Stranci, ako im se ne isplati, odlaze, a mi nemamo rezervnu varijantu i nemamo se gdje pokupiti i otići, kaže Željko Jeger, predsjednik Udruge zakupaca u trgovačkim centrima (UZUTeC), razočaran trenutačnom, prilično mršavom predblagdanskom potrošnjom.
Skup najam
Na stranu sjaj i blještavilo, koje u hrvatskim šoping-centrima svake godine sve ranije mami građane, trenutačna potrošnja nije ni približno jednaka lanjskoj, objašnjava Jeger. Nakon 15. studenoga, prodaja je, tvrdi on, odjednom naglo pala. Kupci slabo ulaze u dućane u kojima se gužve vide, što je neuobičajeno za ovo doba godine, samo vikendom. Ne pomažu ni sniženja, koja su i veća i učestalija nego lani sredinom prosinca, što će se također osjetiti na prometu trgovaca, dok ih s druge strane cijede najmodavci kojima najamnine plaćaju po kvadratu umjesto po prometu. Koliko se sve to kome isplati, najbolje govori činjenica da nakon velikog broja malih dućana i butika, kriza sustiže i veće svjetske brendove, pa su nakon Sephore, Xnationa, Foxa ili Championa u 2012., u ovoj godini Hrvatsku napustili i Limoni, Prenatal ili Salsa Jeans.
– Otišli su oni koji su shvatili da Hrvatska nije eldorado i da u nas nemaju ni budućnosti ni razvoja. Osim Zagreba i Splita, nemaju ni pravog prostora za širenje niti im se s dvije-tri trgovine, uza sve slabiju kupovnu moć, u nas isplati poslovati – kaže Jeger. Ruže zato cvjetaju onim stranim robnim lancima koji se prave da u nas prodaju robu na sniženju ili ono što nigdje drugdje ne bi mogli prodavati. A zašto i ne bi, kad u nas imaju “koke za klanje”, slikovit je Jeger.
Atraktivni Poljacima
I dok u Hrvatskoj šansu vide trgovci poput poznatog poljskog brenda jeftine obuće CCC, koji je ušao nedavno, hrvatska tvrtka Nera ove je godine ostala bez franšize talijanskog brenda dječje odjeće i opreme za bebe Prenatal, koji se zbog slabe prodaje povukao s hrvatskog tržišta. Otišao je i talijanski lanac parfumerija Limoni, koji je u 2012. ostvario gubitak od 8,1 milijun kuna, nakon 13,6 milijuna iz 2011., a među onima kojima se ostanak u RH nije isplatio i naftaši su iz OMV-a, koji su ove godine podružnicu sa 61 benzinskom postajom prodali Crodux derivatima umirovljenog generala Ivana Čermaka. Austrijanci su se povukli uz objašnjenje da im se Hrvatska ne uklapa u širu strategiju i lanac opskrbe.
Nezavisni konzultant Drago Munjiza kaže kako strane tvrtke u nas otvaraju podružnice kako bi pokrile još jednu europsku zemlju i zaradile. No kriza u EU tjera ih da se ponašaju racionalnije i izlaze iz zemalja koje im ne donose profit i ne pokazuju znakove oporavka.
– Hrvatska je upravo takvo tržište. Pad BDP-a od 2007. u nas je drugi najveći u Europi (iza Grčke). Makroprognoze nisu optimistične za srednjoročno razdoblje, a konkurencija je velika – objašnjava Munjiza. To je i razlog što je iz RH ove godine izašao i francuski Bricostore, koji je na tržištu “uradi sam” i “sve za kuću” teško poslovao pokraj takmaca Baumaxa, koji u RH također posluje s gubicima, te domaćeg Peveca, koji je nakon stečaja “procvjetao” i povećava broj poslovnica...
ko o čemu, trgovci o slabom prometu...