Austrijski lanac prodavaonica namještaja Kika u Hrvatsku je stigla tek prije neki tjedan, no već se može reći da je operacija presađivanja u potpunosti uspjela. O planovima u hrvtaskoj i regiji razgovaramo s predsjednikom uprave Kike Herbertom Kochom.
VL: Sjećamo se stampeda prilikom otvaranja Kike, no i danas smo kružili tražeći parkirališno mjesto. Koji je razlog takve posjećenosti?
KOCH: Sretni smo zbog takve posjećenosti, mi vjerujemo da je to
samo početak. Mi smo prva strana tvrtka u Hrvatskoj s vrlo modernim prodajnim
prostorom. Razlog zašto je tako mnogo ljudi došlo je taj što postoji manjak
takvih trgovina.
VL: Koliko to može potrajati, hoće li i druge strane tvrtke krenuti vašim stopama?
KOCH: Mislim da ovdje u Hrvtatskoj postoji velika, velika potražnja
za modernim namještajem po povoljnoj cijeni. Ta potražnja će potrajati
vrlo, vrlo dugo. Svojedobno smo imali sličnu situaciju u Austriji.
VL: Negdje sam pročitao da u Austriji, na zapadu, ljudi namještaj mijenjaju svakih 5 do 6 godina. U Hrvatskoj je vjerojatno riječ o desetljećima. Možda ćemo sada samo zadovoljiti našu glad, pa onda ponovno nećemo tako mnogo kupovati.
KOCH: To vam je slično kao s auto, mobilima. Gotovo svi su automobili
koje vidite u Hrvatskoj novi, zato jer je postojala jaka potražnja. Tako
je i s namještajem. Kod nas je gospodarstvo izuzetno razvijeno, s malim
rastom. Hrvati će imati veći rast, pa će na koncu i oni namještaj mijenjati
sličnim
ritmom kao i ostali.
VL: No, kakav je to namještaj. Je li on na neki način kvalitetom usklađen s tim ritmom zamjene?
KOCH: Mislim da se namještaj drži i do 15 godina. No, mislim
da to nije pitanje kvalitete, već - mode, pogotovu kad je riječ o ženama.
Kupite novi namještaj za svoje obiteljsko gnijezdo i promjena s vremena
na vrijeme
je dobrodošla, ako si je možete priuštiti. Muškarci tu malo drukčije
razmišljaju,
no i oni troše, ali više na druge stvari.
VL: Najavili ste da je ovo samo prvi vaš centar u Hrvatskoj.
KOCH Tako je. Približavamo se otvorenjima naših centara
u Splitu i Rijeci, za 8 do 10 tjedana, a onda ćemo potražiti još
jednu
lokaciju
za Kiku u Zagrebu. Možda ćemo na kraju biti i u Osijeku i Zadru,
ali počinjemo s ova četiri.
VL: Intenzivno se širite u cijeloj regiji.
KOCH: Prije osam godina krenuli smo u Mađarskoj, lani
u Pragu i Bratislavi, u sljedećem razdoblju planiramo godišnje
graditi
4 do
5 trgovina. VL:
Iskoračili ste i na Bliski istok?
KOCH: To je malo drukčije, jer idemo putem franšize. Pozvao
nas je najveći saudijski trgovački lanac, sa 700 trgovina, potpisali
smo i
prvu trgovinu otvorit ćemo u rujnu 2007. u Riyadu.
VL: Je li teško zadovoljiti potrebe tako mnogo različitih nacija? Ima li razlika u ponudi?
KOCH: Najveći dio je isti. No negdje nudimo veći izbor
jeftinije robe, a manji one skuplje, ovisno o kupovnoj moći.
VL: Kako biste opisali vašu tvrtku? Mnogi su ovdje govorili još prije vašeg dolaska kako je to nekakva austrijska Ikea?
KOCH: Mislim da je to posve različito, jer inače ne
bismo ostvarili veliki uspjeh. Naravno, Ikea je uspješna, no
specijalizirana
je u prilično
uskom segmentu tržišta. A mi opskrbljujemo gotovo cijelo tržište.
Naša ponuda je šira, s više stilova, a Ikea ima tipičan Ikea-stil.
Mi nudimo
i mnogo
više usluge. To je velika razlika.
VL: A proizvodi koje nudite su austrijski?
KOCH: Većina je austrijskih i njemačkih, no uvozimo
i iz Kine, Indije, Pakistana, Južne Amerike, naravno iz Italije.
VL: A što je s namještajem iz zemalja u koje ste ušli. Imaju li ti proizvođači neke šanse?
KOCH: Šteta je što proizvođači namještaja u tim
zemljama nisu jako snažni. Jaka je npr. u Poljskoj, ali
ne u Hrvatskoj,
to je šteta.
Voljeli
bismo kupovati više od hrvatskih tvrtki, bilo bi to lakše
s logističke strane. Nije nam namjera samo prodavati uvoznu
robu,
voljeli
bismo da možemo pomoći
otvaranju novih radnih mjesta, no u ovom trenutku to je
vrlo teško.
VL: Jeste li pregovarali s nekima od njih?
