Savjetnica uprave i članica Nadzornog odbora Večernjeg lista Ružica
Cigler, dugogodišnja novinarka, urednica i glavna urednica Večernjaka,
od ponedjeljka nastupa u novoj ulozi ulozi zastupnika čitatelja.
Razgovarali smo o novoj poziciji, odnosu sa čitateljima i očekivanjima.
Što ćete vi zapravo raditi i kako se
razvila ideja o zastupniku čitatelja?
Moja uloga je da pokušam sa čitateljima razgovarati o novinama,
dakle o svemu što se u novinama objavljuje, tekstu, slici, grafičkom
izgledu novina, o oglasima ili akcijama koje provodimo. Nije mi zadatak
da rješavam probleme koje oni imaju u svakodnevnom životu. Čitatelji će
moći sa mnom razgovarati, reći svoje mišljenje, dati svoje primjedbe,
pitati ili nas pohvaliti o svemu u vezi s Večernjim listom. Zadaća mi
je da čitateljima objasnim kako se nešto dogodilo, kako je i zašto
nastala neka priča i da kroz razgovor i moje pisanje o tome čitateljima
objasnimo proces proizvodnje u novinarstvu za koji svi misle da im je
poznat. Išli smo tragom velikih svjetskih novina poput Guardiana,
Washington Posta i New York Timesa koje imaju takvu poziciju "public
editora". Došli smo na ideju da to uvedemo u Večernji list zato što ta
pozicija bitno pridonosi vezi između čitatelja i novina, uzajamnom
povjerenju i ono što je najvažnije, diže vjerodostojnost novina. Tu
poziciju ima petnaestak novina u svijetu, a Večernji list je prvi koji
je uvodi u ovom dijelu Europe, najbliže nama imaju je u Francuskoj i
Turskoj.
Kako će to izgledati u praksi?
Zastupnik čitatelja radi najmanje dvije stvari piše dnevnu
rubriku "Ispravci i objašnjenja" jer u novinama svaki dan ima
pogrešaka. Neće nam pasti kruna s glave ako čitateljima kažemo da smo
pogriješili, objasnimo zašto se pogreška dogodila i ispričamo se za to.
Zamolit ću naše čitatelje da nam se jave kad uoče pogrešku.
Ispravke i objašnjenja objavljivat ćemo svaki dan od utorka do subote
na stranici rubrike Forum. Druga stvar koju radi zastupnik čitatelja
jest tjedna kolumna koja će ići srijedom, a čiji sadržaj uvijek ima za
povod neko čitateljsko mišljenje, pitanje ili primjedbu koje ću
nastojati prikupiti, analizirati i istražiti da bi čitateljima bilo
jasno zašto se nešto dogodilo i zašto se takve stvari uopće
događaju.
Kakva je pozicija zastupnika čitatelja
u odnosu na redakciju?
Svakako je važno reći da je to potpuno nezavisna pozicija.
Zastupnika imenuje uprava i on nema nikakve veze s redakcijom. Piše
kolumnu potpuno neovisno o uređivačkoj koncepciji Večernjeg lista,
odnosno, glavni urednik ne može intervenirati u njegovu kolumnu. Ali
zastupnik čitatelja ne miješa se u uređivačku politiku, ne odlučuje o
redakcijskim temama, a isto tako ne smije neargumentirano kritizirati
vlastite novine niti djelovati tako da ograničava novinare i urednike.
U svom radu moram poštovati novinarski kodeks časti, a jedan od
važnijih interesa jest i da spriječimo zloupotrebu položaja u
novinarstvu.
Unatoč navedenim ograničenjima,
očekujete li probleme unutar redakcije, sukobe s novinarima ili
urednicima?
Sigurna sam da neće biti velikih problema. S obzirom na to da je
ta pozicija kod nas nova, sigurno će na početku biti nesporazuma, ali
to će biti samo zbog nerazumijevanja ove pozicije. Vjerujem da će već
nakon mjesec-dva ti problemi nestati. Nije interes zastupnika da
ispravlja novinarske poglede na stvari, nego je namjera da on objasni.
Dogovoreno je da postoje komunikacijski kanali između zastupnika
čitatelja i redakcije jer redakcija mora zastupniku pomoći u
objašnjenjima. Kad pišem ispravke, moram doći kod novinara,
pitati kako je došlo do pogreške i tko je u procesu proizvodnje učinio
tu pogrešku. To ne mora nužno biti novinar, to može biti i urednik,
grafička rubrika ili tiskara. Mislim da ću s redakcijom ostvariti vrlo
korektan odnos.
Što ovim novitetom dobivaju čitatelji,
a što Večernji list?
Čitatelji dobivaju veće povjerenje u novine. Znaju da imaju svog
predstavnika u novinama koje redovito čitaju, nekoga s kime je moguć
izravan razgovor i tko uvijek ima vremena za njih, jer novinari i
urednici obično nemaju baš previše slobodnog vremena. S druge strane,
novine dobivaju čvršći kontakt s čitateljima, jača se vjerodostojnost
lista i napokon urednici i novinari čuju što čitatelji kažu. Smanjuje
se broj pogrešaka u listu, povećava se pažnja pri uređivanju i pisanju.
Novine također dobivaju osobu na koju se čitatelji ne ljute.
Kakva su iskustva u stranim novinama?
Možda je najbolji primjer New York Timesa koji je poziciju
zastupnika čitatelja (public editor) uveo nakon skandala s poznatim
novinarom Jaysonom Blairom koji je objavljivao lažne priče. Oni su to
otvoreno priznali i uspjeli su vratiti povjerenje čitatelja.
Što ova pozicija predstavlja vama
osobno?
Meni je to stvarno velik izazov i nadam se da ćemo uspjeti
učiniti to da u listu bude i manje pogrešaka i da novinari i urednici
dobiju svijest o tome da novine rade za čitatelje.
Marjan Jurleka: Izravna komunikacija
Što Večernji list želi postići
funkcijom zastupnika čitatelja?
– Želimo potvrditi vjerodostojnost i relevantnost novina, naglasiti da
razumijemo i da radimo u smjeru inovacija upravo u onim trendovima koji
globalno dominiraju izdavaštvom kao industrijom i da Večernji list sebe
želi graditi unutar tih trendova, preuzimajući upravo one elemente tih
trendova koji imaju smisla na hrvatskom tržištu. Želimo osnažiti
vlastiti brand, podcrtati koliko nam je važna i takva izravna
komunikacija s čitateljima i želimo da se ona događa kroz jedinstvenu
funkciju koja je neovisna o redakciji.
Zašto ste odabrali Ružicu Cigler?
– Ona je osoba nedvojbenog autoriteta, prebogatog novinarskog iskustva,
visokog senzibiliteta za čitatelje i njihove eventualne probleme s
novinama te za taj odnos između čitatelja i novina. Ona ima sve
osobine koje takva funkcija zahtijeva.
kako stupiti u kontakt
Čitatelji se mogu javljati na telefon:
01/6300-630
od ponedjeljka do
petka od 11 do 14 sati,
faks: 01/6300-715,
e-mail: zastupnik@vecernji.net
ili na adresu:
Večernji list,
Slavonska avenija 4, 10 000 Zagreb –
za zastupnika č8itatelja