Financijska edukacija dugotrajan je proces čiji učinci često nisu vidljivi odmah, no sve se veća važnost pridaje kontinuiranim aktivnostima u vezi s unapređenjem financijske pismenosti svih dobnih skupina djece i mladih. Financijsko opismenjivanje mladih treba početi u što ranijoj dobi jer se radi o budućim građanima koji će, htjeli to ili ne, jednoga dana morati upravljati vlastitim financijama.
Na osnovi rezultata istraživanja razine financijske pismenosti u Republici Hrvatskoj provedenog 2015. godine, u suradnji Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga, Ministarstva financija i Hrvatske narodne banke Hrvatska je ostvarila rezultat od 11,7 bodova ili 56 %, dok je prema istraživanju iz 2019. godine ostvarila napredak, odnosno rezultat od 12,3 boda ili 59 %. Gledajući po elementima, zabilježen je bolji rezultat u financijskom znanju i financijskom ponašanju, dok je lošiji rezultat zabilježen kod financijskih stavova.
Kako pristupiti financijskoj edukaciji najmlađih?
U Hrvatskoj se posljednjih godina podignula razina svijesti o važnosti upravljanja osobnim financijama, kao i nastojanja da se o toj temi sustavno obrazuje od malih nogu. Osim što je važno naučiti djecu osnovnim kategorijama upravljanja osobnim financijama, jako je važno znati kako to učiniti. Djeci nije potrebno dati knjigu za čitanje ili održati ozbiljan razgovor, zato što tema o financijama sama po sebi dopušta mogućnost kreativnijeg i interaktivnijeg pristupa. Danas postoje brojne interaktivne radionice u kojima se igrom uloga te uz individualne i grupne igre, djecu upoznaje s osnovnim financijskim pojmovima sukladno njihovoj dobi.
Tako se primjerice, već kada djeca napune četiri godine, preporučuje poučiti ih o pojmu štednje. To je koncept koji mogu shvatiti te im može biti iznimno koristan u kasnijim godinama. S osam godina i više, djeca mogu pojmiti što je budžet, kredit ili dug.
Ključno je znati odabrati pravi pristup financijskoj edukaciji i prilagoditi aktivnosti dobi djeteta, a dosad su se za mlađu populaciju najučinkovitijima pokazali kreativni pristupi u vidu radionica, seminara, predavanja, kvizova i edukativnih videosnimki.
Umjetnost štednje
Važnost unapređenja financijske pismenosti mladih prepoznala je i Privredna banka Zagreb, članica Intesa Sanpaolo Grupe. Tako od samog početka PBZ Grupa sudjeluje brojnim aktivnostima u inicijativi Intese Sanpaolo pod nazivom „Umjetnost štednje“ koja je tijekom listopada 2017. započeta u svim inozemnim bankama supsidijarima Intesa Sanpaolo Grupe u povodu obilježavanja Svjetskoga dana štednje, 31. listopada, kao i Europskoga tjedna novca.
Organiziranje niza edukativnih aktivnosti i događanja usmjerenih na promociju financijske pismenosti mladih dovelo je do razvoja nove prakse – strateškoga volontiranja. Ovim se projektom dodatno učvršćuje politika i praksa društveno odgovornog poslovanja (DOP) PBZ Grupe jer je naglasak stavljen na ulaganje u zajednicu. U vrlo kratkom roku za sudjelovanje u projektu prijavilo se 50 PBZ volontera iz gradova diljem Hrvatske. Svaki prijavljeni volonter mogao je predložiti školu u kojoj želi volontirati, a svi volonteri dobili su materijale za edukaciju i prošli radionice na kojima su stekli znanja i vještine potrebne za provedbu projekta.
U osnovnim školama održavaju se radionice „Djeca i štednja“ u sklopu kojih je cilj djecu upoznati s osnovama koncepta štednje povezujući ju s važnošću rada te različitim načinima raspolaganja džeparcem i izradom financijskoga plana. Radionice „Ti odlučuješ“ imaju za cilj naučiti djecu osnovama upravljanja osobnim financijama pomoću individualnih i grupnih igara. U srednjim su školama održane radionice pod nazivom „Financijski savjetnik“ koje obrađuju temu ulaganja.
Tako je u razdoblju od 2017. do kraja 2019. uoči obilježavanja Svjetskoga dana štednje i Europskoga tjedna novca, PBZ kontaktirao škole i dogovarao održavanje radionica. Zbog iznimnoga interesa škola za taj projekt i entuzijazma PBZ-ovih volontera, broj radionica rastao je iz godine u godinu te je dosad provedeno više od 215 radionica u 57 škola diljem zemlje.
Veliki interes škola motivira PBZ na razvoj novih društveno odgovornih inicijativa i edukacija u sklopu toga projekta. Uz postojeće edukativne materijale, PBZ-ov volonter Zlatan Stilinović pripremio je edukaciju za starije učenike osnovnih škola i za srednjoškolce o sigurnosti na internetu. Među ostalim, „Sigurnost na internetu“ na zanimljiv način predstavlja važne teme koje se odnose na pojašnjenje javnih i privatnih podataka, što ne bismo smjeli stavljati na internet, tko su hakeri, zašto je važno imati dobru lozinku i brojne druge.
Ove je godine PBZ sav sadržaj prilagodio izvanrednoj situaciji uzrokovanoj pandemijom pa je u suradnji s Muzejom štednje u Torinu započeo s pripremom edukativnog videomaterijala za djecu u dobi od 6 do 10 godina pod nazivom „Cijena naših snova“, a povodom obilježavanja Dana štednje omogućen je i virtualni posjet Muzeju štednje.
Kako bi osigurao kontinuitet projekta, PBZ je također pokrenuo natječaj za djecu zaposlenika na temu štednje. Tako su djeca mlađa od 10 godina mogla sudjelovati u natječaju izradom crteža na temu „Želje za koje štedimo“, kao i odgovorom na pitanje: „Što je za mene štednja?“, dok su djeca u dobi od 10 do 14 godina pozvana sudjelovati u natječaju pisanjem sastavka na temu „Zašto je važno štedjeti?“. Na natječaj je pristiglo stotinu dječjih radova.
Na temelju dosadašnje dobre suradnje s Hrvatskom gospodarskom komorom u aktivnostima iz područja financijske pismenosti, PBZ je bio pozvan sudjelovati i u obilježavanju Svjetskog dana štednje odgovaranjem na pitanja o štednji i davanjem izjava zajedno s drugim predstavnicima.
Inicijativa „Umjetnost štednje“ približila je dosad tisućama djece osnove financijske pismenosti i, vjerujemo, u mnogima od njih potaknula znatiželju da se dalje educiraju o toj temi. U PBZ Grupi nastavljaju s projektom učenja financijski odgovornog ponašanja razvojem novih inicijativa i vesele se svakom novom polazniku.
Sadržaj nastao u suradnji s Privrednom bankom Zagreb.