Slovenski Petrol kupio je od Croduxa lanac od 91 benzinske crpke i time se u Hrvatskoj učvrstio na drugom mjestu po tržišnom udjelu u maloprodaji goriva. No tom akvizicijom Slovenci su preuzeli prvo mjesto u regiji po broju benzinskih postaja, koje je dosad držala hrvatska Ina. Petrol je prije akvizicije Croduxova maloprodajnog lanca imao u RH 110 benzinskih crpki, a sad ima 201. Time je tržišni udio slovenske kompanije u Hrvatskoj povećan s 13 na 23%. Ina je i dalje glavna na hrvatskom tržištu goriva s 396 benzinskih crpki, Lukoil ih ima 47, a Tifon 43.
Strategija širenja
U Petrolu su kupnju benzinskih crpki i skladišta Croduxa u Zadru i Omišlju objasnili strategijom širenja poslovanja. Hrvatsko tržište, naveli su, najbliže je slovenskom po gospodarskom razvoju, po razvoju tržišta naftnih derivata, kupovnoj moći, ali i u kulturnom smislu. Stjecanje tvrtke Crodux derivati dva, poručili su, najveći je jednokratni rast prodajnih mjesta u cijeloj povijesti Petrola. A Petrol je akvizicijom Croduxa premašio svoje planove širenja, prema kojima je od 2022. trebao imati 548 benzinskih crpki.
U 2020. ušao je s 510. Petrol s Croduxovim crpkama sad ukupno ima 601 benzinsku crpku, a Ina ih ima 518. U Sloveniji je Petrol trenutačno na 318 postaja, dok ih u BiH ima 42, u Srbiji i Crnoj Gori po 15, a u Kosovu 10. Ina pak ima benzinske postaje još u BiH (105), Crnoj Gori (11) i Sloveniji (šest). Srbijanski NIS, koji je u većinskom vlasništvu ruskog Gazproma, ukupno ima 409 benzinskih crpki, od toga u Srbiji 314, u BiH 43, u Bugarskoj 34, a u Rumunjskoj 19.
Petrol je najveći pojedinačni dioničar Češkoslovenske obchodni banke s 13,4 posto. Ta je kompanija u 2019. imala 4,37 milijardi eura prihoda od prodaje. Ina, u kojoj su najveći dioničari mađarski MOL i RH, te je godine imala 22,5 milijardi kuna prihoda od prodaje (oko 3 milijarde eura). Prihodi NIS-a su 2,4 milijarde eura. Na hrvatskom i regionalnom naftnom tržištu ovaj tjedan dogodila se još jedna značajna akvizicija - grčki Coral kupio je tvrtku Apios koja ima 26 benzinskih postaja u RH i drži tri posto tržišta. Coral inače ima 700 benzinskih crpki u Grčkoj koje posluju pod brendom Shell.
U Ini kažu da ostaju vodeća kompanija na ključnim tržištima Hrvatske i BiH, a u Crnoj Gori su na drugom mjestu. Navode i da se mogu pohvaliti najvećom moderniziranom maloprodajnom mrežom.
- U 10 godina Ina je u unapređenje djelatnosti usluge kupcima i maloprodaju uložila 1,7 milijardi kuna, bez akvizicija, a kapitalna ulaganja fokusirana su na rekonstrukcije i implementaciju gastrokoncepta Fresh Corner. Zbog toga, kao i kontinuirane prilagodbe usluga i proizvoda zahtjevima kupaca, prodaja negoriva kontinuirano raste - objašnjavaju u Ini.
Navode da im je cilj zadržati vodeću tržišnu poziciju na svojim glavnim tržištima, u Hrvatskoj i BiH, te je ojačati na novim tržištima, kao prije dvije godine u Crnoj Gori.
Perspektivno tržište
- Ina značajno ulaže u razvoj svih svojih djelatnosti te je u posljednjih 10 godina u razvoj poslovanja uložila 17,7 milijardi kuna. Na hrvatskom tržištu Ina je kompanija koja ostvaruje najveće prihode, najveći je izvoznik, a na domaćem i regionalnom tržištu naftnih derivata diktira trendove. Ina vjeruje u perspektivu tržišta na kojima posluje, ima jasnu strategiju i odgovara na sve zahtjeve kupaca visokom kvalitetom proizvoda i usluga. Drago nam je vidjeti da i druge kompanije prepoznaju perspektivu i izazove tržišta na kojem poslujemo - kažu u Ini i dodaju da su jedina kompanija u Hrvatskoj koja ima lokacije za opskrbu lokalnog stanovništva gorivima na manje frekventnim mjestima poput otoka ili manjih poljoprivrednih mjesta, čime pridonose sigurnosti opskrbe svih dijelova RH.
I jedni i drugi a INA pogotovo sva ulaganja temelje na snižavanju placa zaposlenika. Sljedece sto se može očekivati je kuonja Petrola od strane Rusa a INA-e od strane Amera.