Eskadrila

Otkrivamo koliko vojnih aviona i helikoptera ima Hrvatsko ratno zrakoplovstvo

MiG-21 Bis (8)
Foto: Boris Ščitar/Večernji list/PIXSELL
1/9
28.12.2016.
u 11:53

Unatoč neperspektivnim godinama, Hrvatsko ratno zrakoplovstvo i Protuzračna obrana ne samo da su opstali nego se i obnavljaju

U posljednjih 16 godina Oružane snage RH znatno su brojčano smanjene, više nego prepolovljene, no u nekim segmentima taj je brojčani pad bio manje izražen. U tim su neperspektivnim godinama, unatoč ponekad krivim procjenama, uspjeli opstati Hrvatsko ratno zrakoplovstvo i Protuzračna obrana (HRZ i PZO), koji se, u proteklih nekoliko godina i tehnološki obnavljaju. Krajem 2016. HRZ tako raspolaže s gotovo stotinu raznih letjelica, od toga 49 zrakoplova i 48 helikoptera.

Služe u civilne svrhe

Više se pažnje u posljednjih 15-ak godina posvećivalo helikopterskom segmentu, dok je zrakoplovni razvijan sporije, a najelitniji dio HRZ-a, borbena avijacija, bio je potpuno zanemaren i sve donedavno prijetila je opasnost da taj dio ratnog zrakoplovstva bude i ugašen. Prevlast brige o helikopterskom segmentu svakako je dijelom uzrokovana time što, uz iznimku od dvije godine (2001.-2002.) kada je zapovjednik HRZ-a bio pilot borbenog lovca general Josip Štimac, HRZ-om uvijek zapovijedaju časnici koji su bili piloti helikoptera.

HRZ posjeduje 14 transportnih helikoptera ruske proizvodnje (Mi-8, Mi-17) koji se pretežito nalaze u bazi na Divuljama, gdje često služe i u civilne svrhe, obavljaju brojne medicinske letove, sudjeluju u akcijama spašavanja prevozeći Gorsku službu spašavanja, kao i vatrogasce, a na raspolaganju su i u slučaju potrebe gašenja šumskih požara. Na helidromu u Lučkom pokraj Zagreba smještena je eskadrila od 10 modernijih Mi-171 SH helikoptera koje je RH nabavila prije desetak godina na ime ruskog duga od 65 milijuna američkih dolara. Dva takva helikoptera stalno se nalaze na Kosovu u sklopu mirovne misije KFOR-a. U 2017. istječu im resursi i tu će godinu provesti na remontu. I ovi helikopteri i oni stariji Mi-8 mogu biti naoružani kontejnerima s nevođenim raketama za gađanje ciljeva na zemlji. U zadarskom Zemuniku smješteno je 8 Bell 206 b-3 Jet Rangera američke proizvodnje, koji služe za školovanje pilota helikoptera, ali i u izvidničke i nadzorne svrhe. Nabavom iz SAD-a 16 izvidničko-borbenih helikoptera OH-58D Kiowa Warriorsa znatno je ojačana helikopterska komponenta HRZ-a.

