Tvrtke svoje poslovanje šire horizontalnom i vertikalnom integracijom. Horizontalna podrazumijeva integriranje više poduzeća koja proizvode iste ili slične proizvode u svrhu bolje kompetentnosti na tržištu. Vertikalna integracija kontrolira sve ili nekoliko koraka u proizvodnji te distribuciji kako bi bio stvoren određeni proizvod.
Izvješće Oxfama, globalnog pokreta za suzbijanje siromaštva koji djeluje od 2013., uključuje opsežnu infografiku koja prikazuje 10 svjetskih tvrtki koje posjeduju stotine proizvoda kojima se svakodnevno koristimo.
Iako se infografika odnosi na američko tržište, većina proizvoda upotrebljava se i u Europi. Pa tako tvrtke kao što su Nestlé, Coca-Cola, Unilever, Danone, Mars, Mondelez (bivši Kraft Foods), Associated British Foods plc, Kellogg's, General Mills, PepsiCo pod svojim okriljem okupljaju brojne proizvode koji se redovito kupuju.
Foto: Oxafm
"Deset velikih" s velikim utjecajem
Već sam pogled na infografiku "deset velikih" u industriji hrane i pića daje naslutiti koliko smo u zabludi kad govorimo o američkoj i svjetskoj prehrambenoj industriji. Nestlé, primjerice proizvodi Kit Kat, ali i u Americi popularan proizvod – California Pizza Kitchen. Tako Fanta spada pod vlasništvo tvrtke Coca-Cola, ali i pivo Barq's.
Prehrambeni proizvodi masovnih korporacija osim što su sve štetniji za pojedinca, oni pritišću poduzetničku raznolikost. Malim poduzećima te startupovima sve je teže natjecati se s ovim velikim igračima.
Ipak, kako navodi Oxfam, najveće svjetske prehrambene tvrtke vrlo su moćne, ali na to ipak možemo utjecati. Prioritet je svakako što manji unos visoko procesuirane hrane te, prije svega, kupnja proizvoda od lokalnih poljoprivrednika.
>> Uvode porez na gazirana pića da bi suzbijali dječju pretilost
Vi novinari izbjegavate pisati o štetnosti svakog pojedinog proizvoda posto vam ti isti trovači plaćaju reklamu