Monetizacija ide dalje, poručuju jasno iz Vlade, a u slučaju da je zaustavi referendum, resorni ministar Siniša Hajdaš Dončić tvrdi da plan B uključuje veću cijenu goriva ili odustajanje od gradnje Pelješkog mosta.
– Ja ću monetizaciju provesti do kraja, odnosno inzistiram na tome da dobijemo ponude. Ako one ne budu odgovarajuće i u skladu s našim planovima, onda se može i odustati, ali treba znati da novac od monetizacije kojim bi se sanirao dug HAC-a i ARZ-a u tom slučaju treba nadoknaditi – kaže Hajdaš Dončić.
Projekti upitni
Ako ne bude planiranih 20-ak milijardi kuna od monetiziranja autocesta na 40 godina, Hrvatske autoceste moraju vratiti dugove, pojašnjava ministar pa tvrdi da će morati posegnuti u trošarinu iz goriva.
Podsjetimo, HAC je od svake litre prodanog goriva dobivao 60 lipa, a sad dobiva 20 lipa, jer je ostalih 40 lipa preusmjereno na Hrvatske željeznice i Hrvatske ceste. Iz tog se sada novca sufinanciraju projekti obnove željezničkih pravaca financirani iz sredstava EU, a kako su Hrvatske ceste dio proračuna i ne mogu se zaduživati, projekti poput Pelješkog mosta, mosta za Čiovo ili riječkih prometnica mogli bi biti upitni.
– Ako se odustane od monetizacije, morat ćemo povećati cijenu goriva za 40 lipa ili pak odustati od Pelješkog mosta ili drugih projekata HC-a – kaže Hajdaš Dončić koji se nada da referendum neće zaustaviti projekt. Da nema odustajanja od projekta potvrđuje i potpredsjednik Vlade Branko Grčić.
– Što se tiče Vlade, nema odustajanja. Radimo na tom projektu do zadnjeg trena. Protivljenje monetizaciji autocesta je i loša poruka investitorima i to višestruko negativno utječe na ekonomsku a pogotovu financijsku situaciju u zemlji – istaknuo je Grčić te dodao da su u Vladi uvjereni da je monetizacija projekt koji ima glavu i rep i koji je u ovom trenutku nužan.
I dok iz SDP-a poručuju da je monetizacija nužna i da ide dalje, koalicijski partneri se kolebaju pa je tako potpredsjednica Vlade Vesna Pusić već ostavila prostor za odustajanje od projekta, a u utorak je ministrica graditeljstva Anka Mrak Taritaš istaknula da je projekt monetizacije nešto oko čega će se koalicijski partneri SDP i HNS dogovoriti pa je napomenula da ceste nitko neće odnijeti iz države niti se one prodaju.
Prikupljanje potpisa
Je li monetizacija zaista nužna i spašava li 21 ili 23 milijarde kuna koliko se nadaju u Vladi da će dobiti za autoceste, predmet je diskusije u javnosti. Mnogi stručnjaci, među kojima i Josip Budimir iz HSLS-a, drže da je monetizacija autocesta pogrešan korak te da bi se uz pravilno upravljanje sustavom te usmjeravanje trošarinom stečenih 60 lipa prema HAC-u sustav moglo dovesti do razine efikasnosti tako da počne puniti proračun u roku od 15 godina.
Odluku o tome treba li ili ne treba iznajmiti autoceste dat će građani, koji revno potpisuju inicijativu da se o pitanju monetizacije odlučuje referendumom. Predvodnik inicijative Mijat Stanić tvrdi da je tijekom tri dana prikupljena količina potpisa dovoljna da zaključe da će odaziv biti sličan onome za Zakon o radu.
– Na jednom štandu na Trgu bana Jelačića prikupili smo oko 5300 potpisa u tri dana. Proveli smo jaku kampanju u koju ulažemo većinu od pola milijuna kuna koje imamo na raspolaganju za to – kaže Mijat Stanić koji uopće ne sumnja u uspjeh inicijative.
>> Monetizacija je tema oko koje će se dogovoriti SDP i HNS
>> Komadina: Monetizacija nije cestovno, već pitanje krpanja proračuna
Mislim da ćemo se umjesto ponuđene alternative - monetizacija ili Pelješki most, svi složiti oko treće opcije - ostavka Vlade!