KOCH: Naši ljudi su imali neke sastanke s tim
ljudima, no to nije lako.
VL: Vidi li se na neki način u vašem poslovanju da je riječ o obiteljskom poduzeću?
KOCH: Jako nam je važno imati dobru atmosferu
u tvrtki i pokušavamo motivirati naše osoblje (ovdje
ih već
imamo preko
250),
jer njih 70
posto u stalnom je kontaktu s našim kupcima. Ako je osoblje
zadovoljno i sretno,
i kupci to sigurno mogu osjetiti.
VL: Upada u oči pažnja s kojom je namještaj izložen. Tamni namještaj stavlja se na tamni parket, svijetli na svijetli. Ništa nije nabacano, kao što smo navikli. Imate dizajnere interijera?
KOCH: Moramo imati. Ne prodajemo samo namještaj,
prodajemo stil, lifestyle.
VL: A postoji li neki Kika stil i što bi to bilo?
KOCH: Mislim da da - upravo način na koji
uređujemo naše prostore.
VL: Nekoliko tjedana prije vašeg dolaska vaša konkurencija, pogotovo slovenska, srezala je cijene u Hrvatskoj, čak na trećinu. Što to znači: da su cijene bile napuhane, ili da se na tome gubi novac kako bi se privuklo kupce?
KOCH: Ima tu više faktora. Prvo, konkurencija
je svakako dobra stvar. No, takvo rezanje cijena
događa se samo
za neke
proizvode, bilo
bi nemoguće
svemu tako sniziti cijene. Isto kao u prodaji povrća.
Riječ je o marketinškoj akciji koja ima svoju cijenu.
VL: Vidio sam vaš letak s kuhinjom koja stoji samo 1000 kuna. Je li to samo marketinška kampanja. Gubite li na tome novac?
KOCH: Uvijek imamo neki takav proizvod
s povoljnom cijenom na kojem ne zarađujemo. No
to je
važno za kupca,
moramo mu ponuditi
posebne
cijene.
Ponekad takva ponuda traje samo jedan vikend.
VL: Jesu li cijene u Hrvatskoj doista pale ili ih ne vidimo zbog tih marketinških akcija?
KOCH: Uvjeren sam da smo Hrvatskoj
donijeli niže cijene.
VL: Jesu li cijene u Hrvatskoj niže nego u Austriji?
KOCH: Rekao bih da su gotovo iste,
a razlog je izuzetno visoka cijena zemljišta.
Nevjerojatno
je ovdje
skupo zemljište
i cijena gradnje.
Ovdje
iza naše zgrade htjeli smo kupiti još zemlje.
Cijena
je bila 220 eura po kvadratu plus oko 60
komunalnih davanja. To je
skuplje nego u Austriji!
Ne žalim se, samo kažem. Najgore je u Rijeci.
Strašno.Tamo je teško
uopće naći
pogodan prostor. I u Mađarskoj, Slovačkoj,
Češkoj, troškovi su niži.
VL: I koliko vremena će vam trebati da vratite uloženo?
KOCH: Najmanje 15 godina. Jer
imamo financiranje preko leasinga na preko
20 godina.
No, da vam kažem,
za pet godina
cijene zemljišta
u Zagrebu će pasti, jer kad svi koji su
namjeravali već dođu, past će i potražnja.
VL: Što je a istočnijim susjedima, planirate li juriš dalje na istok?
KOCH: Upravo radimo na Beogradu
i Bukureštu.
VL: Na zapad se ne isplati?
KOCH: Ne idemo na prejako
zasićena tržišta.
VL: Samo ove godine u regiju ćete uložiti 120 milijuna eura?
KOCH: Da, točno. Ove godine
otvorili smo već tri prodajna centra,
otvorit ćemo
još tri.
U Hrvatskoj
ćemo
u još dvije
tri godine uložiti
ukupno još oko 90 milijuna eura.
VL: Ne znate još gdje će biti druga zagrebačka Kika?
KOCH: Ne, ali može biti
samo na istoku.
VL: Kad ih bude više, bit će lakše poslovati?
KOCH: Gradimo u kratkom
razmaku sve ove centre, jer sad
imamo jedan
s gotovo svim
troškovima
koje ćemo
imati kad
ih bude
četiri,
pet ili više
- imat ćemo tek nešto malo više
zaposlenih nego sad. S dva centra
u Zagrebu
troškovi oglašavanja bit će
jednaki kao
i s jednim.
Dakle, jednostavno
se - moramo širiti.
VL: Došli ste ovdje prije nekoliko tjedana i već pucate na broj jedan u Hrvatskoj?
KOCH: U ovom trenutku
još nismo prvi, prva je Lesnina
koja
već ima nekoliko
trgovina
u Hrvatskoj.
No
rekao bih
da smo u Zagrebu
već
sad na prvom
mjestu. Željeli bismo prvo mjesto,
no to i nije najvažnije - najvažnije
je
da
budemo prvi po
uslugama i bolji
od konkurencije. Biti dobar
prema kupcu
- to je jedini način za dugoročan
uspjeh. To
nam je cilj.