Brojke od 3 ili čak 4 milijarde kuna koliko je navodno teško hrvatsko
tržište oglašavanja netočne su kaže Tibor Gojun, predsjednik Hrvtaskog
oglasnog zbora. Naime, oni koji su došli do tih brojki, pošli su
od pretpostavljene vrijednosti oglasa, no njihova stvarna, naplaćena
vrijednost bliža je dvjema milijardama.
Još se dobar dio vrijednosti toga tržišta realizira u kompenzacijama.
No, ta razmjena robe i usluga nekad je bila dominantna u nekim
sektorima, pogotovo u radijskom oglašavanju, a sad je, drži
Gojun, svedena na 10-20 posto. Smanjenju je pomogao novac koji su
i neke druge kuće, osim HRT-a, počele dobivati iz dijela pretplate, te
velika ulaganja stranih medijskih kuća.
Često se zaboravlja, ističe direktor FESTO-a Ozren Kanceljak, da su u
posljednjih pet godina upravo hrvatski mediji privukli najviše stranog
kapitala (možda je ipak zaboravio na bankarski sektor). Došao je RTL,
CME je kupio Novu, Styria Večernji list, WAZ ušao u EPH, krenuo je ili
se sprema cio niz medijskih projekata. Čelnici nekih od tih najvećih
kompanija na tržištu okupili su se na živahnoj panel raspravi
kojom je otvoren ovogodišnji FESTO.
Hans Mahr, bivši potpredsjednik RTL grupe i sada neovisni
konzultant, Marijan Jurenec, direktor Adria regije CME (vlasnika Nove
TV, Kanala A, Pop TV) ukrstili su koplja s Mirkom Galićem, ravnateljem
HRT-a, kojem je pomagao Jasmin Duraković, ravnatelj RTVFBiH. Ninoslav
Pavić, predsjednik Uprave EPH, pokušao je objasniti neke od briga koje
muče novinske izdavače, počevši od PDV-a na novinska izdanja, koji je
najviši u Europi.
Naravno, komercijalne televizije vjerojatno nikad neće probaviti
činjenicu da HRT dobiva novac od TV-pretplate (istodobno nije jasno,
smatraju da bi se na pretplatu trebao plaćati PDV - osim da se HRT-u
oteža položaj, a građanima jednog dana ponovno poraste pretplata), a s
njima se više nego uspješno tuče i za marketinški kolač. Mirko Galić se
pokušao obraniti navodom da je HRT među najboljim i najgledanijim
televizijskim kućama u Europi, da ima svoje poslanje u proizvodnji
mnoštva emisija s kojima komercijalne televizije uopće ne žele imati
posla.
- Nijedna europska televizija nema na programu ništa što mi nemamo,
niti imamo išta što nemaju oni - istaknuo je Galić. Hans Mahr odmah mu
je otpovrnuo da mu nije jasno - kakva je to obrazovna emisija koja se
zove Villa Maria.
Nino Pavić: Budućnost u besplatnim novinama
Predsjednik Uprave EPH Ninoslav Pavić založio se za ukidanje zakonskih restrikcija u vezi koncentracije medija, s čime se slažu i Mahr i Jurenec. Kako kaže Pavić, njegova izdanja trenutno ostvaruju oko 50 posto svojih prihoda od oglasa, a idućih nekoliko godina očekuje da će novine od oglasa morati ostvarivati 100 posto prihoda. 'Pod pritiskom televizije novine će biti prisiljene na bitku oko zabavnih sadržaja, što će dovesti do daljnjeg spuštanja razine kvalitete koje je već sada očigledno.’, naglasio je Pavić. Metro, kaže, još nema čitanost koja odgovara nakladi, novina ima sadržaj, ali za sada još nema 'robu’. Izlaz vidi u dijeljenju sadržaja - novine će se morati odricati dijela ekskluziviteta kako bi se ostvario rezultat (isti dan objavljeno je pokretanje novinske agencije EPH).