Iako će uspjeh u povlačenju europskih sredstava u tekućoj godini prvenstveno ovisiti o onome što je napravila prethodna Vlada, novi ministar Tomislav Tolušić nada se da će povući ciljanih milijardu eura europskog novca.
Da bi se to omogućilo, ide se u brzo pojednostavljenje procedure, izmjene niza zakona, zapošljavanje mladih kadrova i iskusnih profesionalaca te otvaranje natječaja. U samo 42 radna dana Tolušić je uspio sastaviti bazu gotovih projekata za koje je odobrena građevinska dozvola. U toj je bazi 1736 projekata, a njihova se vrijednost procjenjuje na gotovo tri milijarde eura.
To će biti podloga, kažu nam u Ministarstvu regionalnog razvoja i europskih fondova, za pregovore s Europskom komisijom o izmjenama u operativnim programima. Tako će resorni ministar pokušati izboriti financiranje osnovnih i srednjih škola europskim novcem, ali i osigurati novac za privatne inicijative.
Pelješki most do kraja 2016.
Kako ne bi propale građevinske dozvole, u suradnji s ministrom graditeljstva Lovrom Kuščevićem mijenjat će se odredba kako bi građevinska dozvola za projekte EU trajala 3+3 godine. Namjerava se zakonski olakšati i izvlaštenje što je preduvjet za pripremu velikih projekata kao i brže rješavanje imovinskopravnih odnosa. Jedan od najznačajnijih projekata bit će svakako Pelješki most. Ministar tvrdi da će se projekt pripremiti za aplikaciju do kraja godine.
Još treba odlučiti hoće li se tražiti financiranje 85 posto projekta jer bi se time ugovorila gotovo cijela alokacija za promet ili će se od Europske komisije tražiti samo 50 posto sufinanciranja kako bi se ostavio novac i za druge projekte. Željeznica Dugo Selo – Križevci pod velikim je upitnikom. Ako projekt ponovno padne na natječaju, neće se ga se moći ugovoriti još dvije godine.
Ministar planira samo u ovoj godini otvoriti oko 200 natječaja, a da bi bili uspješni i brzo provedeni, srezana je procedura. Stavit će se naglasak na ubrzanje natječaja u poduzetništvu koje je rak-rana jer je od raspoloživih 1,5 milijarde kuna za poduzetnike do sada povučeno samo 57 milijuna kuna.
Umjesto sedam potrebnih koraka sad ih je tek pet na putu do odobrenja, a cilj je Ministarstva da ih svede na ukupno tri koraka. Administrativna provjera projekta ići će usporedo s provjerom predane dokumentacije, a samo na ta dva koraka do sada se znalo gubiti i do 30 dana.
Traže se novi zaposlenici
Ukida se i ex-ante evaluacija javne nabave na manjim projektima koja je do sada bila obavezna, a značilo je da se čeka procjena iz SAFU-a i po dva mjeseca. Središnja agencija ubuduće će provjeravati javne nabave na projektima vrijednosti veće od 5 milijuna kuna, dok će za manje projekte biti dovoljna riječ certificiranih pravnika koji su i sada zaposleni u lokalnim jedinicama i tvrtkama. Razmišlja se i o prilagodbi obveze izvještavanja europskim standardima, jer dok EU traži godišnji izvještaj, Hrvatska traži papire svakog tromjesečja. Jedan od prigovora iz EK je i nedovoljan broj ljudi u sustavu pa Ministarstvo namjerava otvoriti natječaj za zapošljavanje ljudi na projektima EU. Svjesni su da ne mogu dobiti iskusne stručnjake, ali vjeruju da mladi mogu brzo naučiti osnove sustava.
Plaće zaposlenika na projektima EU već su povećane, i to 30 posto za razinu stručnog suradnika, a 10 posto za voditelje sektora čime se nadaju potaknuti povratak dijela ljudi u sustav. Novo zapošljavanje nije trošak za proračun jer se plaće zaposlenika na poslovima EU sa 85 posto financiraju europskim novcem. Za velike projekte angažirat će se i konzultanti.
>>Tolušić: Uzeli su tek mrvice sa stola EU, mi idemo po milijardu eura
Za propast projekta,pruga Dugo selo-Križevci,nemilosrdno kazniti bivšeg ministra Hajdaš-Dončića i kompletnu menadžersku ekipu HŽ-infrastrukture,načelu sa šeficom,čija je najveća vrlina,što je pročitala Hary Poter i to na engleskom.