Školovanje novih generacija

Premda ovaj helikopter jest naoružan strojnicama, vođenim i nevođenim raketama, nije usporediv s “letećim tvrđavama i ubojicama tenkova” jer nema oklopnu zaštitu za posadu i motor pa je ranjiv, a na njima će naši piloti naučiti koristiti najmoderniju zapadnu tehnologiju za elektronički nadzor, izviđanje i borbu. Nakon toga planiran je prijelaz s ruskih transportnih na američke helikoptere Black Hawk. Zemunik je školsko središte HRZ-a jer ovdje se školuju i piloti zrakoplova. Letjeti počinju na 5 lakih Zlinova češke proizvodnje, gdje 50-ak sati lete u sklopu početne obuke. Potom prelaze na puno moćnije Pilatuse PC-9 švicarske proizvodnje, gdje ostvaruju 200 sati naleta. Pilatusa je 20, a na njima se školuje već i treća generacija pilota iz Omana pa HRZ i zaradi. Na tim avionima nastupa i akrogrupa “Krila Oluje”. Zadarski aerodrom dom je i protupožarne eskadrile HRZ-a, koja broji 6 kanadera CL-415 i 6 zračnih traktora AT-802 pa Hrvatska, s eskadrilom od 12 protupožarnih zrakoplova, poslije Grčke ima najmoćniju protupožarnu eskadrilu na jugoistoku Europe. Naši protupožarni kanaderi proteklih godina požare su gasili i u BiH, Crnoj Gori, Sloveniji, Portugalu, Grčkoj i Izraelu. Eskadrila borbenih lovaca MiG-21 nalazi se na zagrebačkom Plesu. Kad se gradila nova zgrada terminala, sagrađen je i suvremeni hangar za dežurni borbeni dvojac. S ovog aerodroma RH nadzire nebo nad zemljom i obavlja “airpolicing” u okviru NATO-a. Hrvatska bi zbog svoje, za nadzor vrlo nezgodne konfiguracije, trebala na jugu imati baziran i drugi dvojac lovaca presretača kada se pojave ugroze s juga. Na splitskom aerodromu postoji za to potrebna infrastruktura, gdje je još JNA sagradila sigurnosne potkope (lokacija Pantana), gdje stane i cijela eskadrila, a ne samo dva do tri zrakoplova.

RH se nalazi pred odlukom o nabavi nove eskadrile lovaca, dakle HRZ će zadržati taj najelitniji segment. Problem je što je aktivno samo 12-ak pilota supersonika i u prosjeku imaju 40 godina, dakle na tim novim avionima morat će letjeti nove generacije pilota. HRZ mora pojačati školovanje i obuku novih generacija pilota. Neće to biti lako jer je preduvjet izabrati sposobne mlade ljude – od 100 (uglavnom) mladića samo dvojica mogu zadovoljiti rigorozne zdravstvene testove za pilota nadzvučnih aviona.

>> Novi helikopter HRZ-a nije leteća tvrđava, nego ubojica tenkova

>> Hrvati oduševili Izraelce: Sada ste heroji u našoj zemlji!

Komentara 54

PP
pp
14:02 28.12.2016.

OSRH i HRZ su zapušteni i ne, nisu predimenzionirani i ne mi nemamo previše toga, nego nam fali i zrakoplova i helikoptera i ljudi, a naročizo PZO koji praktički ne postoji. Izrael ima preko 420 lovaca F16, F15 i sad nabavljaju F35. Grčka ima preko 200 lovaca. Ok, jasno je zašto je to tako, ali mi imamo 12 letećih kanti MIG 21 koji su bili poslijednji krik mode 1960ih. Nama treba minimalno, i to je minimum svih minumuma 12 lovaca + 4 dvosjeda za obuku. A HRZ-u nedostaju transportni helikopteri kojima ćemo nadomjestiti ruske Mi 8 kojima istjeću resursi, uz Kiowe, napadački helikopteri 10-12 komada, 2-6 transportnih zrakoplova, eskadrila borbenih lovaca, bespilotne letjelice, 2-3 baterije PZO sustava. I to sve da bi imali nekakav normalni minimum. Nikako da bi bili "militarizirani" ili "predimenzionirani", sačuvaj nas Bože naših stručnjaka. Jugoslavija je imala 600 helikoptera i lovaca, mi ne možemo imati ni 12. E ljudovi dragi, država košta, vojska košta, sigurnost košta. I bolje bi nam bilo da se počnemo konačno ponašati kao da imamo državu jer inače dokazujemo ono što su hrvatski neprijatelji stoljećima govorili i da nije slučajno što 1000 godina nismo imali svoju državu.

Avatar nula
nula
12:35 28.12.2016.

U Jugi je ovo bila "vojna tajna"

PR
Prekobrda
12:33 28.12.2016.

Ovaj clanak odaje vojnu tajnu, i za to postoji kaznena odgovornost. No pitanje je kolike su stvarne obranbene potrebe Hrvatske i po kojim standardima. Ako pitamo amere onda bi Hrvatska trebala kupiti barem 200 novih aviona i jedno 500 novihh helikoptera, jer je to nacin kako pomoci USA vojnoj industriji. Objektivno receno trenutno je HRZ znatno predimenzionirano i da imaju 1/3 od nabrojanoga bilo bi sasvim dovoljno.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije