Slom carstava

Zašto u Hrvatskoj u pravilu propadaju tehnološki i poslovno povezani mastodonti

kombajn, todorić
Foto: Marko Mrkonjic/PIXSELL
1/5
25.03.2017.
u 21:53

Kreditni hazard, pohlepa i manjak vizije glavni su uzroci pucanja naših proizvodno-trgovačkih lanaca

Unatoč tome što se informacije daju na kapaljku, više nema sumnje da Agrokor ide u restrukturiranje – organizacijsko, financijsko i vlasničko. Daleko najveći hrvatski poslovni lanac, prehrambeno-trgovački „od njive do stola“, koji generira 15 posto bruto domaćeg proizvoda zemlje, došao je do točke nakon koje više ne može nastaviti s istom poslovnom strategijom i praksom. Premda je gotovo sigurno da neće biti posve izbrisan s lica zemlje, može se reći da je doživio neku vrstu neuspjeha. Ali, nije jedini.

Vinilni lanac najgore prošao

Sa slomom Agrokora, makar 40 puta manji po opsegu i posljedicama, može se usporediti i slom Magme od prije samo desetak godina. Ali, u dramatičnom opadanju je i hrvatski naftno-trgovački lanac otjelovljen u Ini, metalurško-brodograđevni drastično je reduciran na samo dva sjevernojadranska brodogradilišta, Uljanik i 3. maj, drvno-prerađivački lanac je posve atomiziran.

Najgore je prošao nekoć najambiciozniji hrvatski vinilni lanac: zagrebački Dioki prodan je u staro željezo, Dina na Krku s dvije posve nove izvrsne tvornice je u likvidaciji, brojne tvornice za preradu plastike, koje su zapošljavale desetke tisuća radnika niže i srednje stručne spreme, odavna ne postoje. Što nam to govori? Jesmo li mi Hrvati narod koji nije sposoban stvoriti ekonomiju obujma, formirati i održati kompleksne industrijske i poslovne lance koji su nužni za industrijski razvoj i produkciju složenih proizvoda s većom dodanom vrijednošću? Jesmo li nesposobni razmišljati, planirati i raditi na razini višoj od razine pojedinačnog poduzeća ili, u najboljem slučaju, lokalnih proizvodnih i poslovnih lanaca?

Promatra li se Agrokor, odgovor bi mogao biti da i u Hrvatskoj mogu nastati krupni tehnološki i poslovno povezani lanci, ali nedovoljno solidni da bi dugoročno opstali. Uvijek se u njima nagomila neka neravnoteža, neki nesklad, neka prenapregnutost, zbog kojega se sustav povezanih poduzeća počne urušavati, a lanac počne pucati. Kod Agrokora je to način financiranja rasta, ali i on ukazuje na širi problem, a to je nedovoljno poznavanje i poštivanje prirodnih zakonitosti funkcioniranja velikih proizvodno-trgovačkih sustava.

– Ljudi mogu dobro znati biznis transakcije, mogu znati financije, logistiku… Ali to je kao kad gradite veliku građevinu pa vam se ona sruši: radnici su dobri zidari, parketari i vodoinstalateri, ali arhitekt nije dobar. Nije dobar sustav građevine. U slučaju Agrokora, dugoročno stabilan i održiv sustav nije se gradio – kaže profesor na zagrebačkom Ekonomskom fakultetu Ljubo Jurčić i nastavlja:

– U Hrvatskoj ima puno pametnih biznismena različitih struka, logističara, financijaša, ali se ne poštuju ekonomski zakoni velikih sustava, ne oni koje su donijeli ljudi, nego prirodni ekonomski zakoni o izbalansiranosti sustava u duljem roku, o odnosu imovine, kredita, prometa, zarada… Vodi se samo biznis koji je kratkoročan. Puno se ulaže, a krivo se slaže.

Profesor Jurčić ukazuje i na ulogu ljudske naravi.

– Veliki tok novca, velika imovina, veliki bankarski krediti, zaslijepe čovjeka, a tu je i želja za moći i pohlepa za bogatstvom. A kad uspiju preživjeti iz mjeseca u mjesec, ljudi sami sebe uvjere da su otkrili tajnu uspješnog bavljenja ekonomijom, a to je samo zato jer ne znaju ekonomiju. Mi koji se time više bavimo znamo da tu nema nikakve tajne. U povijesti smo vidjeli tisuće takvih slučajeva – objašnjava Jurčić.

