Poziciju predsjednika uprave Hrvatske lutrije Danijel Ferić preuzeo je na izmaku 2012. Za Poslovni dnevnik govori o poslovanju društva, ambicioznim planovima, ali i problemima.
Upravu Hrvatske lutrije preuzeli ste u godini koja je zaključena uz gubitak. Problemima je bila opterećena i 2013., no lani je ostvarena dobit.
Točno, 2012. prošla je sa 16,5 milijuna kuna gubitka, dok je 2013. završena sa 11 milijuna dobiti. Javnost Lutriju percipira kao monopolista, no monopol držimo samo u lutrijskim igrama, dok smo u klađenju, na automatima i kasinima suočeni sa 76 konkurenata. Unatoč tome lider smo s tržišnim udjelom od 22 posto. Iako je BDP lani pao jedan posto, mi smo prihod povećali 11 posto, a uplatu u državni proračun za 12 posto. U 40 godina poslovanja Lutrije lani je ostvaren rekordan prihod, 508 milijuna kuna. Nismo nezadovoljni, ali ima puno prostora za napredak.
Lutrija prihod ostvaruje iz više kanala, tko najviše doprinosi?
Lutrijske igre dominiraju, daju 60 posto ukupnog prihoda, igre klađenja oko 30, dok automat-klubovi i kasina donose oko 10 posto.
Zar kasina i turizam ne idu pod ruku, svojedobno su najavljivani veliki planovi i rast prihoda kasina upravo od bogatih turista.
Recesija se osjeća i u tom segmentu. U posljednjih godinu dana zatvoreno je nekoliko kasina, među njima i najveći, onaj u Umagu. Oslanjao se na Talijane jer je u Italiji zakon o igrama na sreću prilično restriktivan. Na 60 milijuna stanovnika imaju samo četiri kasina, a Hrvatska ih ima 20-ak na 4,5 milijuna stanovnika. Investicije u kasina izuzetno su velike i zahtjevne, nije lako vratiti ulaganja pa su brojne poduzetničke inicijative završile neuspjehom. Uz Umag, zatvoren je i kasino u Poreču i Puli. Kad kasina ne idu u Istri, koja je turistička meka za talijanske turiste, razvidno je koliko su problemi složeni.
Imate li rezervni plan, kako nadoknaditi pad prihoda u tom segmentu?
Naravno, to je internetski kasino. Kako zakonodavac davanje licencije za internet-kasino uvjetuje postojanjem zemaljskog kasina, zadržat ćemo jedan od dva, koliko ih danas imamo, no još nismo odlučili hoće li opstati onaj u Zagrebu ili Rijeci jer nijedan od njih ne postiže zadovoljavajući rezultat. Do kraja godine odlučit ćemo koji opstaje.
Činjenica da je Lutrija u portfelju države pomaže ili komplicira poslovanje?
Ilustrirat ću kroz primjer, kako smo obveznici javne nabave, to znatno usporava sve procese. Nedavno smo tek iz četvrtog pokušaja uspjeli provesti postupak za projekt klađenje uživo koji su privatnici odavno uvrstili u svoju ponudu.
Godinu je dana prošlo od uvođenja Eurojackpota, kakvi su rezultati?
Premašili su sva očekivanja. Zbog mogućnosti velikih dobitaka ta je igra u kratkom razdoblju stekla brojne poklonike, a ove smo godine imali i sreću da je upravo u Hrvatskoj izvučen rekordni dobitak od 135 milijuna kuna. No Loto 7/39 i dalje je naša igra broj jedan.
Novi zakon o igrama na sreću izazvao je puno buke, je li ona opravdana?
Lutrija podržava stav da se kladomati obvezno uklone iz ugostiteljskih objekata. Njih je danas na tržištu oko 3000. Zagovaramo društveno odgovorno ponašanje, nemamo nijedan takav terminal. Najdostupniji su i smatramo ih apsolutno neprimjerenima jer su uglavnom u kafićima u blizini škola. I novi su porezni razredi podigli veliku prašinu, no nije se čekao novi zakon, već su ugrađeni u postojeći. Neoporezivi iznos spušten je sa 30 tisuća na 750 kuna uz progresivnu stopu do 30% na dobitke veće od pola milijuna kuna.
S kakvim projektima Lutrija planira budućnost?
Do 2015. fokusiramo se na internet kao glavni interaktivni kanal prodaje i na daljnji organski rast prodajne mreže. U završnoj je fazi potpisivanje ugovora, jedan s Inom, drugi s Hrvatskom poštom. Na 400 benzinskih postaja i 650 poštanskih ureda Lutrija otvara novih 1050 prodajnih mjesta. Očekuje nas i proširenje poslovne suradnje s Tiskom. U lutrijskim igrama idemo s novim konceptom igre Bingo 24/75. Uvodimo i klađenje uživo te klađenje putem mobitela. U posljednjem kvartalu ove godine prvi u Hrvatskoj uvodimo internetski kasino. Za razliku od kladionica, kad smo bili zadnji na tržištu, tek 14., i to prije deset godina, ovdje ćemo biti prvi.
>>Lutrija u četiri mjeseca 2013. ostvarila dobit od 18,2 mil. kn