Dok se svakodnevno broje štete od inflacije građanima i gospodarstvu, osiguranja su suočena s inflacijom automobilskih šteta, pojavom koja zbog rastućih cijena autodijelova industriji zadaje sve više glavobolja.
Moglo se to čuti na konferenciji Hrvatski dani osiguranja koja je okupila oko 400 sudionika u Opatiji.
Ima montera, nema majstora
Jedno od rješenja moglo bi se tražiti u promjeni modela suradnje sa servisnim radionicama tako da se, umjesto uobičajenih zamjena, oštećeni dijelovi više popravljaju. Time bi se smanjio trošak likvidacije šteta osiguravateljima, radionice bi imale priliku usmjeriti i naplatiti stručni rad, a posredno bi se pozitivan efekt osjetio i na tržištu rada.
- Idemo prema hiperinflaciji montera, a nemamo majstora u nastajanju. To će biti svima ozbiljan problem u budućnosti - kazao je Danijel Ivanković, regionalni direktor postprodaje Zubak grupe. Ilustrirao je to primjerom popravka oštećenog branika na kojem je trošak u konačnici bio oko trećinu umjesto zamjene s novim dijelom.
- Model treba razvijati, spremni smo razgovarati. Ključno je da popravak mora imati svoju vrijednost, bez toga nema razvoja radionica - oslikava i drugu strane medalje. Aktualna tema za industriju su nove izmjene Zakona o sigurnosti cestovnog prometa. Njima bi se po prvi puta definirala kategorija "osobnog prijevoznog sredstva" koja bi obuhvatila i električne romobile, a osiguravateljima naposljetku dao alat za obradu šteta. Iako je broj romobila eksplodirao zadnjih nekoliko godina u prometu, zakon ih ne prepoznaje, romobilisti se tretiraju kao pješaci, nema tehničkih zahtjeva o minimalnoj sigurnosti, a istodobno potencijalne štete mogu biti prilične.
- Trenutno nemamo podlogu za ocjenu odgovornosti vozača romobila u slučaju nesreće u kojoj sudjeluje s vozilom koje ima AO policu - kaže Eduard Skenderović, zadužen za obradu šteta na osobama i vozilima u Graweu. Industrija još nije zauzela zajednički stav treba li zakonodavac propisati osiguranje električnih romobila obveznim ili ostaviti tu procjenu na volju vlasniku, no pozdravljaju konačno definiranje te kategorije kao prvog koraka. Skenderović smatra da bi bolje rješenje obvezno osiguranje, po uzoru na Njemačku gdje je premija 35-75 eura.
Pogibeljni romobili
Među prijedlozima osiguravatelja o sigurnijem prometu jest i onaj da bijeg s mjesta nesreće bude razlog za gubitak prava iz osiguranja.
- U povijesti je ovo prvi puta da je iz dječje igračke nastalo prijevozno sredstvo, romobili su čudovišta na cesti - plastično je sumirao Krunoslav Ormuž, profesor Fakulteta strojarstva i brodogradnje i stalni sudski vještak. Argumentirajući loše ciklističke sposobnosti, izostanak osvjetljenja i uglavnom nenošenje zaštitne kacige, a sve na vozilu koje uz nerijetke "prepravke" može dosegnuti i 50 km/h. Štete mogu biti ekstremno velike, materijalne i ljudske. Što ako autobus skrene s ceste da izbjegne romobil koji mu 'izleti'? Tko je odgovoran? Nužno je uvesti evidencije i povezati romobile s vlasnicima koji imaju OIB, da se šteta poveže s odgovornom osobom - kaže Ormuž. '