TA DIVNA STVORENJA

Dvornik statirao Bati

09.11.2006.
u 09:36

Nikada nisam shvatio zašto odjeci s koncerta Bečkih dječaka završe u Dnevniku, a nekog velikog svjetskog rock ili pop sastava ne. I zašto se svaki tamo neki lijevi konceptualni “umjetnik” koji na postavljeni stol umjesto četiri tanjura između noževa, žlica i vilica metne izokrenute automobilske felge (kužite poruku? važnije nam je što vozimo nego što jedemo) lakše probije do Dnevnika nego grupa Leb i sol kada krene na povratničku turneju.

Nađe li se na televiziji već neko mjesto za pop i rock svijet, onda je to uglavnom u trač rubrikama ili kvazizabavnim emisijama gdje se od ljudi koji imaju iza sebe barem pet domaćih hitova za sva vremena traži da se glupiraju. Zato nekada pomislim da je dobro što se Johnny Štulić još uvijek odbija vratiti, samo da ga ne bih ugledao u jednoj od sljedećih emisija ”Genijalaca”.

James Brown još je dobro prošao jer je na dan koncerta u Dnevniku objavljena reportaža o njegovu slijetanju na Pleso, ali dan nakon koncerta baš nikakvih komentara i reakcija. Dijelom je to sigurno zato što se kod nas kultura još uvijek doživljava ponajprije snobovski (što je novinaru nešto dosadnije i neshvatljivije, tome pridaje veću važnost), ali, kako je u ovom slučaju baš o HTV-u riječ, onda ipak mislim da se u priličnoj mjeri radi o nemarnosti.

Već vidim Danka Družijanića taj dan kako trči po prisavskim hodnicima i, nakon što se namirio Glavaša, Ljubljanske banke i američkih izbora, onako usput dobaci nekom pomoćniku: pitajte kulturu što oni imaju danas...! I što je značajnoga kulturna redakcija imala toga dana? Prilog o “rijetkoj prilici za hrvatske ljubitelje knjiga da uživo čuju pisce kako čitaju svoja djela u izvorniku: Henning Jonathan Pietersea Paola Ruffillija, Abdelkebira Khatibija, Boru Ćosića...”

Nije baš beznačajno, PEN-ov književni festival zaslužio je nekoliko svojih minuta, iako se na čitanjima u dvorani (prema kadru iz Dnevnika) bilo okupljalo manje ljudi od broja učenika u prosječnom razredu. Ali ne zvuči li puno zanimljivije vijest o “rijetkoj prilici za hrvatske ljubitelje glazbe da uživo čuju legendu kako u izvorniku izvodi 'Sex Machine’, 'Living In America’, 'I Feel Good’...“

Bata Živojinović i Boris Dvornik oslobađali su šezdesetih i sedamdesetih bivšu zemlju od mrskoga nam fašističkoga okupatora i domaćih kvislinga, a kad su njih dvojica sami pobili sve Nijemce (dobro, eliminirao ih je dosta i Ljubiša Samardžić Smoki), kada su puškomitraljezi utihnuli, a tifusari sišli sa Zelengore, postali su neprijatelji sami sebi. Početkom devedesetih Bata je huškao protiv Hrvata, Dvornik je ušao u Sabor, pa su na ideološkoj i nacionalnoj razini počela teška prepucavanja dotadašnjih prijatelja i suradnika.

Dvornik u svemu tome nije bio osobito agresivan, kao što ni njegova uloga HDZ-ova privjeska za pridobivanje Dalmacije nije dugo potrajala, ali Bata je bio prilično slikovit. Ako se dobro sjećam, čak je jednom izjavio i da bi pucao na Borisa ako treba. Zato mu je i više stalo nego Dvorniku do ljigave tragikomične predstave “velikoga pomirenja” u kojoj je jedino uvjerljivo zvučao Batin odgovor na pitanje kako se osjeća prije operacije srca: “Ne može gore!”

A kako je srpski John Wayne uvijek, unatoč iluziji da su Dvornik i on bili ravnopravni partneri, glumio za rang većeg partizana, naš si je glumac i ovaj put uzeo ulogu podređenoga i statirao u Batinoj sapunici: “Ja moram govoriti kao Bata, uvijek je tako bilo, pa i ja kažem – gore ne može!” Mi smo možda zaboravili završnu sekvencu iz “Bitke na Neretvi” u kojoj Bata zbog Bulajićeva kupovanja dojma pred međunarodnom zajednicom čupa Dvorniku epolete s uniforme i prijeti mu vojnim sudom jer je u afektu ubio nekoliko neprijateljskih zarobljenika, ali Dvornik nije očito nikada zaboravio tko je tu pravi komandir, drug i starešina.

Pustio ga je da sam govori kako među njima nije bilo nikada mržnje, da je to sve samo bio nesporazum (koliko smo to već puta čuli?) i da je podrška “našem druženju i prijateljstvu simbolična, ona se ne odnosi samo na nas dvojicu, ona se odnosi na celokupan hrvatski i srpski narod. I ne postoji biće u Srbiji koje ne daje podršku našem dugom i trajnom prijateljstvu.

I željno je da se to prijateljstvo nastavi.” Takvoga se slinavoga spajanja ne bi postidjeli ni autori RTL-ove emisije “Vjeruj u ljubav”. Što nam se sljedeće sprema? Veliko pomirenje videolinkom Glavaša i Šeksa, Petrača i Zagorca, Kotromanovića iz 2001. godine s ovim današnjim?

Želite prijaviti greške?