Američki automobilski div General Motors pokrenuo je proces kontroliranog stečaja na sudu u New Yorku. Država će u GM uložiti 60 milijardi dolara i postati 60-postotni vlasnik na 18 mjeseci.
Oko 15 sati pred kamerama će se pojaviti Frederick Henderson.
Četiri sata poslije jedan od moćnijih ljudi svijeta pokušat će objasniti gledateljima i slušateljima zašto GM odlazi u stečaj i što to za njih znači.
Kako je sinoć po američkom vremenu ustanovljeno u Bijeloj kući - za General motors završava jedna era, no ujedno započinje nova. Što će to konkretno značiti za američku privredu, još nije jasno. Predsjednikovi suradnici i savjetnici već sada su naznačili da SAD što prije želi svoj udio, koji će u početku iznositi 60 posto, u roku od šest do 18 mjeseci ponovno predati u ruke privatnih ulagača. Iz drugih izvora bliskih Bijeloj kući čulo se da postoji i mogućnost da država što dulje zadrži svoj udio kako bi vratila dio novca poreznika.
Poslovanje GM-a od posljednjih mjesec dana do 10 godina.
Nakon što je Opel riješio svoj opstanak, Sjedinjene Države će uz već isplaćenih 20 milijarda dolara dodatno osloboditi više od 30 milijarda dolara proračunskog novca. To će biti veoma težak udarac za američke porezne obveznike koji će ovaj teret morati sufinancirati. Iz ministarstva financija poručuju da se povrat uloženog novca ne očekuje, no nova ulaganja neće biti potrebna.
Eventualno proglašenje bankrota GM-a u SAD-u neće utjecati na poslovanje europskih podružnica. Nabava dijelova za Opelova vozila u cijeloj Europi, pa tako i u Hrvatskoj, nije upitna.
Washington će poduprijeti i sjeverni susjedi iz Kanade koji će uložiti devet i pol milijarda dolara. Vjerovnici će ostati bez 27 milijarda dolara koje im duguje GM.
- Ovdje se radi o zajedničkim žrtvama - poručuju iz Bijele kuće. GM će nakon ulaska u stečaj otpustiti 21.000 radnika od ukupno 56.000 zaposlenih. Zatvorit će se najmanje 11 tvornica, a dodatno će se zatvoriti tri tvornice na neodređeno vrijeme. Broj prodavaonica u sljedećih 18 mjeseci smanjit će se s 6000 na 3600.
Spas u zadnji čas za izdržljivi Opel
Nakon osnivanja tvrtke 1862. godine Adam Opel naprije proizvodi šivaće mašine i bicikle, tek 30 godina kasnije prvi automobil napušta tvornicu u Ruesselsheimu. U roku od 30 godina Opel je postao najveći proizvođač automobila u Europi, ali zbog svjetske ekonomske krize potkraj 20-ih godina 80 posto vlasništva preuzima američki div General Motors, poznat po legendarnim markama Chevrolet i Cadillac. Nakon završetka Drugoga svjetskog rata i ponovnog oporavka njemačkog gospodarstva, Opel se 1972. godine vraća u sam vrh autoindustrije.
Trenutačna gospodarska kriza koja trese sve industrijske grane i bankarske sustave po cijelom svijetu ni ovaj put nije zaobišla Opel. No nasljedstvo Adama Opela ipak će ostati sačuvano. 30. svibnja Njemačka je u dogovoru s američkom vladom i predstavnicima GM-a objavila da će 20 posto Opela preuzeti kanadska tvrtka Magna i da će 15 posto preuzeti ruska Sberbanka. Unatoč spasu, Opel čeka vrlo težak proces oporavka. Najmanje 2600 radnih mjesta od ukupno 25.000 bit će izgubljeno.