DRUGA EPIZODA

'Nismo mi izmislili zaradu od kulture. Puno veći i pametniji dečki počeli su to raditi puno prije nas'

Raiffeisen Future Boost
Foto: Emica Elvedji/PIXSELL
1/10
11.05.2022.
u 12:21

Kako je Muzej iluzija postao globalno prepoznati koncept i tko stoji iza njega saznajte u drugoj epizodi Raiffeisen Future Boosta. Ivan Šarić ugošćuje Slavena Kordića, izvršnog partnera IEP-a

Plan je da ih do 2026. bude čak stotinu, a trenutačno se nalaze na četiri kontinenta velikih metropola. Riječ je o obrazovno-zabavnom konceptu Muzeja iluzija koji je prepoznat kao uspješna globalna franšiza koja se nastavlja širiti. A kako je došlo do toga da se ova uspješna ideja razgrana po velikim svjetskim gradovima i nađe na najatraktivnijim lokacijama, doznao je Ivan Šarić, voditelj poznatog najzabavnijeg financijskog serijala. U novoj epizodi Raiffeisen Future Boosta: Inovativnih priča Ivan Šarić je ugostio Slavena Kordića, izvršnog partnera društva Invera Equity Partners. Gost je objasnio kako je Muzej iluzija postao uspješna globalna franšiza kojoj se gotovo ne vidi kraj.

– Invera Equity Partners društvo je za upravljanje private equity fondovima. Osnovano je 2020. godine i ima fond od 60 milijuna eura kojima upravlja – započeo je objašnjavati njihov izvršni partner Slaven Kordić. Muzej iluzija im je prva investicija.

– Drugim riječima, mi smo fond koji investira u malo i srednje poduzetništvo, primarno na teritoriju Slovenije i Hrvatske, a sekundarno na tržištima u BiH, Srbiji i Crnoj Gori i time ćemo se baviti idućih 5 do 10 godina – još je bio detaljniji Kordić.

– Moraš mi detaljnije objasniti koncept jer me jako zanima. Kako ste našli Muzej iluzija ili, općenito, kako nalazite takve kompanije? – s čuđenjem je upitao Šarić gosta druge epizode.

Naime, Muzej iluzija bio je proizvod u koji su htjeli investirati čak i prije nego što je postojao IEP fond, dakle 2018. godine. Našli su se s osnivačima muzeja, tvrtkom Metamorfoza, koji su potvrdili da su zainteresirani za prodaju i dokapitalizaciju koncepta. Tome je prethodio, kako se pokazalo, dobar uvid osnivača da će koncept muzeja rasti i raditi još bolje, objasnio je Slaven Kordić. Tako je osnivačima muzeja ostalo 35 posto vlasništva, dok su 65 posto prodali društvu Invera Equity Partners.

– Kako donosite odluku o investiranju? – postavio je pitanje Šarić gostu budući da se može pretpostaviti kako svaki vlasnik neke tvrtke pomišlja da je upravo njegovo poslovanje vrijedno investiranja i rasta.


„Muzej iluzija ima wow-faktor“

– Bitno je prepoznati trendove na tržištu. Bitno je vidjeti kako se neka industrija razvija. Tako i mi pokušavamo vidjeti trendove i tko u tim trendovima djeluje. Pritom mislim na najveće tvrtke u tom segmentu. Tako smo gledali najveće momke u svijetu, dakle Disney, Lego... – pojasnio je Slaven Kordić.

Naime, napomenuo je da i najveći private equity fond na svijetu Blackstone s poznatim Legom ima tvrtku te su u vlasništvu jedne od najvećih londonskih atrakcija London Eyea. Kupili su i Madame Tussauds, poznati muzej voštanih figura, nadodao je gost.

– Gledali smo ih kako se razvijaju, izgledaju, kakve su njihove performanse. Pitaju nas često kako mi stvaramo novac koji stiže iz kulture. Uvidjeli smo kako su svi ti koncepti iznadprosječno profitabilni. Tu je zapravo krenulo i naše zanimanje za Muzej iluzija. Napravili smo dubinsku analizu da bismo se na kraju odlučili za investiciju – odgovorio je Šariću izvršni partner IEP-a.

– Kako ste unovčili tu kulturu? Vi ste, u biti, unovčili zabavu i kulturu, cijeli multimedij – upitao je gosta voditelj.

– Nismo mi izmislili da ćemo zarađivati od kulture. Puno veći i pametniji dečki počeli su to raditi daleko prije nas. Mi smo prepoznali u Muzeju iluzija da je to hrvatski proizvod koji je globalno konkurentan – nadodao je Kordić. To je ta komponenta koja je bila "wow faktor", kazao je gost.

Osnivači Muzeja iluzija napravili su koncept koji je prije svega globalan.

– Često mi u Hrvatskoj znamo imati odlične ideje, no ono što nedostaje jest brzina širenja. Osnivači Muzeja jasno su znali da nikad neće biti brend osim ako ne idu u smjeru franšiza. One nisu kapitalno intenzivne, ali morate putovati po svijetu kako biste našli dobre partnere koji bi franšizu vodili posvuda po svijetu. To su osnivači Muzeja iluzija uspjeli napraviti u pet do šest godina prije nego li smo mi kupili tu tvrtku. Našli su mrežu ljudi koji su s nama sad dalje spremni graditi tu priču – Muzej iluzija – istaknuo je Slaven Kordić o njihovim počecima.

100 muzeja u idućih pet godina, američko tržište prioritet

Od Kuala Lumpura, Šangaja pa sve do dalekog zapada, do Chicaga i New Yorka – trenutačno se u svijetu nalazi 36 muzeja. Tako je i IEP ostvario „tek“ 36 posto svog plana, a to je 36 od ukupno 100 muzeja diljem svijeta, koliko je društvu cilj u idućih pet godina. Najbolje ovaj koncept muzeja prolazi u Americi i u zapadnoj Europi, otkrio je Slaven Kordić.

– Za sada smo najprisutniji u Europi i želimo više penetrirati u američko tržište. Prepoznali smo da američko tržište ima jako velik i raspoloživ dohodak u usporedbi s europskim tržištem. Drugim riječima, ljudi mogu i navikli su više trošiti na zabavu, odnosno kulturu. U Americi već sad postižemo puno veće cijene karte u odnosu na zapadno europsko tržište, s iznimkom Londona i skandinavskih zemalja – kazao je ovaj investitor koji je potvrdio da su se Amerikanci navikli plaćati zabavu. No, iako im je fokus to tržište, nisu zapostavili europsko, a gledaju i na Dalekom istoku lokacije poput Tokija pa sve do Australije.

Raiffeisen Future Boost
1/7

Slaven Kordić, izvršni partner IEP-a
Emica Elveđi/PIXSELL

Invera Equity Partners kao tvrtka brzo raste, a to je potvrdio i Slaven Kordić. Uskoro im je u planu zaposliti i ključni kadar koji bi vodio Muzej iluzija i iznijeti ga na novu razinu do te ključne brojke od 100 muzeja.

– Danas nas je 21, do kraja godine bit će nas sigurno 30. Nećemo nastaviti širiti tvrtku samo u kontekstu franšize nego ćemo pivotirati poslovni model te krenuti otvarati i voditi vlastite muzeje. Svaki naš novi muzej imat će 15 zaposlenih – kazao je Kordić i potvrdio da je to skuplja varijanta.

– Vi idete na lokacije koje koštaju – zaključio je Šarić usporedivši Zagreb s Madridom, New Yorkom ili ostalim velikim gradovima. Naime, Muzej iluzija uvijek se otvara na atraktivnim lokacijama pa je voditelja zanimalo kako teče postupak u svjetskim gradovima.

– Nedavno smo u Americi izgubili jednu lokaciju jer je čovjek potpisao ugovor s Teslom. U Londonu gledamo jedan prostor gdje nam govore kako smo u konkurenciji sa Samsungom i Nikeom. S jedne strane je izazov, s druge strane je ovo prekrasna stvar. Imamo nešto iz Hrvatske što konkurira tim brendovima! – zaključio je Slaven Kordić.

Ni eksponati u Muzeju iluzija nisu bez glave i repa te i za njih postoji standardizacija, odnosno postupak kako se izrađuju i dijele.
– Eksponati se dijele u tri kategorije, a to su master, grand i samo iluzije. Jasno vam je da nešto košta više, a nešto manje. Teško je reći koliko jedan košta. Naši muzeji u prosjeku su između 600 i 1000 četvornih metara. Investicija po muzeju jest između milijun i tri milijuna eura – odgovorio je Šariću Slaven Kordić na pitanje koliko koštaju eksponati, a posljedično i investicije.

Ono što IEP pokušava postići jest da se dolaskom u Muzej iluzija ulazi u poseban svijet koji je zaseban arhitektonski koncept. Tako i put kroz muzej pruža osjećaje za posjetitelje, odnosno iskustvo. Pritom analiziraju publiku i gledaju preferencije muškaraca, žena i djece. Prema tome kasnije se razvijaju novi eksponati.

– Htjeli bismo da je Muzej iluzija koncept čija se postava eksponata mijenja svake godine pa do dvije godine. Gradovi na koje ciljamo dovoljno su veliki, stoga stalna postava u tom razdoblju neće dojaditi stanovništvu i turistima – zaključio je Slaven Kordić, izvršni partner IEP-a.

Iza razgovora uslijedio je izazov Zdjela inovacija koji je začinio još jednu epizodu dozom smijeha i zabave. Šarić i Kordić okušali su se u tijesnoj bitki znanja u financijskim pojmovima, a pobjedu je odnio samo jedan od njih.

Nova epizoda Inovativnih priča poznatog financijskog serijala moguće je pogledati na Večernji TV-u, na portalu vecernji.hr, Facebooku ili YouTube kanalu Večernjeg lista.

Ne propustite pogledati novu epizodu nove sezone "Raiffeisen Future Boost: Inovativne priče" serijala na Večernji TV-u, na vecernji.hr, YouTube kanalu Večernjeg lista i Facebook stranicama Večernjeg lista. Ako propustite epizodu, možete je pronaći na istim kanalima.

Sadržaj nastao u suradnji s Raiffeisen mirovinskim fondovima

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije