Svakoga se dana sve manje ljudi okreće TV-emisijama kao izvoru informacija, ali istodobno nikad više ljudi nije pratilo vijesti kao danas. Internet i društvene mreže predvode ovo doba "bombardiranja" vijestima zahvaljujući smartphoneima i tabletima pa čitatelji konzumiraju vijesti i u pokretu.
– Naš se posao jako promijenio zadnjih 10 godina, moramo se natjecati s društvenim mrežama koje još posve ne razumijemo. Hoćeš li početi stavljati vijesti na fejs i Twitter kao i drugi, ili nastaviti po starom? Naša je politika da idemo tamo gdje je čitatelj, ali istovremeno mi kreiramo vijesti i tražimo pravu formulu – istaknuo je Ivan Lovreček, član uprave RTL televizije i glavni urednik Informativnog programa na panelu "Koja je budućnost TV-vijesti", na konferenciji New Europe Market u Dubrovniku.
Upravo je ova tema dosad bila najzanimljivija na NEM-u, a dodirnula je srž izazova novinarstva danas: suživot tradicionalnih medija s brzo rastućim društvenim mrežama.
– Nemam ovlasti ovdje predstavljati svoju tvrtku, a nisam siguran ni znamo li sami što radimo s webom i društvenim mrežama – u svom prepoznatljivom duhovitom tonu poznati TV-urednik i voditelj Zoran Šprajc otvorio je polemiku te ustvrdio da televizija uopće nije ugrožena zbog interneta, nego da se televizijama i dalje vjeruje i da imaju stalnu publiku:
– Prije 4-5 godina vodio sam polemiku sa Stipom Oreškovićem iz EPH o ovoj temi. EPH je tada pokrenuo Jutarnji TV, a on me uvjeravao da će TV završiti na internetu. Ja sam imao protuargumente i tvrdio da će prije internet završiti na televiziji. Jutarnji TV danas ne postoji, a večernje vijesti HRT-a rade dalje, naša je publika prilično čvrsta. Nije televizija umirujući dinosaur – poručio je Šprajc, a njegova kolegica s Nove TV, direktorica Informativnog programa i televizijskog sadržaja Iva Gačić pohvalila je potencijal Twittera i Facebooka.
– Ja sam za društvene mreže i one nikako nisu opasnost za TV-vijesti nego idu ruku pod ruku s njima. One daju mogućnost da televizije unaprijede svoj sadržaj. Društvene mreže neće utjecati na budućnost vijesti, ali već danas utječu na sadržaj TV-vijesti. Istraživanje Nielsena pokazalo je da je u Americi prvi put nakon pet godina poraslo vrijeme koje gledatelji provedu gledajući televiziju. To znači da su društvene mreže saveznik i tehnologiji i TV-vijestima.
Panelisti su u raspravi posebnu pozornost posvetili nedavno osjetljivom slučaju bombaškog napada u Bostonu, kada su mnoge informacije s Twittera i Facebooka kreirale breaking news priče uglednih TV-kuća.
– Televizija više nije prva u javljanju novih vijesti, to su internet i Twitter, a na TV ide nešto što je provjereno. U redu je u eteru spomenuti što se prepričava po Twitteru, osvrnuti se u vašoj priči na neku informaciju s Twittera, ali ta informacija ne smije biti glavna priča i nije dobro da se prenosi kao vijest. Svi žele biti prvi, ali biti točan iznimno je važno. Pa CNN je objavio pogrešno ime bombaša i objavio je slike tog nekog dečka, a to nije bio bombaš! To je veliki gubitak povjerenja pred gledateljima – ocijenio je Colin Lawrence, direktor distribucije BBC World Newsa.
– Zastrašujući je slučaj s Bostonom. Zar smo doista povjerovali da su Twitter i Facebook izvor informacija? Oni mogu biti izvrstan komunikacijski kanal, ali ako publika nama daje informacije, gdje mi zarađujemo svoju plaću?! – pitao se Šprajc, na što mu je replicirala Iva Gačić:
– I prije Twittera postojali su izvori, i izvore iz institucija treba provjeravati.
– Naravno da treba provjeriti i taj izvor, ali jedno je kad dobiješ informaciju pa je provjeriš, a drugo kada stotine po Twitteru prenose informaciju kao da je vijest – nije se dao omesti Šprajc te je istaknuo kako se uopće ne boji za budućnost televizije jer ljudi imaju potrebu nešto gledati u isto vrijeme kada i drugi.
– Imam troje klinaca, oni obožavaju filmove, a ja sam im snimio valjda stotine filmove. No, ne zanima ih neki film sve dok reklamu o tom filmu ne vide na televiziji. Postoji ta potreba da se nešto gleda dok traje na televiziji, iako ste taj film mogli pogledati i prije jer ga imate snimljeno negdje ili ga možete skinuti s neta. Ali ljudi imaju potrebu taj sadržaj dijeliti istovremeno s prijateljima i onda razgovarati o tome drugi dan kad se sretnu – objasnio je Šprajc, koji je nasmijao publiku i kad je tema bila treba li objavljivati više međunarodnih vijesti ili lokalnog sadržaja:
– Kod nas u Hrvatskoj uvijek je neki cirkus pa nije problem lokalnim vijestima popuniti program. Ne znam koji smo mi na tržištu, nas to ne zanima, mi smo tu, to je bitno.
– Brendiranje je ključ za vijesti u budućnosti. Tko se danas sjeća Altaviste i Lycosa? Na početku weba bilo je puno pretraživača, ali ne možemo sve brendove usvojiti i prihvatiti. Po defaultu biramo nama najdraže i ostajemo im vjerni. Moj zadatak je da taj brend držim povezanim s publikom. Redizajnirali smo CNN International zbog proboja Al Jazeere na engleskom – rekao je Graham McCallum, izvršni direktor tvrtke Kemistry.