Uoči predstavljanja programa i održavanja sljedećeg Vukovarskog festivala prvo se na pulskom festivalu pojavila tvrtka Discovery javno prozvana da kao distributer i organizator festivala stvara monopol izborom i cijenama filmova, a potom je i direktor Motovunskog festivala Igor Mirković rekao da VFF “krade“ goste.
– Gospodin Igor Mirković 2011. došao je k tadašnjem gradonačelniku grada Vukovara Željku Sabi s namjerom da umjesto nas preuzme vođenje i organizaciju Vukovar Film Festivala – komentira direktor tvrtke Discovery i VFF-a Igor Rakonić.
– Mirković nije uspio u “neprijateljskom preuzimanju” festivala te se sada čini da ne može prežaliti taj neuspjeh. Čini sve da nas uništi i izmišlja priče o “krađi gostiju” iako VFF nikada nije ukrao nijednog gosta Motovun Film festivalu. I da objasnimo ulogu Mikea Downeya, Britanca koji također žestoko napada VFF. Downey je partner s Rajkom Grlićem, bio je producent njegovih filmova “Čaruga“ i “Karaula“, a sada njih dvojica vode Pula Film festival i, zajedno s Mirkovićem, Motovun film festival. Dakle, kontroliraju dva festivala koje država najizdašnije financira. I sada taj isti Downey, koji uživa u raspolaganju i trošenju novca hrvatskih poreznih obveznika, napada VFF, koji se većinom financira privatnim novcem, te traži da hrvatska država, odnosno HAVC, prestane financirati festival u Vukovaru.
Nas HAVC financira s dvostruko manje novca no Motovun Film festival. Dajmo sav novac Mikeu Downeyu, on je na to navikao još od 1999. kada je bio producent filma “Dubrovački suton”, koji je snimila kompanija “Patria film” Stjepana Tuđmana. Činjenica jest da je Discovery distributer i da tako “svoj” festival možete servisirati filmovima koje, istina, kupujete za svoj novac. Prije svega, VFF nije moj festival. Poduzeće Discovery d.o.o. uz grad Vukovar suosnivač je Vukovar Film Festivala – festivala podunavskih zemalja. Festival je nastao iz namjere da pomognemo kulturnoj obnovi Vukovara. No, Hrvatska je slobodna i demokratski uređena zemlja, zato ne postoji nijedan razlog da vukovarski ili bilo koji drugi festival traži odobrenje Motovuna, Pule ili HAVC-a koje će filmove uvrstiti u svoj program, koje goste može, koje ne može zvati, ili smije li novac svoje tvrtke uložiti u poboljšanje festivala. Ta su vremena iza nas već više od 20 godina. Kao festival podunavskih zemalja, VFF si je dobro odredio nišu, no njegovi potencijali još uvijek nisu dovoljno iskorišteni da se nametne u ciljanoj regiji kao Sarajevo film festival. Nošen podrškom gledatelja, festival je rastao iz godine u godinu. U međuvremenu Ministarstvo kulture RH prepoznalo je potencijal i vrijednost festivala te ga je RH predložila ostalim zemljama članicama podunavske regije za dobivanje oznake kulturne manifestacije koju ta europska regija podržava. Ministarstva kulture podunavskih zemalja evaluirala su projekte, pa tako i naš festival, za koji, primjerice, austrijska ministarstava gospodarstva turizma i kulture između ostalog kažu:
“Jednakom analogijom poput sarajevskog, i vukovarski filmski festival ima velik potencijal da postane vodeća snaga za regionalni razvoj. Festival daje Vukovaru i istočnoj Slavoniji internacionalnu dimenziju i novu kvalitetu (kulturnog) života…” Navedena austrijska ministarstva od mogućih 100 bodova VFF dodijelila su 81,5 bod. Ovu šansu prepoznalo je Ministarstvo kulture na čelu s Andreom Zlatar, ali ne i HAVC Hrvoja Hribara. Na službenim internetskim stranicama HAVC-a postoji stranica s kalendarom događanja u kojem su za mjesec kolovoz pobrojeni svi festivali kod nas i u regiji, osim Vukovara, koji se inače održava od 25. do 30. kolovoza. Slučajnost? Zasad se čini da je najveća vrijednost VFF-a u homogeniziranju sredine.
Koji su po vašem mišljenju zacrtani priroriteti VFF-a?
Svatko tko prelista jednu od naših dosadašnjih festivalskih knjižica i pročita imena i prezimena mladih volonterki i volontera dođe do spoznaje kako festival u Vukovaru ima širi smisao. VFF ne može otvoriti radna mjesta u Vukovaru, ali zato može dati šansu političarima da pozovu kapital da dođe na festival i u neformalnom ozračju dogovore, primjerice, otvaranje gospodarske zone. Naši zacrtani prioriteti počinju se ostvarivati, širimo se tako da ćemo ove godine dio festivalskih projekcija imati u Vinkovcima i Županji. O velikim planovima nadam se da ćemo moći govoriti uoči sljedećeg festivala.
Na kraju, novi se festival održava za dvadesetak dana, a najmanje govorimo o programu.
Točno, čini se da je to i bio cilj ovih napada na VFF. Ove godine imamo najjači program u osmogodišnjoj povijesti festivala. Iz podunavske konkurencije izdvajam “Križni put” Dietricha Bruggemanna, osvajača Srebrnog medvjeda za scenarij na Berlinu, potom izvrsnu mađarsku “Bilježnicu” Janosa Szasza, laureata Karlovih Vara, od programa Svijet izdvajamo novi film Woodyja Allena “Čarolija na mjesečini”, “Levijatana” Andreja Zvjaginceva, kultnog ruskog redatelja, inače dobitnika Nagrade za najbolji scenarij na Cannesu 2014. To je samo dio iz bogatog programa, a cjelokupni program s još pokojom filmskom atrakcijom objavit ćemo uskoro na zagrebačkoj konferenciji za novinare.
>> ‘Ako imate novca u Hrvatskoj možete kupiti ‘svoj’ festival’
Downey je promašio ceo fudbal zagazivši po malom VFF-u. Ne znam što je ovo trebalo uljuđenom ZFF-u kojem ne nedostaje publike. A MFF-u bilo bolje da je tiho jer tamo filmove ne pogleda a niti se za njih interesira ni 20% posjetitelja. MFF je postao privatna seoska veselica za pijanog Grlića i kliku. Bruka za jedan festival koji se uporno pokušava nametnuti kao međunarodni. HAVC bi također trebao objasniti po kojim kriterijima festivali na komercijalno izdašnim prostorima dobivaju veću potporu od VFF-a koji je smješten u dijelu zemlje koji se još pokušava revitalizirati? A i Downey bi mogao objasniti svoje stavove. S kojim pravom međunarodni marginalac, ovdje kao dođoš nama pametuje tko valja a tko ne? Čime je to Downey zadužio hrvatske filmske festivale? Koji su to velebni međunarodni umjetnički i industrijski uspjesi tog filmaša? Je li MMF postao prestižna lokacija na međunarodnoj filmskoj karti ili je ostao vatrogasna zabava s fritulama i pivom?