Poduzetnicima koji se odlučuju za ulaganje u turizam, kao uostalom i svim ostalim poduzetnicima, najčešći problem predstavlja financiranje. No, takvima banke sve češće nude specijalizirane kredite, posebice kada je riječ o ulaganju u već postojeće kapacitete te pripremu za novu sezonu.
"Privredna banka Zagreb razvila je nekoliko modela turističkih kredita za poduzeća i obrte koji se bave iznajmljivanjem soba i apartmana. Turistički krediti namijenjeni su poboljšanju i proširenju ponude u turizmu od izgradnje, proširenja do malih kredita za pripremu turističke sezone. Osim određenih tipskih programa za veće investicije osigurana su značajna sredstva za financiranje projekata u strateški važnom turističkom sektoru. Zaposlenici banke su posebno educirani za procjenu projekata i rizika s ciljem što kvalitetnijeg praćenja turističkih projekata", kaže nam Robert Stepančić, izvršni direktor Sektora za upravljanje prodajom u Grupi poslova sa srednjim i malim poduzećima.
Za što sve poduzetnici mogu dobiti kredit u turizmu i koji je maksimalan iznos kreditiranja?
Turističkim kreditima za mala poduzeća i obrte osigurani su krediti za izgradnju, adaptacije, uređenja wellnessa i okoliša, nabave mobilnih kućica i malih zahvata za pripremu sezone. Kod ovih kreditnih proizvoda iznosi se kreću od 15.000 eura do 100.000 eura, dok za nabavu mobilnih kućica iznosi su i do 200.000 eura. Naravno, za veće projekte koji se procjenjuju temeljem sveobuhvatnije dokumentacije iznosi mogu biti i nekoliko milijuna eura.
Za što su vam se do sada najviše javljali?
Najviše zanimanja poduzeća i obrti koji se bave iznajmljivanjem pokazala su za kredite za pripremu turističke sezone te za proširenje kapaciteta. Za istaknuti je i podatak da sve veći broj poduzeća i obrta ulaže u povećanje kategorizacije svojih objekata ili dodatne sadržaje koji omogućavaju produženje turističke sezone, primjerice wellness programi.
Kako ste zadovoljni plasmanom takvih kredita?
S obzirom da je ovo novi dugoročni proizvod u Privrednoj banci Zagreb za malo i srednje poduzetništvo zadovoljni smo s reakcijama na tržištu. Klijenti su prepoznali atraktivnu kamatnu stopu kod turističkih kredita, a posebno dobri komentari su na činjenice je što se otplata kredita odvija samo u vrijeme turističke sezone i što se kao instrumenti osiguranja za određene tipske turističke kredite traže mjenice i zadužnice bez hipoteka na objekte.
Koliki je udio loših kredita u tom segmentu?
U malom i srednjem poduzetništvu ne možemo reći da ova djelatnost iskače od prosjeka po udjelu loših kredita.
Kako gledate na budućnost turističkog sektora u Hrvatskoj?
Turistički sektor će zasigurno ostati bitan segment našeg gospodarstva. Procjenjujemo da će se sve intenzivnije razvijati programi s ciljem produžavanje turističke djelatnosti kroz razvoj zdravstvenog turizma, turizma okrenutog starijem dobnim skupinama, obnove kongresnog turizma itd. Vjerujemo da će se pojedine turističke zajednice nastojati specijalizirati za određene segmente kako bi sustavno izgradile svoju prepoznatljivost i brand. Banka pozorno prati takve projekte i kada je to moguće nastoji podržati. Zanimljivi projekti događaju se primjerice u Istri ili Malom Lošinju, no i u drugim destinacijama primjećujemo želju da se pojedine priredbe preoblikuju iz jednokratnih događanja u prepoznatljiv proizvod koji je moguće plasirati i izvan glavne turističke sezone.