Nismo zainteresirani za Croatia Airlines. Kad bismo ga kupili to bi značilo da se moramo vraćati u Tursku, a mi želimo letjeti iz nje. U relativno malom krugu oko Istanbula, Turkish Airlines na tri kontinenta pokriva područje s više od milijardu stanovnika, čak 70 međunarodnih destinacija u više od 55 zemalja. Na svakom tržištu na kojem smo prisutni mi sami nastupamo lokalno, i svakoj zemlji imamo drugačiji marketinški pristup, te nam je lokalni prijevoznik poput Croatia Airlinesa u tom kontekstu nezanimlji, kazao je ovih dana hrvatskim novinarima u Istanbulu Temel Kotil, predsjednik i izvršni direktor Turkish Airlinesa, objašnjavajući zašto nisu zainteresirani za najavljenu privatizaciju Croatia Airlinesa. Kotil tvrdi kako samo ime kompanije ili nacionalnost u aviobiznisu ne znači ništa. Nitko ne mora znati tko su oni, ali su svi lani upamtili kako Messi i Kobe Bryant putuju s njima. Bitan je biznis oko kojega se sve vrti, a ključ uspjeha je u putnicima koji žele dobru povezanost, povoljne cijene i izvrsnu uslugu.
Za marketing 150 milijuna dolara
- Ako ne putuju s nama, mi ne postojimo. Zato smo prošle godine u brendiranje, reklamiranje i sponzoriranje globalno potrošili 150 milijuna dolara, najviše na europskom tržištu, a 2005., primjerice, samo pet – kaže Kotil.
A cilj je ambiciozan. Prvi avioprijevoznik u Europi treću godinu zaredom i četvrti u svijetu prema broju destinacija te najveći turski izvoznik prema ljestvici Fortuneovih 500, želi postati i globalno najveći. Turska vlada Istanbul vidi kao glavno međunarodno tranzitno čvorište pa u svibnju ove godine na europskoj strani Istanbula počinje gradnja trećeg aerodroma vrijednog 30,3 milijarde dolara. Po dovršetku, za 25 godina, trebao bi biti najveći aerodrom na svijetu s godišnjim kapacitetom od više od 150 milijuna putnika, dok sadašnja dva godišnje pokrivaju svega 60 milijuna. Sve to u skladu je i s planiranim rastom turskog aviotržišta, na kojemu je prije 10-ak godina bilo 29 milijuna putnika u zračnim lukama, lani 111, dok se u ovoj godini očekuje već 124 milijuna. THY je pak u lanjskoj godini s flotom od 267 zrakoplova globalno prevezao 48,3 milijuna putnika i u ovoj godini očekuje rast od 25%, na čak 60 milijuna, te 17% veće ukupne prihode, na oko 11,4 milijarde dolara, objašnjava čelnik THY-a.
- Od toga koristi imaju svi. Istambul iz godine u godinu posjeti sve više ljudi i to je konkretna korist koja jača tursku ekonomiju. Nekada je Istambul godišnje posjećivalo 4 milijuna turista. Lani ih je bilo 11 milijuna, a do 2023. bit će ih 20 milijuna. Ovo stoljeće je divno. Konačno svjedočimo i da nekada siromašne zemlje poput Azije i Afrike bilježe ekonomski rast. Čak 7 milijardi ljudi moglo bi za 20 godina imati dovoljno novca za putovanja – tvrdi Kotil, ističući kako se u skladu s time dalje razvija i Turkish Airlines, otvarajući destinacije poput Mogadishua ili Djiboutija.
Poduplali letove iz Hrvatske
Od 2005. do 2013. mreža Turkish Airlinesa rasla je 34%. Samo u 2013. THY je otvorio 23 nove destinacije, a u ovoj otvara još 16, čime će se njihov broj povećati na 259 u 105 zemalja u koje leti. Povećava se i broj letova prema Hrvatskoj, Bugarskoj, Rumunjskoj i Ukrajini. Turske sapunice poput Sulejmana Veličanstvenog, pristupačni putnički aranžmani za to tržište te brzorastuća turska ekonomija posljednjih su godina dobar mamac za letove iz RH prema Turskoj, i što se turista tiče, i poslovnih ljudi.
- Iz Hrvatske od ove godine idu dva leta dnevno umjesto jednog, ali na tome nećemo stati, želimo još više. Hrvatska je prekrasna i trebamo ustrajati na većim projektima. Svjetski rast neće zaobići ni vašu zemlju jer je svijet je u pravom smislu riječi postao globalan. U prošlosti su postojali određeni dijelovi svijeta u kojima se više poslovalo i trgovalo. Danas to više nije slučaj. Turska je pravi primjer za to. Razumijem da imate gospodarskih problema, ali vjerujte, to je samo privremeno - tvrdi Kotil.
Najbolji primjer za to je i Turkish Airlines koji je 2001. bio čak 151 milijun dolara u gubitku, dok je 2012. završio sa 597 milijuna dolara dobiti. U prvih devet mjeseci lanjske godine u odnosu na isto razdoblje 2012. dobit je pak rasla 21%, a u globalnom zračnom prometu 4,6%, kaže Kotil te ističe kako država po tom pitanju može puno učiniti. Turska je svojedobno imala porez od 20% na turističke usluge, što nije bilo održivo. Naposljetku, 2008., ukinuli su sve poreze, i ne samo za THY nego i sve druge svjetske kompanije, te paralelno s time nastavili ulagati u infrastrukturu. Svaka vlada bi na takav ili sličan način mogla pružiti potporu svojim kompanijama, nikako financijski jer ih to "ubija“.
- Onda vas ništa ne tjera naprijed i ne radite 25 sati dnevno kako biste uspjeli – i da se natječete sami sa sobom. A mi 2023. planiramo prihode od 24 milijarde dolara, 120 milijuna putnika na našim linijama i flotu od 450 aviona – tvrdi Kotil, uvjeren kako svaka država na svijetu mora imati svog avioprijevoznika i on, bio veliki ili mali, uvijek može ostvarivati profit.
>> Letom Turkish Airlinesa stigli na pogrešan kontinent
Ni Turci nas neće! .