percepcija inflacije

Žene brinu cijene hrane, muškarce benzin i odjeća

storyeditor/2022-09-15/PXL_070922_95521294.jpg
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
1/3
16.09.2022.
u 07:19

Kao potrošači, ljudi se uglavnom fokusiraju na cijene s kojima se svakodnevno susreću, pa je i percipirana inflacija veća od službeno objavljene. Naši su građani mišljenja da je sve što kupuju skuplje barem 50 posto.

Američka središnja banka još će jednom povećati kamatne stope nakon što se pokazalo da se inflacija ne da tako lako slomiti. U kolovozu je godišnja inflacija u SAD-u lagano usporila, na 8,3 posto, no ne i cijene hrane i usluga, što je opet poljuljalo tamošnje burze jer su očekivale još nižu brojku. Slično lagano usporavanje bilježi i Velika Britanija (sve je to utjecaj energenata), a kako stoji Hrvatska vidjet će se kada DZS danas objavi svoje prve podatke o kretanju potrošačkih cijena u kolovozu.

Hrana skuplja 20 posto

U srpnju je dodatni rast cijena bio blaži nego prethodna dva mjeseca, no i dalje je bio iznad 12 posto, s time što je poskupljenje hrane u Hrvatskoj bitno veće nego drugdje, gotovo 20 posto na godišnjoj razini. Je li na to utjecala turistička sezona, suša ili visoke marže trebala bi istražiti hrvatska Vlada, koja je iz Bruxellesa dobila domaću zadaću da pripremi porez na ekstraprofit za one čija će dobit biti za petinu veća od dobiti koju su ostvarivali u prethodne tri godine. Taj bi porez uzeo trećinu te dobiti državi.

Inflacije se, pokazalo je jedno istraživanje Europske središnje banke, boje i muškarci i žene, no žene su fokusiranije na hranu, a muškarci na benzin. Centralni su bankari također svjesni činjenice da percepcija inflacije često počinje osobnim iskustvom u svakodnevnim životnim situacijama te su htjeli na temelju odgovora ispitanika u anketi o očekivanjima potrošača vidjeti postoji li neka razlika o percipiranoj inflaciji ovisno o rodu. Kao potrošači, ljudi se uglavnom fokusiraju na cijene s kojima se svakodnevno susreću, pa je i percipirana inflacija veća od službeno objavljene. Naši su građani mišljenja da je sve što kupuju skuplje barem 50 posto.

Muškarci bi skratili odmor

- Kada razmišljaju o budućoj inflaciji, čini se da muškarce više zabrinjavaju cijene vezane uz prijevoz, odjeću i stanovanje, a žene muku muče s hranom. Ta bi podjela mogla odražavati raspodjelu kućanskih poslova. Rodni jaz između žena i muškaraca vezan uz percipiranu inflaciju hrane ne postoji kod mladih do 34 godine, a najveći je za žene u dobi od 35 do 49 godina - navode istraživači Europske središnje banke Virginia Di Nino, Aleksandra Kolndrekaj i Aidan Meyler u tekstu "Što pokreće inflacijska očekivanja muškaraca i žena".

Različita očekivanja žena i muškaraca imaju i neke posljedice u stvarnom životu. Muškarci bi, primjerice, mogli biti skloniji odgoditi ili skratiti planove za odmor zbog skupljeg benzina, dok bi žene to rjeđe činile. Muškarci su zabrinutiji i zbog cijena novih automobila. Inače, u posljednjih pet godina najpristupačnije kategorije vozila u prosjeku su poskupjele oko 44 posto, navodi njemački autoklub.

VIDEO: Inflacija ih je zaobišla: Evo koliko košta ručak saborskih zastupnika:

Komentara 1

EZ
ezer
20:24 17.09.2022.

Mi smo navikli na ovakva poskupljenja, imamo bogato iskustvo s inflatornim načinom privređivanja. Bolje da gledamo što nije poskupilo.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije