Duboka recesija

Pala potrošnja: Novi auto nije nužnost kad se štedi i na hrani

'posebni prilozi...zgb...05.11.2003. trgovina king cross kupovina soping  snimio:boris scitar'
'boris scitar'
31.05.2010.
u 19:05

Potrošnja pada već 19. mjesec zaredom, a bez njezina oporavka nema ni oporavka hrvatskoga gospodarstva.

Gospodarskoj krizi u Hrvatskoj ne nazire se kraj, a o njezinoj sve većoj dubini najbolje svjedoči podatak o padu potrošnje i u travnju ove godine. Državni zavod za statistiku objavio je jučer prve procjene po kojima realni pad potrošnje u travnju u odnosu na isti mjesec prošle godine iznosi između 8 i 8,7 posto. Više nego zabrinjavajuće je što potrošnja pada već 19. mjesec zaredom.

Kuna po kuna...
Razlozi dramatičnog pada potrošnje manji su raspoloživi dohodak, negativni trendovi na tržištu rada, realni pad plaća i sve manja kreditna aktivnost banaka prema stanovništvu.

>>Potrošnja pada 19. mjesec zaredom

Četveročlana obitelj Popijač iz Velike Gorice u recesijsko se doba disciplinirano drži recepta: živi u skladu sa svojim mogućnostima i kupuj planski. Na taj se način neće naći u novčanim dubiozama.

 – Svi se žale i činjenica je da ljudi kupuju manje, premda uvijek ima i onih koji žive iznad svojih mogućnosti. Najviše se troši na špeceraj i zato se tu može dosta uštedjeti. Kuna po kuna, dan po dan i nakupi se. Kupujem namirnice koje mi trebaju taj dan jer pri velikim kupnjama kupuje se sve i svašta i to onda trune po smočnicama. Zato radije kupujem na tržnici. U marketima obratim pažnju na akcije, ali gledam na omjer cijene i kvalitete i ne želim kupovati “smeće”. Zgodni su proizvodi robnih marki, oni su dobar primjer takvog odnosa jer najčešće nisu nekvalitetni, a cjenovno su povoljniji – iznosi Irena Popijač strategiju kojom drži tri ugla u kući.

Dvojica sinova rastu pa njima odjeću i obuću valja redovito obnavljati, i tu nema puno filozofije. Trajnija ih kućanska dobra, na sreću, dobro služe već sedam godina pa ne moraju misliti o tom trošku, a struju troše racionalno.

Manje odjeće i obuće
Dramatični travanjski pad potrošnje puno je veći od očekivanja makroekonomista. Očekivali su pad između 3,3 i 5,3%. Hrvati sve više štede na omiljenoj igrački, mobitelima. U prva tri mjeseca ove godine poslali su 18,4% manje SMS-ova nego u istom razdoblju prošle godine, podaci su DZS-a. Istodobno, mobitelom smo razgovarali 1,9% manje minuta, a u usporedbi s posljednjim tromjesečjem 2009., čak 8,4 posto.

 Krizu najviše osjećaju prodavači automobila. U prva tri mjeseca ove godine prodana su 8984 automobila, što je 29,5 posto manje u odnosu na isto razdoblje lani (3759 automobila). Računala smo kupovali za četvrtinu manje, a odjeće i obuće 17 posto. Najmanji je pak pad, tri posto, u prodaji hrane i pića.

Komentara 31

AV
avileno
20:46 31.05.2010.

Kod nas je zabluda da bi povecanje potrosnje dovelo do izlaska iz krize,samo povecanje proizvodnje,zaposlenosti i izvoza nas moze izvuci iz krize.Povecanjem potrosnje bi se samo kratkorocno poboljsala krvna slika drzavnog proracuna,a istinski problem ne bi bio rjesen!

OB
-obrisani-
22:21 31.05.2010.

Pogresne procjene! Pojedinci misle da ce Hrvatska izaci iz krize povecanjem izvoza. To je greska. Koliko Hrvatska izvozi danas izvoziti ce i sljedece godine. Hrvatska ce izaci iz krize kada VLASTITOM PROIZVODNJOM pokrije barem 80% licnih potreba- time ce smanjiti potrebe za UVOZOM. Turizam je najprofitabilnija izvozna djelatnost. Bog i Pravi Hrvati

DU
Deleted user
20:07 31.05.2010.

Unutr. potrošnja doista jest generator svake ekonomije - recimo primjer Poljske (blizu 40 milijuna st.) koja čak i u EUrecesiji bilježi ipak pozitivne brojke zahvaljujući baš unutr. potrošnji na tako velikom tržištu. Međutim, u nas postoji specifičnost i posljedica te specifike jest da min. financija arlauče do boli nad padom potrošnje jer je u nas glavni izvor fiskalnog prihoda PDV, a to je znano indirektan porez na potrošnju... Specifičnost jest da su strane banke zakoračile na naše tržište i proteklih godina emitirale goleme količine novca u vidu kredita građanima, a onda su oni osokoljeni tim kreditima kupovali mnogo toga - od stanova, preko auta do luksuzne robe. Država bi na to sve zviznula PDV i eventualno trošarine i kako se porez plaća odmah, po kupovini, lijepo su narasli i golemi apetiti što se tiče proračunskih sredstava jer su oni koji u toj kopanji vide spas mislili da je punjenje proračuna odraz napretka domaćeg gospodarstva. U krutoj zbilji, kad su zavrnute kreditne slavine došlo je do golemog manjka poreznog priljeva i sama država je postala generator nelikvidnosti (vidi pod članak Jaca i 1.6. odnosno kako je okrivljen Power Point). Znači, trošilo se daleko iznad mogućnosti i još je država smatrala da će to lagodno ubiranje PDV i trošarina puniti proračun do beskraja. Ali...

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije