Direktor Kraša Nadan Vidošević može biti zadovoljan jer je osvojio prvi
bod u borbi s konkurencijom, ali predsjednik Hrvatske gospodarske
komore baš i nema razloga za slavlje. Zahvaljujući strukovnom udruženju
koje djeluje pod okriljem Kraša u Zagrebu je prošli tjedan zatvorena
trgovina koja je ponudila uvozne slastice ispod cijene pa će svaki
sljedeći trgovac kojem padne na pamet nešto slično dvaput
razmisliti s čime će na “akciju” i tko mu stoji s druge strane.
Inozemni šoping više nije u modi kao onda kad se vani u godini trošilo
od dvije do tri milijarde dolara, ali carinici kažu da kamioni puni
pokućstva i prtljažnici puni robe i dalje prolaze državnu granicu.
Još je jeftinije kupiti pokućstvo vani te platiti prijevoz i
carinu, nego otići u neki domaći salon. Slično je i s
odjećom. Plaće u Hrvatskoj četiri su puta manje nego u EU, ali
hrana je gotovo jednako skupa kao i bilo gdje drugdje na zapadu Europe,
pa trećinu dohotka pojedemo.
Strani su trgovački lanci skrenuli inozemni šoping prema svojim
hipermarketima, ali nisu pridonijeli znatnu spuštanju cijena. Loša
bezimena roba prodaje se kao da je riječ o vrhunskim robnim markama,
ali sve prolazi samo zato što se potrošnja ne temelji na skromnim
mirovinama i lošim plaćama već na milijardama kuna bankarskih kredita.
Trgovci dosad nisu ni imali razloga ratovati cijenama jer je svima
dobro išlo. Prvi koji su pokušali naišli su na organiziranu akciju
konditora, koja dugoročno može koristiti samo trgovcima. Dok
proizvodnja stagnira i raste zaduženost, novi trgovački lanci bilježe
dvoznamenkaste stope rasta, podižu se marže i ubiru visoki profiti.
Ne učini li to milka, dorinu, seku i bracu istisnut će neka druga
čokolada jer podaci pokazuju da domaća industrija gubi pozicije na svom
terenu, a do tuđega teško dolaze. Vidošević i konditori s pravom traže
od državnih institucija da ih zaštite od nelojalne konkurencije, ali
zatvaranje jedne trgovine tek je pirova pobjeda jer se na policama
zrcali dugogodišnja ekonomska politika.
Hrvatski građani skupo plaćaju to što im je sve na dohvat ruke, a pod
naletom uvozne robe domaća industrija može igrati samo na kartu
sentimenata, kvalitete ili nacionalne osviještenosti. 'Budimo
kroativni, kupujmo hrvatsko’ vrišti Vidoševićev HGK masama koje
hrle u šoping centre. Akcija konditora okupljenih oko Vidoševića mogla
bi se iščitati i kao poruka nadolazećim diskonterima da će ih
poslovna zajednica prihvatiti samo ako ne uzdrmaju status quo.
TJEDNI PORTRET Nadan Vidošević, predsjednik uprave Kraša