HERBERT KOCH

Postat ćemo vrlo brzo broj 1 u Hrvatskoj

man-kika-txt.jpg
import
23.05.2006.
u 19:00

Austrijski lanac prodavaonica namještaja Kika u Hrvatsku je stigla tek prije neki tjedan, no već se može reći da je operacija presađivanja u potpunosti uspjela. O planovima u hrvtaskoj i regiji razgovaramo s predsjednikom uprave Kike Herbertom Kochom.

VL: Sjećamo se stampeda prilikom otvaranja Kike, no i danas smo kružili tražeći parkirališno mjesto. Koji je razlog takve posjećenosti?
KOCH: Sretni smo zbog takve posjećenosti, mi vjerujemo da je to samo početak. Mi smo prva strana tvrtka u Hrvatskoj s vrlo modernim prodajnim prostorom. Razlog zašto je tako mnogo ljudi došlo je taj što postoji manjak takvih trgovina.

VL: Koliko to može potrajati, hoće li i druge strane tvrtke krenuti vašim stopama?
KOCH: Mislim da ovdje u Hrvtatskoj postoji velika, velika potražnja za modernim namještajem po povoljnoj cijeni. Ta potražnja će potrajati vrlo, vrlo dugo. Svojedobno smo imali sličnu situaciju u Austriji.

VL: Negdje sam pročitao da u Austriji, na zapadu, ljudi namještaj mijenjaju svakih 5 do 6 godina. U Hrvatskoj je vjerojatno riječ o desetljećima. Možda ćemo sada samo zadovoljiti našu glad, pa onda ponovno nećemo tako mnogo kupovati.
KOCH: To vam je slično kao s auto, mobilima. Gotovo svi su automobili koje vidite u Hrvatskoj novi, zato jer je postojala jaka potražnja. Tako je i s namještajem. Kod nas je gospodarstvo izuzetno razvijeno, s malim rastom. Hrvati će imati veći rast, pa će na koncu i oni namještaj mijenjati sličnim ritmom kao i ostali.

VL: No, kakav je to namještaj. Je li on na neki način kvalitetom usklađen s tim ritmom zamjene?
KOCH: Mislim da se namještaj drži i do 15 godina. No, mislim da to nije pitanje kvalitete, već - mode, pogotovu kad je riječ o ženama. Kupite novi namještaj za svoje obiteljsko gnijezdo i promjena s vremena na vrijeme je dobrodošla, ako si je možete priuštiti. Muškarci tu malo drukčije razmišljaju, no i oni troše, ali više na druge stvari.

VL: Najavili ste da je ovo samo prvi vaš centar u Hrvatskoj.
KOCH Tako je. Približavamo se otvorenjima naših centara u Splitu i Rijeci, za 8 do 10 tjedana, a onda ćemo potražiti još jednu lokaciju za Kiku u Zagrebu. Možda ćemo na kraju biti i u Osijeku i Zadru, ali počinjemo s ova četiri.

VL: Intenzivno se širite u cijeloj regiji.
KOCH: Prije osam godina krenuli smo u Mađarskoj, lani u Pragu i Bratislavi, u sljedećem razdoblju planiramo godišnje graditi 4 do 5 trgovina. VL:

Iskoračili ste i na Bliski istok?
KOCH: To je malo drukčije, jer idemo putem franšize. Pozvao nas je najveći saudijski trgovački lanac, sa 700 trgovina, potpisali smo i prvu trgovinu otvorit ćemo u rujnu 2007. u Riyadu.

VL: Je li teško zadovoljiti potrebe tako mnogo različitih nacija? Ima li razlika u ponudi?
KOCH: Najveći dio je isti. No negdje nudimo veći izbor jeftinije robe, a manji one skuplje, ovisno o kupovnoj moći.

VL: Kako biste opisali vašu tvrtku? Mnogi su ovdje govorili još prije vašeg dolaska kako je to nekakva austrijska Ikea?
KOCH: Mislim da je to posve različito, jer inače ne bismo ostvarili veliki uspjeh. Naravno, Ikea je uspješna, no specijalizirana je u prilično uskom segmentu tržišta. A mi opskrbljujemo gotovo cijelo tržište. Naša ponuda je šira, s više stilova, a Ikea ima tipičan Ikea-stil. Mi nudimo i mnogo više usluge. To je velika razlika.

VL: A proizvodi koje nudite su austrijski?
KOCH: Većina je austrijskih i njemačkih, no uvozimo i iz Kine, Indije, Pakistana, Južne Amerike, naravno iz Italije.

VL: A što je s namještajem iz zemalja u koje ste ušli. Imaju li ti proizvođači neke šanse?
KOCH: Šteta je što proizvođači namještaja u tim zemljama nisu jako snažni. Jaka je npr. u Poljskoj, ali ne u Hrvatskoj, to je šteta. Voljeli bismo kupovati više od hrvatskih tvrtki, bilo bi to lakše s logističke strane. Nije nam namjera samo prodavati uvoznu robu, voljeli bismo da možemo pomoći otvaranju novih radnih mjesta, no u ovom trenutku to je vrlo teško.

