Varaždinski proizvođač strech folije Bomark Pak, koji posluje unutar Bomark grupe, početkom 2016. u rad će pustiti novu tvornicu papirnatih cijevi u Ludbregu.
Ulaganje je vrijedno 29,3 milijuna kuna, a linija će donijeti zaposlenje jedanaest novih radnika i povećati konkurentnost proizvodnje.Osnovan 2005., Bomark Pak danas je vodeći proizvođač strech folija za omatanje paleta na hrvatskom tržištu, a s godišnjim kapacitetom od oko 25.000 tona najveća je tvornica takve vrste u srednjoj i jugoistočnoj Europi. Najnovija investicija u proizvodnju papirnatih cijevi, na koju se namata folija, realizirana je u suradnji s Vaba bankom te bespovratnim sredstvima Europske unije.
Podržala ih Vaba
Uz vlastitih 8,1 milijun kuna, Ministarstvo poduzetništva i obrta te Središnja agencija za financiranje i ugovaranje programa i projekata EU odobrile su Bomarku bespovratnih 11,2 milijuna kuna iz Europskog fonda za regionalni razvoj. U financiranje investicije uključila se i Vaba banka s 10,6 milijuna kuna, kojoj je to prvi veći projekt nakon ulaska novog vlasnika, češkog J&T-ja. U postojećem okrugu tvornice sagradit će se nova hala i nabaviti potrebni strojevi, a umjesto dosadašnje kupnje papirnate sirovine, za šestnaest mjeseci s proizvodnih traka Bomark Paka godišnje će izlaziti 5500 tona papirnatih cijevi, od čega će 60 posto koristiti u vlastitoj proizvodnji, a višak prodavati.
Od uvoznika do proizvodnje
Nova investicija u Bomark Paku će povećati efikasnost, a posredno i konkurentost jer su uz PVC granulat i struju papirnati ekološki tuljci jedna od ključnih sirovina. "Nakon što nam je odobren projekt, imali smo relativno kratak rok za dostavu bankarske garancije, u kojem se Vaba pokazala iznimno fleksibilna i brza", kaže direktor Bomark Paka Predrag Kozulić.Od 1992., kad je Bomark osnovan, tvrtka je prošla put od uvoznika do proizvođača. Jedna je od rijetkih koja se može pohvaliti da nijedan dan nije bila u blokadi, već svake godine bilježi rast. "Počeli smo kao klasični trgovci, iz ničega. Nismo imali puno kapitala i političke potpore, sami smo se educirali i odlazili na sajmove. Polako smo rasli i s godinama se pokazalo da se od nas traže ozbiljne količine, pa smo došli do zaključka da je jedini put daljnjeg razvoja vlastita proizvodnja", kaže Kozulić, napominjući da odluka "nije bila ni lagana ni jednostavna".
Prvi koraci Bomark Paka bili su "poluproizvodni" jer je počeo kao tvrtka za prematanje i proizvodnju strech folija, da bi od 2011. krenula puna proizvodnja uzlaznom putanjom. Godinu kasnije proizvodni kapaciteti povećani su 100 posto kupnjom dodatne linije, a u studenome prošle godine u rad je puštena i treća linija, inače jedna od najmodernijih 7-slojnih linija za proizvodnju strech folije u Europi. Danas asortiman pokriva sve grane industrije od proizvodnje hrane i pića, građevinskog sektora, distribucije do poljoprivrednog sektora. Više od 80 posto ukupne prodaje odlazi na izvozna tržišta, među kojima su najvažnija Njemačka, Austrija, Češka i Švicarska. U 2013. promet im je porastao 60 posto dosegnuvši 173 milijuna kuna, pri čemu je od izvoza ostvareno 17 milijuna eura ili 143 posto više nego godinu ranije. Ove godine Kozulić procjenjuje rast prometa na 255 milijuna kuna, od čega s izvoznih tržišta 80 posto prihoda.
Poduzetnički centar svijeta
Premda će Ludbrežani za sebe reći da su centar svijeta, njihov kraj jedan je od poduzetnicima najnaklonjenijih. "Kad je došla nova garnitura u Ludbregu, nazvali su nas i samoinicijativno došli ponuditi pomoć", kaže Kozulić. Premda ga je gesta ugodno iznenadila, upitno je, kaže, koliko lokalna zajednica ima prostora za pomoć. "Naša konkurencija, primjerice, iz Poljske ima iznimne izvozne poticaje te porezne olakšice. Kao država tu možda malo zaostajemo, no optimist sam jer raste značaj proizvodnje za stvaranje novih radnih mjesta, ali i zato što nam se otvaraju fondovi EU", zaključuje.