Gotovo svi hrvatski veliki proizvodno-trgovački lanci izrasli su na nekom hrvatskom prirodnom bogatstvu ili resursu, a najveći su nafta i plin, šume, jadranska obala i, dakako, stručnjaci. Izrasli bi do velikih gabarita, a onda se nekako slomili, iz najrazličitijih razloga potonuli, drastično se reducirali ili čak posve iščezli iz nacionalne ekonomije.

Velike ambicije

Na velikim otkrićima nafte i prirodnog plina u Posavini, Podravini i jadranskom podmorju nastali su Ina-Naftaplin, rafinerije i maloprodajni lanac benzinskih postaja, ali i velike ambicije u umjetnim gnojivima i plastici. Uz prirodni plin na kopnu se vadio i etan, a rafinerije su proizvodile i viškove primarnog ili baznog benzina, što su sve sirovine za desetke petrokemijskih intermedijara i plastike. Tako je u Hrvatskoj 1980-ih godina zamišljen petrokemijski kompleks u kojmu je trebalo sudjelovati 25 poduzeća i iz kojega je svake godine trebalo izlaziti tri milijuna tona 60-ak intermedijara i finalnih petrokemijskih proizvoda vrijednih pola milijarde dolara. Sagrađeni su pogoni na Žitnjaku i veliki kompleks na Krku, u lanac su bili povezani od splitskog Jugovinila i zadarskog Polikema, preko koparskog Iplasa i zagrebačkog Chromosa, do Karbona, Cosmochemije, Saponije, Fotokemike, Radonje

Država ne priskače u pomoć

Ali, novi inozemni vlasnik Ine zatvorio je Diokiju dovod etana. “Kada me u rujnu 2010. godine posjetio Robert Ježić i tražio da povećamo isporuke etana u Dioki i smanjimo cijene, moj odgovor je bio odlučno ‘ne’”, rekao je 2014. u intervjuu RTL-u šef mađarskog MOL-a Zsolt Hernadi.

“Ili kad je Ježić od mene tražio da Diokiju prepustimo pogon za proizvodnju plina kod Ivanić Grada, moj odgovor bio je isti: ‘ne!’“, dodao je Hernadi.

Petrokemijski kompleks na Krku nikada nije bio kompletiran kako je bilo zamišljeno, ali je novi vlasnik Robert Ježić početkom novoga milenija kreditima Hypo banke revitalizirao energanu i dvije tvornice. Nažalost, dogodilo se da novopokrenutu proizvodnju VCM-a taj čas nije imao kome prodati jer su talijanske tvornice polivinila, koje su ga trebale kupovati, kasnile s početkom rada. Dina je tada počela graditi vlastitu tvornicu polivinila, opet kreditom Hypo banke, ali tada se slomila i Hypo banka…

Bavimo se vinilnim lancem detaljnije jer u njemu se pojavilo istodobno čak nekoliko tipičnih uzroka propasti velikih hrvatskih proizvodno-trgovačkih lanaca: iscrpljivanje (ili oduzimanje) prirodnog resursa, pretjerano oslanjanje na kredite (kreditni hazard), tehnološka nedovršenost lanca, neusklađenost ponude s potražnjom na tržištu. I, naposljetku, posvemašnja nezainteresiranost države da priskoči u pomoć tako značajnom projektu.

Naposljetku, i Inine rezerve nafte i plina u zadnjih 12 godina smanjile su se 45 posto, u zadnjih deset godina Inina proizvodnja nafte pala je 30 posto, a plina 22 posto. Kapacitet Inininih rafinerija pao je s gotovo 15 na 6,5 milijuna tona na godinu. Vijek preostalih hrvatskih rezervi nafte je oko 16, a plina samo devet godina. Dakle, nepovratno tone i najveći hrvatski proizvodno-prodajni lanac, onaj naftno-plinski. Razlog: izostanak ulaganja u obnovu rezervi, u nova otkrića nafte i plina, kako u zemlji tako i u inozemstvu.

– Ako se razbije optimalna tehnološka cjelina, nema te ekonomije kojom se to kasnije može popraviti – kaže profesor Jurčić.

– Svaki proces ima svoju tehnološku optimalnost, a kada se svakom elementu poslovnog procesa pridaju cijene, dobije se i financijska i ekonomska optimalnost – dodaje Jurčić.

