Samo jače međusobno povezivanje proizvođača i njihovo jače povezivanje s organizatorima proizvodnje, otkupljivačima i prerađivačko-prehrambenom industrijom jamac su za povećanje konkurentnosti i razine samodostatnosti poljoprivredne proizvodnje te bolje organiziranosti tržišta koja će omogućiti dostupnost domaće robe na policama trgovačkih lanaca, ali i lakše apsorbiranje tržišnih viškova izvozom, poruka je s jučerašnje prezentacije stanja na tržištu voća i povrća, koju je organizirao Smarter, konzultantska tvrtka specijalizirana za poljoprivredu i prehrambenu industriju.
– Zbog klimatskih uvjeta vidljivo je da će u Hrvatskoj doći do pada proizvodnje većine vodećih voćnih vrsta (jabuka, mandarina, šljiva), dok su na tržištu cijene uglavnom nešto više nego lani. U proizvodnji većine povrća nisu se dogodili nikakvi ekstremni poremećaji pa procjenjujemo urod približno na razini prošle godine, dok je na tržištu vidljiv pad cijena između od 12 do 20% štoje uvjetovano tržišnim prilikama – rekao je vodeći čovjek Smartera i predsjednik uprave Enna Fruita Denis Matijević.
Hrana treba biti dostupna svima po pristupačnim cijenama, a da bi se to ostvarilo, lokalnim poljoprivredama potrebni su znatni poticaji države te podrška kako bi se povećala proizvodnja i raznolikost, čulo se jučer.
– Hrvatska proizvodnja voća i povrća ima goleme potencijale s obzirom na nisku razinu samodostatnosti proizvodnje te očekivani rast potrošnje u idućim godinama, kako povećanjem turističke potrošnje tako i rastom potrošnje po glavi stanovnika. Golemi su potencijali i za izvoz. Važno je prepoznati uska grla u funkcioniranju opskrbnog lanca, od proizvodnje, preko otkupa, do prodaje i izvoza – naglasila je stručnjakinja Smartera Zvjezdana Blažić.
Upravo Enna Fruit primjer je koji pokazuje da vertikalnom integracijom možemo bolje organizirati tržište. Ova tvrtka kooperantskom suradnjom otkupljuje svu ugovorenu proizvodnju, plasira je na domaće i inozemno tržište, a od početka godine izvezla je 640 tegljača robe (više od polovice ukupnog hrvatskog izvoza).
Kako to mislite poticajima povećati proizvodnju i voće učiniti jeftinijim? Do sada se pokazalo da poticaji, ovakvi kakvi su sada, samo poskupljuju poljoprivredne proizvode, čine ih nekonkuretnijima i smanjuju proizvodnju... A sada se traže isti takvi, samo još više njih? Dokle?