VL: Jeste li pregovarali s nekima od njih?
KOCH: Naši ljudi su imali neke sastanke s tim ljudima, no to nije lako.

VL: Vidi li se na neki način u vašem poslovanju da je riječ o obiteljskom poduzeću?
KOCH: Jako nam je važno imati dobru atmosferu u tvrtki i pokušavamo motivirati naše osoblje (ovdje ih već imamo preko 250), jer njih 70 posto u stalnom je kontaktu s našim kupcima. Ako je osoblje zadovoljno i sretno, i kupci to sigurno mogu osjetiti.

VL: Upada u oči pažnja s kojom je namještaj izložen. Tamni namještaj stavlja se na tamni parket, svijetli na svijetli. Ništa nije nabacano, kao što smo navikli. Imate dizajnere interijera?
KOCH: Moramo imati. Ne prodajemo samo namještaj, prodajemo stil, lifestyle.

VL: A postoji li neki Kika stil i što bi to bilo?
KOCH: Mislim da da - upravo način na koji uređujemo naše prostore.

VL: Nekoliko tjedana prije vašeg dolaska vaša konkurencija, pogotovo slovenska, srezala je cijene u Hrvatskoj, čak na trećinu. Što to znači: da su cijene bile napuhane, ili da se na tome gubi novac kako bi se privuklo kupce?
KOCH: Ima tu više faktora. Prvo, konkurencija je svakako dobra stvar. No, takvo rezanje cijena događa se samo za neke proizvode, bilo bi nemoguće svemu tako sniziti cijene. Isto kao u prodaji povrća. Riječ je o marketinškoj akciji koja ima svoju cijenu.

VL: Vidio sam vaš letak s kuhinjom koja stoji samo 1000 kuna. Je li to samo marketinška kampanja. Gubite li na tome novac?
KOCH: Uvijek imamo neki takav proizvod s povoljnom cijenom na kojem ne zarađujemo. No to je važno za kupca, moramo mu ponuditi posebne cijene. Ponekad takva ponuda traje samo jedan vikend.

VL: Jesu li cijene u Hrvatskoj doista pale ili ih ne vidimo zbog tih marketinških akcija?
KOCH: Uvjeren sam da smo Hrvatskoj donijeli niže cijene.

VL: Jesu li cijene u Hrvatskoj niže nego u Austriji?
KOCH: Rekao bih da su gotovo iste, a razlog je izuzetno visoka cijena zemljišta. Nevjerojatno je ovdje skupo zemljište i cijena gradnje. Ovdje iza naše zgrade htjeli smo kupiti još zemlje. Cijena je bila 220 eura po kvadratu plus oko 60 komunalnih davanja. To je skuplje nego u Austriji! Ne žalim se, samo kažem. Najgore je u Rijeci. Strašno.Tamo je teško uopće naći pogodan prostor. I u Mađarskoj, Slovačkoj, Češkoj, troškovi su niži.

VL: I koliko vremena će vam trebati da vratite uloženo?
KOCH: Najmanje 15 godina. Jer imamo financiranje preko leasinga na preko 20 godina. No, da vam kažem, za pet godina cijene zemljišta u Zagrebu će pasti, jer kad svi koji su namjeravali već dođu, past će i potražnja.

VL: Što je a istočnijim susjedima, planirate li juriš dalje na istok?
KOCH: Upravo radimo na Beogradu i Bukureštu.

VL: Na zapad se ne isplati?
KOCH: Ne idemo na prejako zasićena tržišta.

VL: Samo ove godine u regiju ćete uložiti 120 milijuna eura?
KOCH: Da, točno. Ove godine otvorili smo već tri prodajna centra, otvorit ćemo još tri. U Hrvatskoj ćemo u još dvije tri godine uložiti ukupno još oko 90 milijuna eura.

VL: Ne znate još gdje će biti druga zagrebačka Kika?
KOCH: Ne, ali može biti samo na istoku.

VL: Kad ih bude više, bit će lakše poslovati?
KOCH: Gradimo u kratkom razmaku sve ove centre, jer sad imamo jedan s gotovo svim troškovima koje ćemo imati kad ih bude četiri, pet ili više - imat ćemo tek nešto malo više zaposlenih nego sad. S dva centra u Zagrebu troškovi oglašavanja bit će jednaki kao i s jednim. Dakle, jednostavno se - moramo širiti.

VL: Došli ste ovdje prije nekoliko tjedana i već pucate na broj jedan u Hrvatskoj?
KOCH: U ovom trenutku još nismo prvi, prva je Lesnina koja već ima nekoliko trgovina u Hrvatskoj. No rekao bih da smo u Zagrebu već sad na prvom mjestu. Željeli bismo prvo mjesto, no to i nije najvažnije - najvažnije je da budemo prvi po uslugama i bolji od konkurencije. Biti dobar prema kupcu - to je jedini način za dugoročan uspjeh. To nam je cilj.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije