatraju ‘živima’.
Tako je Tele2 lani u drugom kvartalu jednokratno izgubio 227 tisuća korisnika, a ni u prvom ovogodišnjem kvartalu nije dostigao broj korisnika od prije novog načina brojenja koji je iznosio 773 tisuće.
Kada bi Vipnet i T-Mobile prihvatili novi način brojenja, podaci bi bili usporediviji i sigurno bi se odnos snaga popravo u korist Tele2 Hrvatska.
Svi konkurenti vode teške bitke i kada je riječ o broju prepaid korisnika, onih koji se koriste bonovima, i onih koji su na pretplati, tzv. postpaidu. No, omjer je i dalje 70 naprema 30 u korist prepaida. Upravo se zato Vipnet i T-Mobile užasavaju mogućnosti da se u skorije vrijeme uvede obveza registriranja prepaid korisnika.
Manji broj mobitela
Na stranu argumenti sigurnosti i ustavna prava, kada je riječ o rezultatima, upravo zbog brojenja SIM kartica te straha da će mnogi korisnici odustati od registracije i nošenja dva-tri mobitela, pa makar sa sitnim prometima, te zbog troškova registracije, mobilni operateri lobiraju za što kasniju primjenu najavljene registracije.
Dok se Tele2 Hrvatska, odlučio više ne protiviti registraciji, te i na taj način pokazati zube konkurenciji jer smatraju da im ‘mrtve’ SIM kartice napuhuju rezultate. A i sama penetracija, odnosno broj SIM kartica, doista je visoka, čak 136,7 posto, što znači da mnogi imaju i po dva ili tri mobitela.
Lani u prvom kvartalu penetracija je bila 138,4 posto (Tele2 je još na stari način brojio aktivne prepaid kartice). No, osim što je Tele2 srušio penetraciju, dio korisnika zasigurno je odbacio pokoji mobitel.
A da je štednja velika govore podaci o prosječnoj mjesečnoj potrošnji po korisniku. T-Mobileovci su u prvom kvartalu trošili 87,1 kunu, što je 14,7 posto manje nego u istom razdoblju lani.
Vipnetovci su pak u prvom kvartalu prosječno trošili 11 eura (oko 80 kuna), a lani 9,1 posto više! Tele2 Hrvatska, na žalost, kako kažu, ne predstavljaju te podatke javnosti. Usto, pada i broj utrošenih minuta u odnosu na prvi kvartal lani, ali i u odnosu na kraj godine. U Vipnetovu slučaju pad je 17,7 posto, a prosječno se razgovara 68,5 minuta, dok se u cijeloj protekloj godini prosječno razgovaralo 80,6 minuta. T-Mobileovi korisnici ipak razgovaraju više, i to prosječno 103,8 minuta, što je tek 0,7 posto pada u odnosi na lanjski prvi kvartal.
odričemo se i zbog cijena koje ste nabili i zbog konstantnog lopovluka koji provodite..znam ljude koji su se odrekli mobitela uopće..