Pred pristupanje Hrvatske Europskoj uniji i uoči njezine privatizacije mnogi su hrvatski ekonomisti, ali ne samo oni, tvrdili da hrvatsku brodogradnju treba posve ukinuti jer se ona nikako ne može isplatiti. I neki istaknuti brodograditelji upozoravali su da za veliku brodogradnju Hrvatska nema ni potrebne materijale (prvenstveno čelik), a ni radnike. No, s vremenom su se javljale inicijative da se u Hrvatskoj barem proizvedu čelične ploče i profili potrebni brodogradilištima, na primjer u Sisku, u bivšoj čeličani. Ali, te inicijative nisu savladale otpor uvozničkih lobija. Ovih dana pak pratimo agoniju zagrebačkog Brodarskog instituta, a slušamo i o teškoćama zagrebačkog sveučilišta s kojega je većina profesora brodogradnje otišla u mirovinu.

– Naš je brod uvijek bio kvalitetan jer smo imali Brodarski institut – objašnjava profesor Ljubo Jurčić. Brod ne nastaje u brodogradilištu. Brod se projektira i ispituje u institutu, tako je svuda u svijetu. Proizvod ne nastaje na tržištu, on na tržištu konkurira, a nastaje u državnom sustavu. Pogotovo složeni proizvod. S jedne strane zemlja treba imati fizičku infrastrukturu, a s druge strane „mekanu“, institucionalnu. Tako je Đuro Đaković imao školu i institut u Slavonskom Brodu, Sisak je imao institut i fakultet za metalurgiju.

– Država mora izgraditi institucije u kojima će se koncentrirati znanje – nastavlja Jurčić – kao i razvijene financijske institucije koje će u slučaju financijskog udara pomoći da se on prebrodi. Mora imati javnu nabavu, ali i špijunažu. Instituti moraju paziti što rade konkurenti u svijetu, tko se udružuje, a tko razdružuje, gdje kapital ulazi, koja su nova tehnološka rješenja.

Ne slučajno, hrvatski lanac velike brodogradnje sačuvan je barem na sjevernom Jadranu. Uljanik i 3. maj uspijevaju graditi najsloženije brodove i plovila za svjetsko tržište i u lancu zadržati niz kooperanata, isporučitelja opreme za brodove, zanatske škole i brodograđevni fakultet u Rijeci. Zahvaljujući najviše Istranima i Riječanima, Hrvatska je danas po knjizi narudžbi sa 644.248 tona ukupne nosivosti (tdw) iza Rumunjske i Španjolske, treća brodogradnja u Europi, a jedanaesta u svijetu. Gradnja brodova za svjetske naručitelje bio je uvjet opstanka hrvatskog brodograđevnog lanca.

– Najveći problem naših velikih industrijskih kombinata je da nisu dovoljno tržišno orijentirani, da su prvenstveno motori regionalnog razvoja i da kao takvi nikad nisu uspijevali ugraditi globalne motore – kaže donedavni šef Vladina ureda za upravljanje državnom imovinom Mladen Pejnović.

– I kao takvi su godinama i prije socijalizma i u socijalizmu, pa i kasnije, bili u rukama regionalnih vlasti. U našoj novijoj povijesti to su bili grofovi i slični, potom komunisti. Svi su oni imali regionalni pogled. Pogotovo hrana i usluge nisu ni imali nuždu izlaska na svjetsko tržište. Mi tek sad s vinima izlazimo na svjetsko tržište. Mi nikad nismo biti žitnica europskog značaja. A danas nikoga ne zanima neki od motora regionalnog razvoja, na primjer, u Nizozemskoj ili u Finskoj – uvjerava Pejnović.

No, danas su u Hrvatskoj rijetki i ti motori regionalnog značaja? – To je zato jer im je kao konkurencija došla globalizacija – odgovara na to Pejnović – granice su izbrisane, a oni se nisu izdigli na razinu na kojoj mogu konkurirati globalnim proizvodima.

Uljanikova brodogradnja jest iznimka, ali nije jedina. Uz brodograđevni lanac u Hrvatskoj postoji i uspješan elektroenergetski industrijski lanac u čijoj je jezgri zagrebački Končar. U tom lancu kao da se sve posložilo kako treba. Lani je Končar ugovorio isporuke transformatora, generatora, motora, metalnih konstrukcija, malih električnih strojeva u Švedsku, Njemačku, BiH, Salvador. Pustio je u rad opremu ugrađenu u HE Brežice u Sloveniji, završio je rehabilitaciju dviju hidroelektrana u Zambiji, obnavlja strujnu mrežu u Mozambiku i Južnoafričkoj Republici, pregovara o isporuci motora Izraelu.

Tehnološki slijed ili zbrka

U sastavu Končarove grupe je 17 ovisnih i jedno pridruženo društvo, ali Končar ima i vlastiti institut, a poslovni odnosi među njima zasnovani su na tržišnim načelima i konkurenciji. Od ukupnih izvora sredstava 65 posto su vlastita Končarova: upisani kapital, rezerve, zadržana dobit i dobit tekuće godine. Kratkotrajna imovina Končara veća je gotovo tri puta od njegovih kratkoročnih obveza. Za Končar zadovoljno radi na desetke većih i manjih dobavljača. U čemu je tajna?

– Končar tvori dobar lanac jer povezuje Elektroprivredu, Elektrotehnički fakultet, Elektrotehnički institut i proizvodnju – odgovara profesor Ljubo Jurčić. Čine ga i ljudi koji se poznaju, koji su prijatelji. Uvijek su svoju proizvodnu politiku dobro balansirali s potrebama HEP-a, uspostavili su najprije kooperaciju sa Siemensom, a potom i joint venture. Najvažnije je vjerojatno ipak to da inženjeri i tehnolozi imaju jasan i zadan tehnološki slijed proizvodnje, a oni su na njega samo dodali cijene. Poslovni ljudi ekonomisti koji nemaju u glavi tu strukturu prirodnog toka poslovanja i proizvodnje – proizvode zbrku.     

>> Agrokor: Naša pozicija i opstojnost nisu upitni, imamo snažnu podršku ključnih dionika

>> Gotov sastanak dobavljača: Interes nam je naša i stabilnost koncerna Agrokor

Komentara 19

Avatar Point_of_view
Point_of_view
23:26 25.03.2017.

Svaka čast g. Boškoviću na ovoj analizi. Sve ste logično posložili i objasnili. Mi smo jednostavno podkapacitirani, ne samo u sektoru poljoprivrede - od njive do stola, negi u svim drugim granama, koje ste naveli. A na drugoj pak stranii ne želimo, konobariti, mijenjati plahte, čistiti zahode... Kako onda preživjeti s ovim skromnim vještinama, koje naša nacija posjeduje?

Avatar ivo587
ivo587
22:40 25.03.2017.

Zbog toga što je hr na trulim temeljima izgrađena tj. na pljački zvanoj privatizacija koju je ozakonio ustavni sud. Nadalje sudstvo ne funkcionira, tj funkcionira kad treba neki veliki izbaciti malog na cestu, ali kad je obrnuto onda ne funkcionira,, tj treba čekati 10-15 godina ko živ ko mrtav, zatim zakoni se mijenjaju svako malo što znači nesigurnost i nepovjerenje za investiranje. Imovina koja je ukradena za vrijeme jugokomunističke vladavine nije vraćena a državni stanovi zjape prazni, a država čeka da zaštićeni najmoprimci umru, kao i vlasnici stanova..dakle nema prava vlasništva u hr. HNB je mjenjačnica a eur/hrk je umjetan ko u venezueli npr. I smiješni likovi na vlasti su isti kao i u venezueli. To je samo mali dio problema, zašto će mo se još dugo nalaziti u kaljuži i ići samo nizbrdo.

DU
Deleted user
22:35 25.03.2017.

Vlada spašava? Kako? Može pomoći sad u dugovima a nako nekoliko mjeseci su novi dugovi na pomolu? Zašto nije vlada spriječila Lidl da se širi? E vidite zbog Lidla se ne isplati pomagati Agrokoru. Ako bude vlada bacala javni novac treba napraviti prije toga izjavu da je Hrana kod Lidla tako jeftina i da može biti još stršno jeftinija i to na duge distance. Ako proizvodiš moraš proivoditi jeftinije nego holanđanin. Ili poljak. Ili Srbin. Ili Nijemac. Proizvoditi industrijsku hranu znači jeftino nabaviti i jeftino prodati. Znači pri ulasku u EU se nisu nabrojale hrvatske industrijske grane i hrvatske tvrtke koje će sutra imati strašnu konkurenciju. Te industrijske grane su morale biti zaštićene u nekom prijelaznom roku. Todorić nije izdržao ni dvije godine. A Lidl nije došao dok hrvatska nije bila u EU. Tek onda je došla i IKEA, i ona će da uništi posljednje proizvođače namještaja u Hrvatskoj. Tko nema u glavi nema ni na tanjuru. Koja nesposobnost.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije