U proteklih pet godina u Hrvatskoj je zatvoreno više od 4 tisuće trgovačkih obrta i u njima ugašeno 11 tisuća radnih mjesta. U pet godina nestao je grad veličine Pazina, a ti se negativni trendovi, kojima su kumovali nelojalna konkurencija, nemogućnost financiranja i inspekcijski nadzor na rubu izdržljivosti, i dalje nastavljaju, kazao je predsjednik Hrvatske obrtničke komore Dragutin Ranogajec na jučerašnjem 10. susretu trgovaca HOK-a.
Država ih ne stimulira
– Jeste li negdje pročitali da je Vlada zbog toga zabrinuta, da je reagiralo koje ministarstvo ili da je lokalna samouprava učinila nešto da se male trgovce pozitivno diskriminira i na njih ne ide đonom – pita Ranogajec.
A statistike su neumoljive. Predviđanja iz 2004. da će nakon nekoliko godina udio male trgovine sa 70 pasti na 30% potvrdila su se već 2007., kad su strani lanci nahrupili na hrvatsko tržište.
– Ušli smo u tržišnu utakmicu nespremni, nedovoljno pratili trendove u trgovini, a veliki su se trgovci pozicionirali uz suglasnost lokalne samouprave koja se hvalila da joj oni pune proračun, a šutjelo se o propadanju male trgovine i radnih mjesta – kazao je predsjednik Ceha trgovine HOK-a Mladen Malta. Nakon svega došla je i recesija te je prema podacima Ministarstva obrta i poduzetništva broj obrta u trgovini u proteklih godinu dana smanjen za 715 ili 6,5%, u pet godina (od kolovoza 2011. do kolovoza 2016.) za 4127 ili 28,6%, a i broj zaposlenih pao je 20,5%.
– Država uopće ne stimulira malu trgovinu i to je velika greška, jer time indirektno ne stimulira ni domaću proizvodnju, posebno proizvodnju hrane – objašnjava Malta.
S druge strane opterećeni su ratom s cijenama koji u utakmici s velikima ne mogu izdržati na dulji rok, stalnim zakonskim promjenama... Dok oni propadaju, top 10 trgovaca u nas samo je lani uprihodovalo 3,4 milijarde kuna više nego godinu ranije.
Perspektiva u rastu potrošnje
Malta kaže da se nadaju barem poreznom rasterećenju koje bi im dalo priliku za opstanak u uvjetima nemilosrdne konkurencije i nedostatka povoljnih izvora financiranja te snažnoj akciji svih relevantnih faktora, posebice Vlade na ukidanju niza nepotrebnih, ograničavajućih ili neprovedivih propisa. Na skupu se čulo da u porastu potrošnje u Hrvatskoj od 2,6% perspektivu svakako imaju i mali trgovci, pogotovo budu li udruženi, specijalizirani za ekološke, autohtone i slične proizvode koje ne nude svi te budu li ulagali u znanje, objekte i tehnologiju.
– Mala trgovina turistički je adut, posebice u ruralnim prostorima u kojima živi starije stanovništvo. U Hrvatskoj ima 6700 naselja od čega njih 4000 nema trgovine i to je šansa za obrtničku trgovinu – poručio je Malta.
>> U trendu su bio i eko pa “zdravi dućani” niču u svakom kvartu
I fiskalizacija je uvela dosta reda.