Pošto su u zajedničko poduzeće, koje s radom počinje sutra, ušle željeznice Srbije, Hrvatske i Slovenije, inicijativa je da se u slično udruženje uključe i aviokompanije tih država.
CA već u Star Allianceu
Ideja je stigla iz Srbije, a pozvane su zrakoplovne kompanije iz zemalja bivše Jugoslavije da se pridruže već udruženom Jatu i Montenegro Airlinesu. Nacionalni avioprijevoznik Croatia Airlines za takvo udruživanje ipak nije zainteresiran jer je, kažu u toj kompaniji, strateško povezivanje već ostvario u Star Allianceu, najvećem zrakoplovnom savezu na svijetu.
– Kompanija kao punopravni član Star Alliancea razvoj poslovnog modela mrežnog prijevoznika i jačanje uloge regionalnog lidera temelji ponajprije na suradnji s članicama Star Alliancea, kako bi se putnicima ponudile najkvalitetnije mogućnosti putovanja i korištenja zajedničkim globalnim prijevoznim proizvodima – odgovaraju u Croatiji Airlines.
Motiv okupljanja aviokompanija iz država bivše Jugoslavije, navode srbijanski mediji, bio bi bolje poslovanje, odnosno smanjivanje troškova te bolja organizacija letova. Jednaki su razlozi motivirali i željeznice Srbije, Hrvatske i Slovenije da se udruže u jednu tvrtku, što će skratiti vrijeme transporta robe, povećat će se opseg rada te ponuditi bolja kvaliteta usluge.
Neupitno je da Croatia Airlines, koji već drugu godinu zaredom ima loše poslovne rezultate – lani je gubitak bio 198 milijuna kuna, a u prvom tromjesečju ove godine već gotovo 100 milijuna – čeka privatizacija, no vodstvo kompaniju prvo želi izvući iz minusa, a onda ići u eventualnu prodaju. Udruživanje s Jatom i s ostalim aviokompanijama iz bivše Jugoslavije CA bi vjerojatno donijelo korist, a budućnost manjih zrakoplovnih kompanija u državnom vlasništvu, koje su pokosile kriza i recesija, u tome je da će ih kupiti veće aviokompanije.
Ipak, politički je, očito, i dalje vrlo osjetljivo takvo spajanje. I Jat i Adria Airways, koji je član Star Alliencea, imaju podjednak broj aviona u floti kao i Croatia Airlines, no Adria za razliku od Jata i CA ima upola manji broj zaposlenika (686).
Rezanje broja zaposlenih
Potonje dvije kompanije morat će rezati broj zaposlenih te provesti restrukturiranje, a zanimljivo je da u prvih šest mjeseci ove godine jedino Jat nije imao pad broja putnika. U CA su već najavili da idu u dokapitalizaciju tvrtke, da će smanjivati flotu i broj zaposlenih.
Prije su se bile čule glasine da bi Croatiju Airlines pak kupila Lufthansa, ali i Turkish Airlines, no te su informacije demantirane. Vlada još nije donijela odluku o privatizaciji toga nacionalnog zračnog prijevoznika, ali sam je direktor CA Ivan Mišetić bio izjavio kako je to jedini spas za tu kompaniju koja se mora boriti i sa sve većim interesom putnika za niskobudžetne aviokompanije.
Kad se udruzi srbijanski JAT sa slovenijanskim avio prijevoznikom, hrvatskanski ce imat jos manje putnika i jos vise dugova.