Uoči polufinala natjecanja za najbolju pjesmu Europe 10. svibnja doznajemo koje su prednosti i mane nastupa na takvoj priredbii

Eurosong: Jedinstvena prilika za svjetsku promociju

ekr-eurosong-txt.jpg
import
03.05.2007.
u 19:03

Natjecanje koje je prošle godine obilježilo pedesetu godišnjicu gotovo je u pravilu jedan od najgledanijskih televizijskih spektakala, a tako će vjerojatno biti i 10. svibnja kada će se prikazivati polufinale izbora za pjesmu Europe. Iako se kvaliteti pjesama često zna prigovoriti, a Eurosong se nerijetko zna nazvati i utjelovljenjem kiča i neukusa, još je brojna publika ispred malih ekrana kada treba doznati kako smo se ove godine plasirali i koja je pjesma pobijedila.

Broj glasova za pjesme koje se natječu, podaci o gledanosti u više od pedeset zemalja u kojima se Eurosong prikazuje, te zanimanje koje obožavatelji pokazuju preko interneta govore da je ta priredba rijetka prilika za promociju tako velikih razmjera. I iako je prilika za predstavljanje Hrvatske i naše glazbe tako širokom auditoriju zasigurno najveći plus Eurosonga, moguće je postaviti pitanje u što se to posljednjih godina taj festival pretvorio. Glazba je pala u drugi plan, a na prvo mjesto došli su razni ekscesi, šokantni scenski nastupi i tračevi o natjecateljima. Publiku je potrebno zaprepastiti, a ne zadiviti, o čemu svjedoče brojni primjeri, a to su svakako prošlogodišnji pobjednici - maskirana skupina Lordi.

No u razgovoru s ljudima koji su na ovom natjecanju sudjelovali doznajemo da, bez obzira na to što Eurosong mijenja svoj prvobitni oblik, on još pruža mnogo više pozitivnog nego negativnog. No svi se naši sugovornici slažu da se mnogo toga promijenilo i da se negdje tijekom godina natjecanja pomalo izgubila prvotna ideja okupljanja najboljih pjesma Europe na jedno mjesto. Nekad "željezna lady" HTV-a i prva dama hrvatskih izaslanstava, danas umirovljenica, tvrdi da je Eurosong važan i zbog toga što ga prati nekoliko stotina milijuna gledatelja iz cijeloga svijeta. 

- Kao i sve velike priredbe, tako je i ova ponajprije promocija zemlje iz koje pjesma dolazi. Svi koji prate Eurosong imaju komercijalne koristi, bez obzira na to je li riječ o turističkom promaknuću države ili pak samo o glazbi. Moje iskustvo govori kako su naši autori pokušavali promovirati i glazbu koju stvaraju, ali istodobno imati i dobar scenski nastup, što je posljednjih godina bilo i te kako važno jer, budimo realni, u posljednjem desetljeću, rekla bih, pobjeđivali su najrazličitiji ekscesi. U svakom slučaju, Eurosong je promocija zemlje iz koje pjesma dolazi - završila je Ksenija Urličić.


Zrinko Tutić

Zrinko Tutić, skladatelj i glazbeni producent, na Eurosongovima nastupio je s Doris Dragović u Bergenu, s Tajči u Zagrebu te s Majom Blagdan u Oslu. Tvrdi kako je Eurosong par excelance priredba jer je gledaju stotine milijuna ljudi.

- Tamo ne prolaze evergreeni, nego ekscesi i dobri scenski nastupi - smatra Tutić.
- Priča se ne o glazbi, nego o tome kome su se vidjele grudi, a kome ne. Eurosong je prilika da se pokažeš milijunima gledatelja i prilika da se mala nacija poput naše pokaže i kao veliko turističko odredište. Eurosong je prilika da se ljepote naše zemlje, među ostalim, pokažu na stotinama internetskih stranica - govori Tutić.

