Pregledom na cestama utvrđena je neispravnost 48,1 posto teretnih automobila, autobusa i priključnih vozila najveće dopuštene mase veće od 7,5 tona. To je jedan od rezultata projekta o tehničkoj ispravnosti tih kategorija vozila,a koji su predstavljeni na jučerašnjem okruglom stolu u organizaciji Fakulteta strojarstva i brodogradnje i Centra za vozila Hrvatske. Glavni cilj projekta bio je utvrditi stvarni broj tehnički neispravnih autobusa, teretnih automobila i priključnih vozila najveće dopuštene mase veće od 7,5 tona na cesti te na temelju tako određenih rezultata predložiti znanstveno utemeljenu frekvenciju obaveznih tehničkih pregleda.
Projekt trajao dvije godine
Kroz dvije godine, koliko je ukupno trajao projekt, na cesti je pregledano 206 vozila dopuštene mase veće od 7,5 tona. Tako je utvrđena stvarna tehnička ispravnost vozila između dva obvezna redovita odnosno periodička tehnička pregleda. I dok je tehničkim pregledom na cesti utvrđena neispravnost gotovo 50 posto vozila mase iznad 7,5 tona u redovitim i periodičkim tehničkim pregledima neispravno je oko 25 posto tih vozila.
Točnije, prema podacima iz 2014., redovnom tehničkom pregledu te godine je pristupilo 34.940 teretnih automobila i autobusa najveće dopuštene mase veće od 7,5 tona te 19781 priključno vozilo. Na 23,4 posto autobusa, 24,2 posto teretnih automobila te na 14,8 posto priključnih vozila utvrđena je tehnička neispravnost. Na periodičnim pregledima pak utvrđena je neispravnost na 27,9 posto autobusa, 23,10 posto teretnih automobila te na 22,25 posto priključnih vozila.
Stoga je jedan od zaključaka projekta da vozila koja su u redovitom prometu imaju gotovo dvostruko veći stupanj neispravnosti nego li vozila koja pristupaju redovitim tehničkim odnosno periodičkim tehničkim pregledima. Pri tome je analizom rezultata uočena i povezanost stupnja neispravnosti vozila i starosti vozila, pri čemu postotak neispravnih vozila raste sa starošću vozila. Inače prosječna starost pregledanih vozila iznosi 11,1 godinu.
Ruske ulice pune prastarih krntija - kako uopće prolaze tehnički?
Najčešće neispravnosti na vozilima su utvrđene na pneumaticima i ovjesima te na kočnom sustavu. Na vozilima do tri godine starosti nije bilo nikakvih neispravnosti dok je neispravnost otkrivena na 25 posto vozila starosti od četiri do pet godina. Najkritičnija je pak situacija s vozilima starijim od 10 godina jer je na više od 50 posto njih koji su bili obuhvaćeni ovim projektom otkrivena neispravnost.
- Na osnovu rezultata zaključeno je da se dosadašnja frekvencija pregleda ne bi trebala značajno mijenjati. S obzirom na rezultate ne bi se smjelo ići u smjeru relaksacije propisa. Temeljem provedenog istraživanja i analize prikupljenih podatka zaključuje se da bi se period bez periodičkog tehničkog pregleda mogao produljiti s dvije godine na tri godine, a da bi se starost vozila za šestomjesečni periodički pregled trebala pomaknuti sa sedam na najmanje pet godina starosti - kazao je profesor Zoran Lulić s Fakulteta strojarstva i brodogradnje. Dodao je da bi za vozila starija od deset godina, a koja prema istraživanju imaju više od 50 posto neispravnosti, potrebno je osmisliti dodatne mjere i poticaje kako bi ih se povuklo iz redovite uporabe, odnosno prometa.
Ciljane pripreme
Goran Pejić iz Centra za vozila Hrvatske istaknuo je da je zanimljiv pokazatelj kako se vozila ciljano pripremaju za redovni tehnički pregled, ali nakon toga u uporabi dolazi do tehničkih neispravnosti koja se zanemaruju.
- S obzirom na to kako gospodarska vozila prelaze znatno veći broj kilometara od osobnih, te u pravilu prevoze veći broj ljudi ili tereta, iznimno je važno da takva vozila budu tehnički ispravna u svakom trenutku sudjelovanja u prometu- upozorio je Pejić.
Pogledajte i video: Vlak kod Vrbovca udario u kamion
Kroz dvije godine, koliko je ukupno trajao projekt, na cesti je pregledano 206 vozila dopuštene mase veće od 7,5 t...?