Stanje u upravljanju komunikacijama prošloga je tjedna i statistički
opisano istraživanjem koje je za potrebe Hrvatske udruge za odnose s
javnošću provela agencija GfK.
Prepoznatljivi su
I, zaista, sročeni u brojkama, domaći PR-ovci djeluju sjajno. Solidnih
su primanja, mladi su, 80 posto njih mlađe je od 40 godina, isti
postotak ima fakultet, a 13 posto magisterij. Prema vlastitoj procjeni,
koju je dalo 245 ispitanika, PR-ovci kažu da je struka sve
prepoznatljivija u društvu, a tomu u prilog ide i podatak da tvrtke
otvaraju sve više vlastitih odjela za OSJ, a ujedno sve češće i
angažiraju usluge agencija za OSJ.
Potonjih je u Hrvatskoj 30-ak, najviše u Zagrebu. Većina agencija
otvorena je od 1999. do 2002. godine, a svake godine nastane još neka
nova.
Snage se udružuju, nedavno su u partnerstvo ušli vodeća Premisa i
Millenium promocija, Maksima komunikacije postale su dijelom velikog
europskog igrača Action Global Communicatioons. Spajanja će, ne treba u
to sumnjati, biti još.
– Naše je tržište malo i još nedovoljno razvijeno te će se sigurno
razvijati, spajati postojeće te nastajati nove ili specijalizirane
agencije. Doći će još neke strane agencije i naše će postati dijelom
ili suradnicima međunarodnih PR agencija, radi imidža ili želje
globalnih klijenata da rade s globalno prisutnim agencijama – kaže
Boris Hajoš, tajnik HUOJ-a.
Nakon ulaska Hrvatske u Europsku uniju, “gutanja” velikih inoigrača
neće biti. Upravo je, naime, pripadnost domaćem terenu velika
prednost domaćih stručnjaka.
– OSJ su lokalni posao koji najbolje mogu raditi domaći stručnjaci, a
doći će i više stranih tvrtki, potencijalnih klijenata. Nadalje, i
velike vanjske agencije, kada dolaze ovdje sa svojim klijentima i
velike strane tvrtke koje dlaze u Hrvatsku, traže provjerene domaće
agencije i ljude koji poznaju tržište, medije i jezik – tumači Hajoš.
Osim velike perspektive za biznis nakon ulaska u EU, stanje se u korist
agencija i stručnjaka mijenja na bolje i u odnosu samih klijenata.
Menadžeri treniraju
Tvrtke su, naime, sve svjesnije potrebe za vlastitim stručnjacima te ih
je u zadnje tri godine pet posto više s vlastitim odjelom za OSJ.
Većina tvrtki očito je postala svjesna da uporno treba “pričati
svoju priču” kako bi se što bolje predstavile javnosti. Zato se one sve
češće koriste kombiniranim uslugama, vlastiti odjelima i agencijama.
Menadžeri, čini se, počinju uviđati da s vremena na vrijeme baš
stručnjaci iz agencije mogu pružiti kvalitetniji uvid u situaciju s
kojom se treba pozabaviti, za razliku od njegova internog odjela.
Pitanje, smatra struka, više nije ili/ili u korist angažmana agencije
ili vlastita odjela, nego 'i/i’, jer ta je potreba nedvojbena. Međutim,
osim brojki koje svjedoče o sve snažnijoj potrebi za PR stručnjacima,
dobra vijest za struku jest da se i sve više domaćih menadžera priprema
za medijske nastupe i trenira bolje komuniciranje.
TVRTKE