Svakako i tamo vrijedi ono načelo da trebaš iznenaditi protivnika pa su tako, primjerice, Maja Blagdan i Zrinko zapjevali "Da nije ljubavi" u hotelskom predvorju i pokazali da znaju biti zabavni i izvan pozornice.
- Uostalom, tko je čuo za Celine Dion do Eurosonga? - pita Tutić.

Negativno je, prema njegovu mišljenju, što se u posljednjih nekoliko godina poručuje mladim glazbenicima da mogu pjevati uz traku te da je važniji eksces nego dobar nastup. Tomu, tvrdi Tutić, pripomažu i novine koje ljude-glazbenike troše kao toaletni papir, a pritom zanemaruju ono temeljno, a to je glazba.  

- Nisam doživjela Eurosong kao negativno iskustvo. Naprotiv, izdržala sam sav pritisak koji donosi pobjeda na Dori i pjevačko predstavljanje zemlje u Europi - kaže Maja Blagdan, koja je nastupila 1996. godine u Oslu i uzvikuje:
- Bila sam četvrta! Nemam negativan stav, ali smatram kako u vezi s Eurosongom ne treba stvarati neku filozofiju jer kad se to čini, onda i "kola krenu nizbrdo". Prema mojem mišljenju, riječ je samo o još jednom festivalu, poput niza ostalih, ali gleda ga nešto više ljudi.


Doris Dragović

S njom se slaže i njezina kolegica Doris Dragović, koja s tim natjecanjem također ima samo pozitivna iskustva. - Nepopravljivi sam entuzijast i smatram da dokle god ljude vesele takve priredbe poput Eurosonga, dotle ih treba i održavati - smatra Doris.

- No od moga su se prvog nastupa u Bergenu do drugog u Jeruzalemu stvari na Eurosongu uvelike promijenile. Sve se nekako malo ispuhalo pa mi se čini da je i Eurosong postao festival poput bilo kojega drugog. Nema više onoga blještavila kakva je nekad imao, primjerice, San Remo. Moj prvi nastup bio je moja promocija, i to nakon što sam otišla iz skupine More, a izraelsko sam iskustvo doživjela na onoj drukčijoj, vjerničkoj razini. Dojmio me grad i njegova (kršćanska) povijest, ali u poslovnome mi se smislu nije dogodilo ništa spektakularno s tim Eurosongom. Istina, gostovala sam na televizijama nekih članica Eurovizije, nakon toga ESC-a, ali to ni na koji način nije uvelike utjecalo na moju karijeru.

S druge strane pobjednica Eurosonga 1989. godine u Švicarskoj Emilija Kokić, koja je tamo nastupila sa skupinom Riva i pjesmom Rock me, tvrdi da joj je taj nastup otvorio mnoga vrata, a da ih otvara još i danas.

- Mi smo onda bili na početku karijere i nakon pobjede u Lausanni probili smo se ne samo kod kuće, nego i u inozemstvu. Na žalost, zbog rata nismo mogli nastaviti u istom tempu. Ali, evo prošle godine bila sam prezenterica na pedesetoj obljetnici Eurosonga i kada sam došla tamo, vidjela sam da ljudi još znaju za nas i žele nas čuti. Sada mi se ponovno otvaraju vrata inozemnog tržišta, i to sve zahvaljujući Eurosongu. Mislim da uza sve pluseve i minuse, koje ima Eurosong, to je još gotovo jedina prilika da primjerice dođete na prvo mjesto ljestvice u Arubi - zaključila je Emilija Kokić.

Autor njezine pjesme Rajko Dujmić tvrdi da se Eurosong promijenio od natjecanja za široke mase, u kojem se cijenila kvaliteta i zabava, do onog gdje prolazi i šokantno, scenografija i, očito, kostimografija.
- Eurosong je svijet za sebe, bio je prije, a i danas je - smatra Dujmić i kaže kako bi možda mladi naraštaji trebali prihvatiti tu priliku za eksperimentiranjem, koja im se tako pruža.

Želite prijaviti greške?