Da biste bili nezamjenjivi morate se stalno mijenjati, izjavila je
svojevremeno Coco Chanel, a slične su poruke slali još neki veliki
kreativci i lideri. Promjene se teže prihvaćaju u vrijeme krize, zbog
straha od otkaza. Stoga je upravljanje njima važno, jer čelnici
kompanija moraju steći povjerenje među radnicima i prije krize, imati s
njima dobru komunikaciju i motivirati ih. Takvi će zaposlenici promjene
prihvaćati s manje otpora.
– Organizacijska promjena uspjet će samo ako je velika većina
zaposlenika podrži i “zagrije” se za nove strategije. Visokomotivirani
i samosvjesni zaposlenici koji su uključeni u konkretnu provedbu
promjene prihvatit će je ako shvaćaju da je promjena potrebna, razumiju
koji je novi smjer, svjesni su svoje konkretne uloge u procesu
promjena, te ako su spremni na maksimalan angažman u preusmjeravanju
tvrtke – kaže Davor Perkov, vlasnik i glavni konzultant u tvrtki Smart
Consultants.
Gordan Putanec, predsjednik uprave Oglasnika dodaje da je svaki novi
djelatnik u tvrtki spreman na promjenu, jer nosi svoja znanja i
iskustva koja želi primijeniti. Marija Zovko Kordić, voditeljica
ljudskih resursa u KING ICT-u tvrdi pak da otpor na promjene dosta
ovisi i o zaposleniku, odnosno njegovoj osobnosti. Postoje ljudi koji
su manje ili više skloni promjenama te se tim novim okolnostima mogu
brže ili sporije prilagoditi. – Otpori na individualnoj razini događaju
se iz različitih razloga – objašnjava Zoran Sušanj, direktor tvrtke AT
Adria.
– Promjene ugrožavaju naše dosadašnje navike, unose nesigurnost u
pogledu kompetencija, moći, statusa i nagrada, a javlja se i strah od
nepoznatog ili jednostavno kao posljedica nerazumijevanja promjena. S
druge strane, na organizacijskoj razini otpor na promjene ponajprije
nalazimo u strukturalnoj i grupnoj inerciji, tendenciji da se stvari
rade kao i prije, što je posebno izraženo kod onih organizacija koje na
određeni način imaju monopol. Stoga su, primjerice, u državnoj upravi
promjene sporije, unatoč vrlo stručnim i sposobnim pojedincima – tvrdi
Sušanj.
Motivacija i komunikacija
Organizacijske promjene događaju se stalno i ne treba ih povezivati
isključivo s krizom, tvrde sudionici, nego smo trenutačno samo
svjesniji potrebe za promjenama. – U načelu bi promjene trebalo uvoditi
u vrijeme kada je u kompaniji situacija dobra, jer kada si
najuspješniji, a promjene nam zapravo nisu nužne, tada je i najlakše
napraviti nešto na nov način – kaže Sušanj. Zovko Kordić kaže da se
promjene u većini organizacija događaju kontinuirano. – Te promjene
jednostavno ne registriramo kao promjene, ali se događaju i one bi
trebale biti u opisu posla svakog pojednica, voditelja i menadžera –
dodaje Putanec.
Sušanj kaže da su organizacijske promjene najbolje vidljive u
organizacijima koje brzo rastu u pogledu broja zaposlenih. No i one
kompanije koje u duljem razdoblju imaju približno jednak broj ljudi
također mogu uvoditi i upravljati promjenama, primjerice u načinu kako
ti isti ljudi funkcioniraju. – Tvrtke koje se u periodu od tri godine
nisu promijenile sigurno gube poziciju i tržišni udjel. Kriza taj
proces čini vidljivijim. Jer promjene treba provesti brže i u većem
obujmu – zaključuje Putanec, a Zovko Kordić dodaje da je tržište
ključni pokazatelj potreba za promjenama u organizaciji.
Uglavnom ih prvo prepoznaje uprava. Perkov tvrdi da kriza može visoko
motivirati zaposlenike na promjene i prihvaćanje revolucionarnih ideja
i rješenja, posebice ako se govori u kontekstu budućih trendova na
tržištu i imperativnih poslovnih očekivanja. Dodaje da je pri
promjenama poslovnih procesa jedan od najvažnijih čimbenika
transformacija zaposlenika i kultura njihovog ponašanja unutar i izvan
kompanije. Očekuje se uključivanje svakog pojedinca i njegova spremnost
na promjenu postojećeg ponašanja i načina razmišljanja. Sve to
zahtijeva vrijeme, motivaciju, vještine i vježbe.
Pri promjenama ljudi najprije traže što u tome ima za njih, pitaju se
“gdje sam tu ja, što time dobivam”. Rukovodstvo nažalost, često
zaboravlja taj važan aspekt. Ako se izađe s tvrdnjom da se moraju
smanjiti troškovi, onda je i potrebno objašnjenje zašto se to mora
učiniti? Odnosno zašto bih ja to morao osjetiti ako uprava to svojim
djelima ne pokazuje. Teško je govoriti o promjenama ako nitko ne
priopći što se stvarno događa – kaže Perkov.
Zato je u vrijeme promjena u kompanijama važna i dobra komunikacija –
tvrdi Saša Jurković, direktor portala Posao.hr. Ono što se događa u
krizi jest nekomuniciranje, pa je potrebno da se sve promjene koje se
događaju iskomuniciraju sa zaposlenicima zbog nesigurnosti prisutne u
krizi, a s tim u vezi i nepovjerenja. Zato ako postoji ikakva naznaka
da se nešto skriva ili ne komunicira, to može imati kontraučinak.
