U nalazu Državne revizije za 2005., koji je misteriozno nestao kada se
počela istraživati afera s kamionima, izričito se navodi da je
Ministarstvo obrane u izravnoj pogodbi s tvrtkom Eurokamioni vozila
preplatilo čak 5,5 milijuna kuna, a usto je pritom još nabavljeno pet
vozila manje.
Bačić
dogovarao posao, Rončević zataškavao
Isporuka
kasnila pola godine, nije bilo penala
Rončević:
‘Revizija nije imala primjedbi’
U nalazu koji je tek prije nekoliko mjeseci dospio u ruke istražitelja
i koji je ostao nepoznat ne samo široj javnosti već i saborskim
zastupnicima, na čije klupe dolaze izvješća Državne revizije, podrobno
je analizirana kupnja vojnih kamiona iz 2004. te je upozoreno na niz
nelogičnosti u postupku nabave.
Iz nalaza Državne revizije o aferi kamioni koji je bio dostupan
zastupnicima i javnosti izbačeni su svi sporni dijelovi pa se cijelo
vrijeme citirala nepotpuna verzija i vjerovalo da su državni revizori
dali za pravo tadašnjem ministru obrane Berislavu Rončeviću, koji stoji
iza cijele afere.
Izravna pogodba
Skrivani nalaz Državne revizije poklapa se s izjavom generala Joze
Miličevića saborskom povjerenstvu, u kojoj je naveo da je kao glavni
inspektor HV-a u postupku nabave vojnih vozila uočio nepravilnosti,
upozorio na njih, a potom bio izložen pritiscima i prijetnjama
tadašnjeg ministra Rončevića.
Budući da se danas poslije podne nitko nije javljao na telefon u
Državnoj reviziji, ostalo je nejasno kako je tako dugo moglo biti
nedostupno izvješće koje vrlo jasno i nedvosmisleno upozorava da je
Rončević oštetio proračun. Državna revizija uvodno je u izvješću navela
da je početkom 2004. godine za kupnju nebojnih vozila planirano bilo
oko 35 milijuna kuna, a da je u rujnu te godine osnovano povjerenstvo
za pripremu i postupak javne nabave. Također je odlučeno da će se
nabava provesti nadmetanjem po pozivu (što Zakon o javnoj nabavi
dopušta kada je riječ o oružju, vojnoj opremi i sl).
Sama nabava bila je podijeljena u pet grupa, i to za terenska motorna
vozila, kamione terenske, poluprikolice, kombi vozila sa sjedalima i
autobus. Povjerenstvo je, konstatirala je Revizija, prikupilo ponude,
utvrdilo da sve udovoljavaju tehničkim karakteristikama, ali i uvidjelo
da nisu osigurana dovoljna sredstva za nabavu 79 vozila budući da bi
koštala 39 milijuna, pa je u studenome odredilo da treba smanjiti
količinu vozila koja se nabavljaju ili pak odustati od određene vrste
vozila.
Državna revizija vrlo je precizno navela i dva dopisa od 25. studenoga
i 29. studenoga 2004. u kojima je Glavni stožer OS-a predložio
Ministarstvu obrane da nabavu završi izravnom pogodbom s više ponuđača.
Međutim, kronološki je utvrdila Revizija, sredinom prosinca donesena je
odluka o poništenju postupka nabave nadmetanjem po pozivu. Nakon te
konstatacije u spomenutom nalazu Državne revizije izričito se navodi da
“prema odluci ministra Berislava Rončevića od 23. prosinca 2004. godine
određeno je putem izravne pogodbe pregovarati s društvom Eurokamioni
d.o.o. Zagreb, koje je ponudilo najbolje uvjete nabave”.
Uz konstataciju da je Rončević naredio da se posao sklopi s
Eurokamionima, Državna revizija je u svome nalazu podvukla da se u
Rončevićevoj odluci ničim ne obrazlaže po čemu bi to ponuda Eurokamiona
bila najpovoljnija.
Skuplja cisterna
Ugovor s Eurokamionima zaključen je 28. prosinca za 39 kamiona marke
Iveco. Revizija je usporedila cijene te tvrtke u postupku nadmetanja i
poslije u postupku izravne pogodbe. “U postupku nadmetanja ponuditelj
je za isti broj i tip vozila ponudio 28,9 milijuna kuna, a u postupku
izravne pogodbe 34,4 milijuna ili 5,5 milijuna više”, zaključila je
revizija i napomenula još da je za autocisternu cijena u izravnoj
pogodbi uvećana za 194.750 kuna, a da je i nabavljeno pet vozila manje.
AFERA KAMIONI