Splet nesretnih okolnosti ili velika pogreška vozača autobusa i njegova vlasnika? Policija još istražuje je li se mogla spriječiti smrt 55-godišnje Njemice, vozačice fiat stila, u četvrtak oko 19.30 sati kada je otpao kotač autobusa i udario u njezin auto na cesti između Cerovlja i Lupoglava u Istri.
Autobusu Črnja Toursa iz Rovinja, čiji su vlasnici Igor i Alen Črnja, stražnji lijevi kotač otpao je u vožnji. Kotač je potom preletio sredinu krova i na kraju silovito udario u prednji dio kombija iveco čakovečkih registarskih oznaka koji je naišao iz suprotnog smjera. Njemica je zbog teških ozljeda preminula na mjestu nesreće, a vozač kombija i suvozač iz fiat stila, inače suprug stradale, lakše su ozlijeđeni.
Vozač kazneno prijavljen
Utvrđeno je da vozač autobusa (36) prije uključivanja u promet nije obavio dnevni preventivni tehnički pregled vozila. Zbog sumnje da je to uzrok prometne nesreće, protiv njega se podnosi kaznena prijava, priopćili su iz istarske policije. – Ukratko rečeno, preventivni tehnički pregled odrađuje se uglavnom vizualno, obiđete vozilo i vidite je li sve u redu s gumama, svjetlima, kočnicama, uglavnom onim što je potrebno za sigurno sudjelovanje u prometu.
Prema zakonu, taj pregled moraju obaviti apsolutno svi vozači prije nego što se uključe u promet – objašnjava nam dugogodišnji stručnjak za sigurnost cestovnog prometa. Iako vozač autobusa taj pregled nije obavio, stručnjaci se slažu da bi kvar vijka tako bilo gotovo nemoguće uočiti.
– Redoviti periodički pregled autobusa u tehničkoj stanici mora se odraditi svaka dva do tri mjeseca i to je propisano zakonom. Postoje inspektori cestovnog prometa i policija koji to kontroliraju, ali broj inspektora premali je s obzirom na broj prijevozničkih tvrtki – ističe Miljenko Gočin, predsjednik Hrvatskog sindikata vozača. Objašnjava kako u slučaju da policija uvidom u papire otkrije kako tehnički pregled nije obavljen, vozilo odmah isključuje iz prometa. Uz to, prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, autoprijevoznička tvrtka platit će između 5000 i 15.000 kuna kazne, a odgovorna osoba između 1500 i 5000 kuna. Iste novčane kazne predviđene su i ako nije obavljen dnevni preventivni tehnički pregled. Za očevida pronađen je jedan od vijaka koji je držao kotač, a na ležištu je nakon skidanja drugog kotača uočeno da je vijak odlomljen. Naloženo je vještačenje autobusa i fiat stila da bi se otkrilo što prouzročilo ovu strašnu nesreću.
Vještačenje autobusa
– Kada mijenjate gume na bilo kojem vozilu, potrebno je nakon pedesetak kilometara stati i provjeriti je li s kotačem sve u redu te eventualno pritegnuti matice, jer se u suprotnom guma može pomaknuti s naplatka prema vijcima i slomiti ih – objašnjava Gočin. Ako su gume na autobusu nedavno zamijenjene, a vijci nakon toga nisu stegnuti, to može biti razlog otpadanja kotača u vožnji. Igor Črnja, vlasnik prijevozničke kompanije, i sam je u veljači 2009. godine vozeći mercedes skrivio nesreću u kojoj je poginula Ljiljana Parčić (50) iz Kanafara. Nesreća se dogodila dok je pretjecao, a ustanovljeno je da uopće nije bilo tragova kočenja.
>>U sudaru s automobilom poginuo motociklist
>>S autobusa otpao kotač i zabio se u auto, vozačica smrtno stradala
"Igor Črnja, vlasnik prijevozničke kompanije, i sam je u veljači 2009. godine vozeći mercedes skrivio nesreću u kojoj je poginula Ljiljana Parčić " - i koliko godina zatvora je dobio???