TJEDNI PORTRET Nadan Vidošević, predsjednik uprave Kraša

Pirova pobjeda konditora

man_nadan_tx.jpg
import
24.10.2006.
u 13:26

Direktor Kraša Nadan Vidošević može biti zadovoljan jer je osvojio prvi bod u borbi s  konkurencijom, ali predsjednik Hrvatske gospodarske komore baš i nema razloga za slavlje. Zahvaljujući strukovnom udruženju koje djeluje pod okriljem Kraša u Zagrebu je prošli tjedan zatvorena trgovina koja je ponudila uvozne slastice ispod cijene pa će svaki sljedeći trgovac kojem  padne na pamet nešto slično dvaput razmisliti s čime će na “akciju” i tko mu stoji s druge strane.

Inozemni šoping više nije u modi kao onda kad se vani u godini trošilo od dvije do tri milijarde dolara, ali carinici kažu da kamioni puni pokućstva i prtljažnici puni robe i dalje prolaze državnu granicu. Još  je jeftinije kupiti pokućstvo vani te platiti prijevoz i carinu, nego otići u neki domaći salon. Slično je i s  odjećom.  Plaće u Hrvatskoj četiri su puta manje nego u EU, ali hrana je gotovo jednako skupa kao i bilo gdje drugdje na zapadu Europe, pa trećinu dohotka pojedemo.

Strani su trgovački lanci skrenuli inozemni šoping prema svojim hipermarketima, ali nisu pridonijeli znatnu spuštanju cijena. Loša bezimena roba prodaje se kao da je riječ o vrhunskim robnim markama, ali sve prolazi samo zato što se potrošnja ne temelji na skromnim mirovinama i lošim plaćama već na milijardama kuna bankarskih kredita.

Trgovci dosad nisu ni imali razloga ratovati cijenama jer je svima dobro išlo. Prvi koji su pokušali naišli su na organiziranu akciju konditora, koja dugoročno može koristiti samo trgovcima. Dok proizvodnja stagnira i raste zaduženost, novi trgovački lanci bilježe dvoznamenkaste stope rasta, podižu se marže i ubiru visoki profiti.

Ne učini li to milka, dorinu, seku i bracu istisnut će neka druga čokolada jer podaci pokazuju da domaća industrija gubi pozicije na svom terenu, a do tuđega teško dolaze. Vidošević i konditori s pravom traže od državnih institucija da ih zaštite od nelojalne konkurencije, ali zatvaranje jedne trgovine tek je pirova pobjeda jer se na policama zrcali dugogodišnja ekonomska politika.

Hrvatski građani skupo plaćaju to što im je sve na dohvat ruke, a pod naletom uvozne robe domaća industrija može igrati samo na kartu sentimenata, kvalitete ili nacionalne osviještenosti. 'Budimo kroativni, kupujmo hrvatsko’  vrišti Vidoševićev HGK masama koje hrle u šoping centre. Akcija konditora okupljenih oko Vidoševića mogla bi se iščitati i kao poruka  nadolazećim diskonterima da će ih poslovna zajednica prihvatiti samo ako ne uzdrmaju status quo.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije