Većina hotelijera zadovoljna je ljetnom sezonom, pogotovo oni s objektima sa četiri i pet zvjezdica, koji su bili i najbolje popunjeni, a očekuju i pozitivne financijske rezultate, no i dalje ih najviše zabrinjava nedostatak radne snage, ističe direktorica nacionalne udruge hotelijera UPUHH Iva Bahunek.
UPUHH (Udruga poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske) predstavlja 85 posto hrvatskog hotelijerstva, a Bahunek izdvaja problem nedostatka radne snage u gotovo svim hotelima i to temeljnih struka, od sobarica, do konobara, pa i kvalitetnog srednjeg menadžmenta.
"Prepoznavši problem, znatan broj hotelskih kuća je povećao plaće, a iz do sada prikupljenih podataka od Europskog udruženja hotelijera i restoratera-HOTREC, u čijem radu UPUHH aktivno sudjeluje i koje upravo provodi procjenu i usporedbu plaća zemalja članica EU-a, vidljivo je da hrvatski hotelijeri mogu ponuditi niže plaće nego oni u ostalim zemljama EU-a. Kada se tome doda visoka stopa PDV-a za ugostiteljstvo, te druga iznadprosječna hrvatska davanja, porezna i parafiskalna, hrvatski su hotelijeri u još nezavidnijem položaju. Upravo stoga od Vlade očekuju veće razumijevanje važnosti turizma, koji za razliku od drugih sektora i unatoč nekonkurentnoj situaciji uspijeva održati stabilno poslovanje i stalni rast udjela u nacionalnom BDP-u", naglašava za Hinu Bahunek.
Dodaje i da turizam i hotelijeri ne traže neke posebne beneficije, nego samo da se konačno na stol stave sve mjere, poduprte jasnim matematičkim i financijskim pokazateljima o važnosti sektora za nacionalnu ekonomiju.
Ljeto ipak s porastima
Ljeto i dosadašnji dio turističke godine hotelijeri smatraju uspješnim, jer su porasti, iako manji nego lani, ipak ostvareni, a u kontekstu poslovanja i povratka jakih mediteranskih konkurenata na tržište, pa i rekordne lanjske rezultate, svoja ovogodišnja ostvarenja drže jako dobrim.
"Hotelijeri sustavno rade na stvaranju okruženja za realizaciju dijela strategije 2020, što znači i stvaranje objekata sa četiri i pet zvjezdica te aktivno sudjelovanje u kreiranju destinacijske ponude koja privlači goste više platežne moći. Stoga, ovogodišnje povećanje cijena nije ništa čudno za biznis, te se i kroz cijenu katalizira profil takvih gostiju, koji i ostaju dulje i troše više. To uglavnom postižu destinacije poput Rovinja, Dubrovnika, Splita, Poreča, ali i Zagreba, koji se već treću godinu ističe ljetnom popunjenošću hotela", iznosi Bahunek.
Promjena ovog ljeta, a u usporedbi s lanjskim, bila je i u dinamici punjenja kapaciteta odnosno 'last minute' i druge akcijske ponude počele su već krajem srpnja i početkom kolovoza, za što kaže da također nije neobično s obzirom da su to i globalni trendovi, što potvrđuju i informacije iz HOTREC-a da je slično zabilježeno i u drugim mediteranskim zemljama.
O tome će, kao i financijskim kretanjima turizma u Europi predsjednica HOTREC-a govoriti na Kongresu hotelijera krajem studenog, kada će biti bolje poznate i brojke za ovu godinu te će se vidjeti jesu li se i koliko promijenila financijska kretanja u hrvatskom turizmu, najavljuje Bahunek.
Turski i hrvatski turistički proizvod neusporediv
"Snižavanje cijena kod nas je obično kretalo potkraj kolovoza, prošle godine je bilo i kasnije zbog iznimne potražnje, no kako se ove godine potražnja na svjetskom tržištu mijenjala, dijelom i zbog atraktivnih all inclusive ponuda u Turskoj i sjevernoj Africi, u Hrvatskoj su, kao i u ostalim zemljama Mediterana, primjerice Španjolskoj, te akcije krenule nešto ranije. Utjecaja je imalo i iznimno toplo ljeto u Skandinaviji, te su ti turisti ostajali u svojim zemljama i manje nego lani putovali u inozemstvo", kaže Bahunek.
Komentirajući poziciju Turske ove godine, koju se često spominjalo ovog ljeta u medijima kao zemlju koja s niskim cijenama 'odvlači' Hrvatskoj turiste, ocjenjuje da "nitko ne odvlači Hrvatskoj turiste, te da takve popularne i senzacionalističke medijske 'tvorevine' ne koriste nikome, a najmanje marketingu, pri čemu se pokazuje i nerazumijevanje turizma i kretanja turista, što ovisi o jako puno parametara, od ekonomskih pokazatelja emitivnih tržišta, preko sigurnosti, prometne povezanosti i drugog".
"Turska za razvoj i planiranje turizma ima mogućnosti koje zemlje EU, pa i Hrvatska, nemaju, jer nije članica EU, i za tu zemlju ne vrijede ni zakoni koji reguliraju tržište u EU. Uz to, aktivno koriste svoju avio kompaniju za kreiranje cjenovno povoljnijih aranžmana za europsko tržište. S druge strane, Hrvatska ima sve predispozicije biti ono što već i jest dobrim dijelom - turistička sila ovog dijela Europe zbog izvrsne cestovne infrastrukture, kvalitetnih hotela, ugodne klime i lijepe prirode te marljivih ljudi i kao takva ima svoja tržišta i mjesto u svjetskom turizmu", smatra Bahunek.
>> Poznate osobe na ljetovanju u Hrvatskoj
..ono sto se događa kod nas sa turizmom plod je slučajnosti,dokaz je to jer nema strategije..capelli misli da je turizam voditi Lošinj ali ne druže gari to je ogroman posao..sto se tiče hotelijera podbačaj je 30%