I INA IMA SVOJU PRIČU...

Osamnaest plaća za fiću

Ina
Foto: PR FOTO
19.12.2014.
u 12:00

U tekstu koji je objavljen u Vjesniku industrije nafte na prijelazu iz 1969. na 1970. godinu obrazlaže se zašto se automobil ne smije smatrati luksuzom i privilegijem malobrojnih, već potrebom suvremenog čovjeka. O tome najbolje svjedoče, navodi autor teksta, podaci iz susjednih zemalja zapadne Europe: 1965. godine u Austriji je bilo 109 putničkih automobila na svakih 1000 stanovnika, u Italiji 106, u tadašnjoj Zapadnoj Njemačkoj 164 i u Francuskoj 197. Te iste godine u tadašnjoj Jugoslaviji registrirana su 187.842 putnička automobila, što je 8 automobila na svakih 1000 stanovnika. Prema statističkim podacima za 1968. godinu, broj putničkih automobila u tadašnjoj Jugoslaviji već je porastao na 20 automobila na svakih 1000 stanovnika. Dakle, 1968. godine svaki pedeseti stanovnik tadašnje Jugoslavije imao je putnički automobil.

"Prema statističkim podacima o prosječnoj mjesečnoj zaradi po zaposlenom i cijeni automobila tipa Zastava 750, za fiću je 1964. godine trebalo dati 31 prosječnu plaću, 1965. godine 27 plaća, 1966. godine 22 plaće, 1967. godine 19 plaća, a 1968. godine 18 plaća. Računajući također s prosječnom mjesečnom zaradom, prosječni Francuz, Talijan ili Austrijanac za mali je automobil približno iste kubikaže 1968. godine morao dati 8-10 mjesečnih plaća, a Švicarac i Nijemac iz Zapadne Njemačke samo 5.

Za domaćeg potrošača i benzin je znatno skuplji nego što je za prosječnog stanovnika zapadne Europe. Računajući prosječne plaće, sredinom 1968. godine, Austrijanac je za 100 litara benzina morao dati 8,8 posto svoje plaće, Talijan 15 posto, Francuz 13,4 posto, Švicarac 5,7 posto, a Jugoslaven 18,6 posto."

Godine 1998. automobili su posve uobičajena stvar, a pod pokroviteljstvom Ine održan je izbor za hrvatski automobil godine. Izbor je po tradiciji organiziralo Hrvatsko udruženje automobilskih novinara. Stručni žiri, sastavljen od sedam novinara udruženja, izabrao je najbolje automobile. Jednoglasnom odlukom žirija pobijedila je Alfa 156, i to s uvjerljivom prednošću ispred Škode Octavije i Citroenove Xsare. Dodijeljena su i druga priznanja: za tehničke inovacije dobio je Mercedes A-klase, za dizajn Alfa 156, za sigurnost Mazda 626. Najboljim terencem proglašen je Hyundai Galloper, najboljim jednovolumenskim automobilom Opel Sintra, a najboljim karavanom Daewoo Nubira. 

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije