Kada se na jednom mjestu okupe Jeremy Clarkson, Richard Hammond, James May i testni vozač, lica uvijek prekrivenog kacigom, poznatiji kao The Stig, onda je sve moguće, pa i to da opatica sjedne za volan monster trucka, da jureći autobus preskače nanizane motocikle, pa i to da kombi postane kabriolet.
Dakako, riječ je o Top Gearu, BBC-ovoj dokumentarnoj seriji o motornim vozilima koja je odavno prerasla okvire malog ekrana i odmetnula se u pravi cestovni show koji se, nakon gostovanja u 18 država svijeta, prvi put zaustavlja u Hrvatskoj.
Priliku da ga vidi dosad je imalo milijun i pol obožavatelja širom svijeta, a među njih će se 3. srpnja upisati i publika koja će, nema sumnje, pohrliti u zagrebačku Arenu.
U čemu je štos?
Spomenuta četvorica “pomaknutih” tipova vode nas kroz automobilski svijet na sasvim drugačiji, duhovitiji, atraktivniji način bez dosadnih tehničkih podataka, s puno vožnje i puno, puno akcije. Teško se oteti dojmu da su automobili ovdje samo povod za lude vožnje, natjecanja, putovanja uz mnogo humora i međusobnih prepucavanja, pa nikoga ne čudi što je ovo jedina automobilska emisija kojoj 40 posto publike čine žene.
Emisija se bavi putovanjima u najčudnije predjele svijeta, upoznavanjem različitih kultura, riskiranjem života voditelja, vrijeđanjem svjetskih korporacija i pojedinih naroda, kršenjem zakona, razbijanjem tuđe imovine, proučavanjem povijesti, intervjuiranjem svjetskih zvijezda i to sve u kombinaciji s vožnjom najskupljih i “najglupljih” svjetskih auta.
Konačno, u svakoj epizodi gostuje i po jedna poznata osoba koja govori o svojim vozačkim iskustvima i demonstrira svoje snalaženje za trkačkim volanom. Sve to u kombinaciji s britanskim humorom privuklo je rekordan broj gledatelja: svaki tjedan prati ih 350 milijuna gledatelja u 170 zemalja. Mnogi su priznali da ih uopće ne zanimaju automobili, no jednostavno ne mogu prestati gledati show. U ovom obliku Top Gear se emitira od 2002., a zaslužni za novu, dobitnu formulu, pa i za rezultate gledanosti, trojica su nimalo običnih voditelja.
Bez pretjerivanja, Jeremy Clarkson iz korijena je promijenio moderno poimanje automobilističkog novinarstva, svjestan da gledatelje manje zanimaju podaci o odnosu okretanja radilice i vremena otvaranja i zatvaranja ventila, kompresiji motora, veličini guma... i da žele doznati: a) hoće li im željeni auto podići kvalitetu života, odnosno b) hoće li za volanom izabranog vozila nekog odvući u krevet.
Jeremy Clarkson s kćeri Emily koja je stala na majčinu stranu u brakorazvodnoj parnici svojih roditelja
Jeremy radi ono što govori: s godinama se u njegovoj garaži našlo mnoštvo egzotičnih automobila uključujući Escort RS Cosworth, Ferrari F355, Mercedes SL55 AMG, Ford GT i Lamborghini Gallardo Spyder. Taj će mu vozni park – jer što drugo – vidati rane nakon što je neki dan objavljeno da se razvodi od supruge Frances Clarkson s kojom je proveo 21 godinu. Par zapravo već neko vrijeme živi razdvojeno zbog njegovih izvanbračnih afera, no Frances je sada odlučila da je dosta. I otputovala na Majorcu da bi proslavila razvod.
Novinar i bivša supruga Frances
– Provela se odlično jer se konačno razvodi od Jeremyja. Slavila je! Svi njezini prijatelji čekaju to godinama – otkrio je izvor.
Ima se Frances čemu i veseliti: razvodom bi trebala dobiti dobar dio od 30 milijuna funti, koliko je Jeremy “težak”.
Kraljica Elizabeta II. susrela se s voditeljem kada je posjetila Oxford
I Richard Hammond zvan Hrčak potpuno je lud za autima pa unosi u emisiju jedinstven spoj gorljivog entuzijazma i (za razliku od druge dvojice) sposobnost da se popne uza stube, a da se ne onesvijesti. Kondiciju održava i vožnjom bicikla, zbog čega ga Jeremy Clarkson nemilosrdno zadirkuje. I privatno mu cvatu ruže: zajednički život sa suprugom Amandom “Mindy” Etheridge počeo je u pravom dvorcu u Herefordshireu 2002. godine kada su se vjenčali. Richard je izjavio da se u Mindy zaljubio na prvi pogled, a danas imaju dvije kćeri.
"Hrčak" i Mindy, u koju se zaljubio na prvi pogled, s voljenim kćerima Isabellom i Willow
Hammond svira bas gitaru, a ima i pilotsku licenciju za upravljanje helikopterima. Veliki je humanitarac: potpredsjednik je britanske humanitarne udruge Children’s Trust koja pomaže djeci s ozljedama mozga. Proteklog listopada našao se na stranicama tamošnjeg tiska kada je spašavao život terminalno bolesne osmogodišnje djevojčice Emilije Palmer. Richard je najprije helikopterom sletio u gradić nedaleko od njezina doma, potom sjeo za volan ružičastog Lamborghini Aventador Roadstera, u njega smjestio djevojčicu i nakon suludo brze vožnje helikopterom je odvezao u bolnicu. Na žalost, Emilia je preminula dva tjedna poslije.
Osim što je pravi, zreli autonovinar, James May akademski je glazbenik (pijanist) te, kao i njegov prijatelj Richard, kvalificirani pilot. Za razliku od Clarksona, ima sređen privatni život: živi u zapadnom Londonu s plesačicom Sarah Frater, s kojom je u vezi već 15 godina. Kad se 2003. pridružio timu, unio je u emisiju novi misaoni moment, jednako kao i svoju osjetljivu kosu i uzbudljivu kolekciju pulovera jarkih boja.
James May već petnaestak godina živi s plesačicom Sarah Frater u zapadnom Londonu
Otkako sudjeluje u emisiji, pomalo je nepravedno stekao nadimak “Captain Slow” (Kapetan Spori), samo zato što za razliku od Jeremyja i Richarda ne vozi kao da su mu hlače pune osa. Kako bilo, izgleda da spomenuti trojac pozlati sve što dotakne: 2005. Top Gear osvojio je nagradu Emmy, a 2013. ušao je u Guinnessovu knjigu svjetskih rekorda kao najgledanija dokumentarna emisija na svijetu. Utoliko je čudnije bilo prije nekoliko tjedana vidjeti ime Jeremyja Clarksona na stranicama crnih kronika.
Uprava BBC-a, naime, dala mu je posljednje upozorenje prije otkaza zbog rasističkih primjedbi koje je izrekao na snimanju jedne od emisija, nakon što je Mirror objavio da je prije dvije godine na snimanju emisije recitirao brojalicu (Eeny, Meeny, Miny, Moe) i rekao “nigger” (crnčuga). Clarkson se na Twitteru ispričao i rekao da je na snimanju mumljao, a u konačnoj verziji priloga izgovorio “teacher” (učitelj/učiteljica), a ne “nigger”.– U BBC-u su mi rekli da ću biti otpušten izgovorim li još jedan jedini put, bilo gdje i bilo kad neku nepristojnu primjedbu...
Smiješno, uvijek sam mislio da će me otpustiti zbog nečega što sam rekao, a ne zbog nečega što nisam rekao – napisao je Clarkson tvrdeći da ipak nije izgovorio riječ koja mu se stavlja na teret. Ovaj slučaj nije iznimka, već pravilo. Clarksonove primjedbe dosad su izazvale kritike široke publike: državnika, diplomatskih predstavnika, ekoloških skupina, radnika javnih službi do proizvođača automobila.
Na Facebooku, uostalom, postoji stranica “Mrzim Jeremyja Clarksona”. Međutim, stranica obožavatelja Top Geara ima neusporedivo veću sljedbu: čak 14 milijuna fanova.
>>Zvijezde Top Geara stigle u Zagreb
>>U prvom satu prodaje planulo preko 700 ulaznica za Top Gear Live
Za ove je bolje da ostanu unutar televizijskog ekrana, s obzirom na cjene koje imaju. Ali naravno naći će se takvi t...ni koji će platiti da idu vidjeti tu predstavu.