Glava tvrtke trebala bi se obratiti zaposlenicima i to tumačiti, da se
vidi što smo postigli i gdje smo. Da na neki način i ljudi ‘žive’ s
kompanijom – tvrdi Jurković. – Komunikacija je bitna, jer nesigurnost
je u vrijeme krize izraženija. Potrebno je jasno iskomunicirati sve
moguće izlaze iz novonastale situacije – tvrdi Sušanj.
Primjerice, u jednoj je tvrtki novi direktor stupio pred radnike i
predstavljao novu viziju, ciljeve i strategije. No, s obzirom na to da
se radilo o trećem predsjedniku uprave u zadnjih nekoliko godina, ni
kriv ni dužan naišao je na nepovjerenje i otpor zaposlenih. Za uvođenje
promjena u krizna vremena mora postojati povjerenje u vodstvo koje je
stečeno ranije, kada je bilo uspješnije.
Jurković dodaje da je uz svu komunikaciju koja ne postoji, ponekad ne
samo prema zaposlenicima nego i direktorima odjela, problem u nekim
tvrtkama i motivacija zaposlenika ako rade za male plaće. Teško je
ostvariti promjene s ljudima zabrinutima zbog egzistencije, a kojima se
smanjila plaća uz obećanje da će se vratiti na istu razinu kada kriza
prođe.
Gradnja povjerenja
– Potrebno je pružiti podršku voditeljima kako bi se mogli nositi s
izazovom promjena u motivaciji svojih zaposlenika. Mi smo zato
osmislili i proveli set radionica i treninga s voditeljima na svim
razinama i zaposlenicima s ciljem ostvarenja što bolje dvosmjerne
komunikacije i povećanja rukovodnih kompetencija voditelja – kaže Zovko
Kordić.
Putanec se slaže da je otvorena komunikacija i gradnja povjerenja
važna, iako smatra da je to trebalo učiniti prije, a ne početi s tim u
krizi. Odnosno na tome se kontinuirano treba raditi. To treba pokazati
svojim primjerom, jer u suprotnome gubit kredibilitet. Dakle, treba
objasniti da rješenje postoji i zbog čega se provode određene promjene.
Tako ćete zaposlenike motivirati i oni će lakše prihvatiti činjenice,
primjerice i manju plaću, ali će biti motivirani za to da rade bolje
kako bi u konačnici i situacija bila bolja.
– Imat ćemo povjerenja u bilo koje vodstvo, bilo ono političko ili
organizacijsko, ako smo ga stekli prije. Drugim riječima, najviše
vjerujemo onim ljudima koji nam odaju priznanja za dobar rad ili
kritiku za lošiji upravo onda kada smo to i zaslužili. Stoga je
redovita i pravedna povratna informacija o učinku i razvoju zaposlenih
ključni čimbenik izgradnje povjerenja u rukovodstvo. Ako u “normalnim“
vremenima ovo izostaje, onda u krizi imamo još i veći problem, jer
nitko nikome ne vjeruje – kaže Sušanj.
Mjerenje klime
– Zapravo, ako nemamo pravih sustava i procesa upravljanja ljudskim
resursima koji prepoznaju dobar rad i razvoj pojedinca, tada je kriza u
kompaniji izraženija – nastavlja Sušanj i tvrdi da tvrtke koje su takve
sustave gradile kada su bile najuspješnije krizu prolaze lakše. Perkov
dodaje da povjerenje raste kada vam vodstvo služi kao primjer, ako se
poštuju zaposlenici, a neće rasti ako vas direktor ne pozdravlja na
hodniku, što mi srednje rangirani menadžeri na seminarima znaju reći da
se događa.
I, kažu, ne znaju trebaju li ga pozdraviti na njemačkom, ili ga uopće
ne pozdraviti. Jer kada ste niži u hijerarhiji onda vi razmišljate
zašto se netko tako ponaša prema vama. Pa se u stvari rijetko kao
poželjni motiv zaposlenika za promjene spominje viša plaća. Puno češće
nedostaju im pohvale, za razliku od kritika kojima ih menadžment
“obasipa” kad god se za to ukaže prilika.
Tvrtka AT Adria inače već godinama radi na mjerenju klime u pojedinim tvrtkama.
– Ako pogledamo podatke o mjerenju organizacijske klime i zadovoljstva
poslom u regiji na preko 400 tvrtki i više od 135 tisuća anketiranih u
posljednjih osam godina, primjećujemo prvenstveno doživljenu
nepravednost, naročito u pogledu raspodjele – kaže Sušanj i dodaje: – U
vrijeme kada su tvrtke uspješno poslovale zaposlenici su bili
nezadovoljniji visinom plaće, no sada kada je kriza, percepcija
nagrađivanja postaje manje važna u odnosu na stalnost zaposlenja. Ljudi
su inače zaokupljeni svojim poslom, zaključuju da je odnos prema
kvaliteti rada visok i svjesni su potrebe za promjenama.
Zato mislim da je otpor promjenama više prisutan na organizacijskoj
razini. Recimo, kada kontinuirano duže razdoblje mjerite klimu u nekoj
tvrtki, pokazuje se da se pogreške kod isprobavanja novog načina rada
sve manje toleriraju, posebno sada u krizna vremena. Očito organizacija
u dovoljnoj mjeri ne prihvaća pogreške, koje su normalne kod uvođenja
promjena – zaključuje Sušanj.
OKRUGLI STOL – UPRAVLJANJE PROMJENAMA