Pleternica je grad prijatelj poduzetnika, želimo biti partner svakom od njih ponaosob. Ovo je grad s razvijenom infrastrukturom, koja je na raspolaganju svim građanima. Imamo izdašne potpore za rast i razvoj poduzeća i spadamo u top 10 u Hrvatskoj po povlačenju sredstava iz EU, rekla je Antonija Jozić, gradonačelnica Pleternice prilikom otvaranja Poslovnog uzleta održanog u petak u tom slavonskom gradu. Međutim, dodala je, Pleternica nije Eldorado, i ona je suočena s iseljavanjem stanovništva.
"Radimo što god možemo da zadržimo ljude, ohrabrimo poduzetničku aktivnost i privučemo one koji razmišljaju o tome da baš u našem gradu započnu svoju aktivnost. Ono što mi dajemo rijetko tko pruža. Primjerice jedini smo se odrekli komunalnog doprinosa, odričemo se komunalne naknade, dajemo potpore i želimo biti što bolji partneri svim poduzetnicima, želimo da se oni u našem gradu osjećaju ugodno", rekla je gradonačelnica, poželjevši da dogodine budu barem dvije proizvodne hale u Poduzetničkoj zoni Pleternica. Na panel raspravi koja je uslijedila, gradonačelnica je rekla da želi potaknuti ljude da postanu poduzetnici jer je to,veli, stil života, s time se živi 24 sata dnevno.
Idealni uvjeti
"I sama sam poduzetnica i znam što znači isplatiti plaću. To je prostor u kojem se možete kreativno izraziti i niste ograničeni radnim vremenom ili radom za drugog poslodavca. Ako ima prostora dobijete ured u Poslovnom inkubatoru, gdje se u početku ništa ne plaća, a tamo se novi poduzetnik jača da se za par godina može osamostaliti. Uz to, za apliciranje na europske fondove Grad financijski pomaže u izradi prijave".
236 milijuna
kuna vrijednih projekata odobrila je EU lani Gradu Pleternici
Mladi nemaju razloga otići iz Pleternice, koja ima novi dječji vrtić, radi se nadogradnja, neposredna je blizina Požege, financiraju se igraonice po selima, postoji i glazbena škola, prometnice su obnovljene, a zahvaljujući fondovima EU grad je postao veliko gradilište, dodala je. "Drugačiji smo od drugih po strateškom promišljanju, godinama smo ulagali u ljude i znanja. Na žalost, od 2013. do 2015. godine nije bilo natječaja za fondove EU jer država nije bila spremna. Prošle godine imali smo bum koji teško možemo ponoviti - odobreno je 236 milijuna kuna projekata na izvorni gradski proračun od sedam milijuna kuna. Kod nas je tempo malo žešći, teško možete naći sredinu gdje će vam se djelatnik javiti u 23 sata u vezi posla", rekla je gradonačelnica.
Marija Šarić, direktorica Poduzetničkog centa Pleternica, napomenula je kako je najviše natječaja iz mjere ruralnog razvoja za OPG-ove. "Puno ljudi je krenulo u samozapošljavanje jer su porasle potpore HZZO-a, a daje ih i Grad. Pomažemo male i srednje poduzetnike i obrtnike, educiramo učenike i đake da razmišljaju poduzetnički", rekla je direktorica Šarić. Vinar Franjo Markota potvrdio je da je jednostavno poslovati u Pleternici, a svoje vino iz premium segmenta prodaje na obali i u Zagrebu. "Dugoročno razmišljamo o širenju izvan Hrvatske, podigli smo kvalitetu proizvoda uz pomoć IPARD-a. Mi više ne zovemo fondove nego oni nas. Zovu nas iz Poduzetničkog inkubatora i nude projekte, što je za pohvalu", rekao je.
Loša iskustva s fondovima
Anto Barbarić, vlasnik tvrtke Microplet, nedavno je realizirao jedan projekt novcem iz EU fondova, no to je, kaže, sigurno zadnji koji je radio. "Godinu dana sam čekao rješenja za projekt, a onda su trebala tri mjeseca da potpišemo ugovor i dobio sam svega 100.000 od 300.000 kuna, a već radim s tim strojevima za koje sam dobio novac. Trebaju nam tri godine da se projekt provede. Planiram kupiti novi stroj vrijedan 1,2 milijuna kuna ali za to bih morao zaposliti 10 ljudi, a to nema šanse, to je neprirodno", kaže Barbarić.
