Potrošačima je i dalje teško razlikovati originalne od lažnih proizvoda, tvrdi se u upravo objavljenoj studiji Europski građani i intelektualno vlasništvo (European Citizens and intellectual property (IP) koju je proveo Ured Europske unije za intelektualno vlasništvo (EUIPO).
Gotovo svaki deseti Europljanin (9%) izjavio je da je prijevarnom radnjom naveden na kupnju krivotvorenog proizvoda, pri čemu postoje značajne razlike među državama članicama EU-a. Države s većim udjelom prevarenih potrošača jesu Bugarska (19%), Rumunjska (16%) i Mađarska (15%). S druge strane, najmanje je prevarenih Šveđana (2%) i Danaca (3%). Hrvatska je ispod europskog prosjeka - 7% državljana Hrvatske tvrdi da prijevarnom radnjom navedeno na kupnju lažnih proizvoda.
U globalnom kontekstu u kojem e-trgovina bilježi golemi rast – prema podacima Eurostata, tijekom 2020. više od 70% Europljana kupovalo je putem interneta, no i dalje ih zabrinjavaju moguće krivotvorine. Čak trećina Europljana (33%) pita se je li proizvod koji su kupili originalan.
Krivotvorine predstavljaju 6,8% uvoza u EU u vrijednosti od 121 milijardu eura, navedeno je u zajedničkoj studiji EUIPO-a i OECD-a, te utječu na sve sektore: od kozmetike do igračaka, vina i napitaka, elektroničkih proizvoda, do odjeće - čak i pesticida. Mogu predstavljati ozbiljne zdravstvene i sigurnosne rizike za potrošače, osobito zbog izloženosti štetnim kemikalijama, kao i ostale opasnosti.
Tijekom pandemije bolesti COVID-19 porasla je zabrinutost zbog krivotvorenih proizvoda. Širenje krivotvorenih lijekova, kao što su antibiotici i analgetici, te, u posljednje vrijeme, ostalih medicinskih proizvoda, kao što su osobna zaštitna oprema i maske za lice, ukazali su na ovu pojavu jer počinitelji povreda iskorištavaju nesigurnost ljudi u pogledu novih oblika liječenja i cjepiva. Osim zdravstvenih i sigurnosnih rizika, krivotvorine često uzrokuju povrede sigurnosti i financijske gubitke.
Digitalno piratstvo također predstavlja isplativo tržište za počinitelje povreda. U slučaju IPTV-a, odnosno televizijskog sadržaja koji se gleda putem interneta, gubici su značajni. Pružatelji nezakonitog IPTV-a u EU-u svake godine stječu gotovo 1 milijardu eura, čime nastaje šteta za tvorce sadržaja i zakonite gospodarske subjekte.
Kaznena djela u području intelektualnog vlasništva predstavljaju isplativu aktivnost koja obuhvaća organizirane kriminalne skupine, a sve više dokaza ukazuje na poveznice između krivotvorenja i piratstva, kao i ostalih zločina poput trgovine drogom i ljudima, kiberkriminaliteta ili prijevara.
_ Intelektualno vlasništvo jedna je od najvrjednijih europskih imovina te element od ključne važnosti u našem društvenom i gospodarskom oporavku, osobito za mala poduzeća. Pandemija bolesti COVID-19 uvelike je ukazala na problem kriminala u području IV-a zbog porasta broja krivotvorenih lijekova i medicinskih proizvoda, koji dodatno ugrožavaju zdravlje i sigurnost građana. Radi se o dugotrajnom problemu, koji je često povezan s drugim vrstama nezakonitih aktivnosti i zahtijeva žurno, odlučno i koordinirano djelovanje te je nedavno ponovno postao jedan od deset prioriteta EU-a u borbi protiv organiziranog kriminala _ kazao je Christian Archambeau, izvršni direktor EUIPO-a.
Krivotvorenje ne utječe samo na potrošače, nego podrazumijeva i značajnu štetu za gospodarstvo EU-a te osobito za mala i srednja poduzeća (MSP-ove). Prema EUIPO-u, svaki četvrti mali i srednji poduzetnik u Europi tvrdi da je pretrpio štetu zbog povrede prava intelektualnog vlasništva, od čega samo na Hrvatsku otpada 21,7%. Poduzeća koja posjeduju prava intelektualnog vlasništva kao što su žigovi i patenti prijavila su gubitak prometa (33%), štetu za njihov ugled (27%) i gubitak konkurentnosti (15%) zbog povrede njihovih prava.
U svrhu podizanja svijesti o vrijednosti IV-a te potpore MSP-ovima da iskoriste konkurentnost na tržištu, EUIPO je pokrenuo program Ideas Powered for Business koji obuhvaća fond za MSP-ove u vrijednosti 20 milijuna eura, u suradnji s Europskom komisijom i uredima za intelektualno vlasništvo država članica. Ovom se inicijativom subvencioniraju usluge ocjenjivanja IV-a te troškovi prijava žigova i dizajna u iznosu od 50% na nacionalnoj i regionalnoj razini ili na razini EU-a te se pomaže tisućama MSP-ova u razvoju njihovih strategija u području IV-a u ova izazovna vremena.