Recept za izlazak iz krize
Zdravko Jelčić, predsjednik Uprave požeškog Spin Valisa, rekao je da ima puno radnika iz Pleternice i puno kooperanata, a jedna je od pleterničkih tvrtki ušla je i u konzorcijski ugovor. "Investirali smo 15 milijuna eura, administracija dobro radi, ali patimo u trokutu između investicija, fiskalne stabilnosti i strukturnih reformi koje se stalno odgađaju. Većina problema dolazi iz središnje države i zato se povlači tako malo novca. Izlaz iz krize su investicije u proizvodnju, trajno održiva i kvalitetna radna mjesta. Moramo ulagati u razvoj proizvoda, istraživanje i dizajn, kao što i Europa radi", kaže Jelčić. Gradonačelnica Jozić upozorila je i da percepcija poduzetnika nije dobra. "Prečesto ih se gleda kao utajivače poreza i kriminalce iako upravo oni stvaraju nove vrijednosti", zaključuje gradonačelnica.
Želite biti uspješni? Morate postavljati prava pitanja!
U nastavku Poslovnog uzleta Ivana Radić (Present communications) i Ivana Fakin (Content & Digital Studio Scarabei) održale su seminar pod nazivom Prodaja & marketing proizvoda. Sudionici seminara dobili su odgovore na pitanja kako odrediti ciljne skupine kupaca, koje kanale promocije koristiti, te kako svoje proizvode i usluge prezentirati. "Efektivan marketing miks mora ispunjavati četiri uvjeta. On mora biti prilagođen potrebama kupaca, kreirati određenu konkurentsku prednost, imati dobru kombinacija elemenata i biti usklađen s raspoloživim resursima tvrtke. Postavljajte prava pitanja - u školi su nas uvijek nagrađivali za prave odgovore, nikada za prava pitanja. Upravo su pitanja ključna za dobru prodaju i za zadovoljstvo trenutačnih klijenata. Želite li biti uspješni? Nemojte raditi ono što radi 90 posto ljudi i uspjet ćete", poručila je Ivana Radić. Ivana Fakin dodala je kako prisutnost na internetu treba pažljivo isplanirati. "Google oglašivačka platforma omogućava plasiranje oglasa na vrlo velikoj oglašivačkoj mreži, precizno targetiranje ciljane skupine, preciznu analitiku i optimizaciju oglasa prema stvarnom rezultatu", rekla je. Na kraju manifestacije održana je radionica na kojoj je Kristina Androlić (Androlić konzalting) poduzetnike savjetovala kako napisati poslovni prijedlog i dobiti sredstva iz EU fondova za male i srednje poduzetnike.
Stižu brojne potpore, širi se poslovna zona i gradi inkubator
S početkom 2018. krenuo je program razvoja gospodarstva Grada Pleternice. "Mi ne možemo otvoriti tvornicu, ali možemo povući bespovratna sredstva, sagraditi infrastrukturu, otvoriti vrtiće i stvoriti uvjete za ugodan život", rekla je na predstavljanju programa Marija Šarić, direktorica Poduzetničkog centra Pleternica. On postoji od 2006., potom je otvorena poduzetnička zona na 160 hektara od čega je 20 u gradskom vlasništvu. Otkupljuju se nove čestice u zoni, a infrastruktura je riješena na svakoj parceli. Godine 2013. izgrađen je i Poduzetnički inkubator. "Ovaj program kruna je našeg razvoja, to je okidač da svi surađujemo i da sami poduzetnici osiguraju što više novca iz fondova EU", rekla je Šarić. Jedna od ciljeva programa je i da Pleternica postane gospodarski najrazvijeniji grad u Požeško-slavonskoj županiji. Program razvoja u 2018. težak je 9,3 milijuna kuna, namijenjenih kupnji novih strojeva, zapošljavanju, ali i brendiranju grada Pleternice. "Počela je izgradnja novog inkubatora jer je postojeći pun. Novi će biti namijenjen IT tehnologiji", rekla je Šarić, iskoristivši priliku da promovira novi logo Poslovne zone Pleternica sa stiliziranim likom bika. Rečeno je i da je Pleternica ušla u proces certificiranja kao grada s povoljnim poslovnim okruženjem, čime se nastoje privući novi investitori. Poduzetnik početnik može od gradski vlasti dobiti do 70% novca za kupnju strojeva i opremanje prostora. Može povoljno kupiti zemljište u zoni, a dodatni popust na cijenu dobit će ako razvija, primjerice, IT industriju, ili ako zaposli veći broj ljudi. Uz to, za svakog novozaposlenog radnika dobit će i 6000 kuna potpore. U Pleternici se počinje razvijati i turizam, pa gradske vlasti dodjeljuju 2000 kuna potpore za svaki novi turistički ležaj.