Ministar znanosti, obrazovanja i sporta Predrag Šustar i voditelj Ekspertne skupine za provođenje Cjelovite kurikularne reforme za rani i predškolski, osnovnoškolski i srednjoškolski odgoj i obrazovanje Boris Jokić suglasni su da je ta reforma metapolitika i nacionalni projekt koji nadilazi pojedinačne stranačke interese, a suglasni su i u pozivu da se svi, kako pojedinci, tako i institucije, uključe u raspravu.
Rasprava na koju su Šustar i Jokić pozvali danas na konferenciji za novinare u Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta (MZOS) tim je pozivom i počela. Naime, na konferenciji je predstavljeno i prvih 20 kurikularnih dokumenata što su, osim brojnih nazočnih u ministarstvu, videovezom pratili i brojni stručnjaci.
Voditelj Eksperte skupine iscrpno je govorio o jednogodišnjem radu, predstavio rezultate rada na kojima je, istaknuo je, predano radilo više od tisuću ljudi. Jokić je govorio o okviru nacionalnoga kurikuluma, nacionalnim kurikulumima za pojedine razine i vrste obrazovanja (rani i predškolski, osnovnoškolski, gimnazijski, strukovni i umjetnički odgoj i obrazovanja, kurikulumima određenih područja obrazovanja (matematičko, jezično-komunikacijsko, prirodoslovno, umjetničko, društveno-humanističko, tjelesno i zdravstveno i tehničko informatičko) te o kurikulumima međupredmetnih tema, za koje je izrađeno 20 kurikularnih dokumenata.
Jokić: reforma je iskren i pošten pokušaj boljega u zemlji koja živi u prošlosti i za prošlost
– U zemlji koja živi prošlost i za prošlost i u prošlosti, Cjelovita kurikularna reforma je nastavak svega dobroga, daje neke nove perspektive, napredak i nadu i najbolji je lijek protiv... te iskren i pošten pokušaj boljega – istaknuo je Boris Jokić.
Ukazao je da su za provedbu kurikularne reforme potrebni kontinuitet, dogovor, trud i rad te želja, ali i spremnost na pogrešku. Kako bi se te pogreške popravile, Jokić je pozvao sve da pročitaju dokumente koji su od danas na mrežnim stranicama MZOS-a i Cjelovite kurikularne reforme www.kurikulum.hr. Nakon toga, poručio je, raspravljajmo i zajednički napravimo bolje.
Kada je pak riječ o reformi u političkome trenutku, Jokić je istaknuo potrebu jasne i jednoznačne podrške kurikularnoj reformi jer je ona nacionalni projekt. Ako pak takva potpora izostane, upozorio je da će se cijeli proces usporiti i mjere neće biti moguće provesti predloženom dinamikom, a odgoj i obrazovanje, siguran je Jokić, predugo su zanemarivani u Hrvatskoj i zaista je vrijeme da se to promijeni.
Jokića raduju i podaci nedavno provedenoga javnog ispitivanja na reprezentativnom nacionalnom uzorku na pitanje "Podržavate li cjelovitu kurikularnu reformu – reformu školstva koja je započela prošle godine i na kojoj radi 430 učitelja i stručnjaka iz škola i fakulteta", 76,66 posto ispitanika odgovorilo je da reformu podržava uglavnom ili u potpunosti, 13, 62 posto ispitanika reklo je da reformu niti podržava, niti ne podržava, dok se njih 9,72 posto izjasnilo da uglavnom ili uopće ne podržava reformu.
Šustar: u Hrvatskoj se moramo učiti kontinuitetu i civiliziranoj raspravi
Ministar Šustar uvjeren je kako cjelovita kurikularna reforma doista i zaslužuje iskazanu pozornost. Zahvalio je članovima radne skupine za veliki trud te istaknuo kako se u Hrvatskoj moramo učiti i naučiti kontinuitetu. Pozvao je javnost da se uključi u raspravu dodavši da kao filozof osobito voli dobru raspravu podsjetivši na riječi grčkoga filozofa Heraklita kako se "s polemosom sve rađa". Šustar je istaknuo kako bi voli da se taj "polemos" u Hrvatskoj drži u civiliziranim granicama i okvirima, što u hrvatskome društva nedostaje, kao i vedrina.
Ministar je uvjeren kako je važno da se u raspravu uključe pojedinci, ali i sve hrvatske institucije koje su, rekao je, izrazito važne. S tim u vezi, podsjetio je da se na početku u strategiju obrazovanja, znanosti i tehnologije uključila Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU) što je i bila podloga za projekt cjelovite kurikularne reforme. Dodao je kako je jačanje institucijske kulture nešto što na čemu ćemo u hrvatskome društvu svakako morati puno raditi. Jer, rekao je Šustar, demokracija je procedura, ponekad dosadna, ali dodao je,"neka mi netko pokaže bolju alternativu". Proceduralna racionalnost je potrebna, ocijenio je.
– Ono što u ovome trenutku osjećam u reformi je nekakav "pjenušavi" idealizam za koji mislim da je u bio pokretač ove reforme, a mislim da bi to trebao biti i pokretač rasprave koja je pred nama.
Ali, ocijenio je, postoji nešto što je još važnije, a to je da taj idealizam ima svoje dobre temelje u ovako strukturiranoj reformi, a okrenuta je našoj djeci kojima je upravo taj "pjenušavi" idealizam itekako potreban.
Jokićev prijedlog reforme obrazovnog kurikula je katastrofalan, riječ je o tipu lijevoliberalne orijentacije kojem je na umu doslovno, bez imalo pretjerivanja, dokrajčivanje hrvatskog školstva. Evo ukratko sadržaja njegove prezentacije ove reforme: Prva njegova zamjerka današnjem školstvu je da učenici ne znaju navući kondome. Druga je da uče "bespotrebne činjenice" (npr: da JAR najviše izvozi dijamante) za koje pita: "Što je to znanje vama u životu pomoglo?", namjerava uvesti u nastavu tzv. "kompjuterski jezik" - čime se misli na skraćenice i izraze iz facebook dopisivanja tipa OMG i tome slične. Dakle, razinu znanja koje spada u opću kulturu namjerava svesti na teški minimum, uvesti spolni neodgoj u škole (tj. odgoj za promiskuitet i neodgovornost) koji smo za Jovanovićeve "vladavine" jedva spriječili, a razinu nastave matematike prilagoditi potrebama za nacijom konobara i bolničara koji će prati europljane starije životne dobi. Tek toliko da znate o čemu se radi. Što se tiče "ankete" kojom se maše u članku, kako je mogla biti napravljena na reprezentativnom uzorku kad prosječan čovjek u RH nema pojma o čemu se u ovoj reformi uopće radi? Takva anketa, ako je uopće provedena (u što čisto sumnjam) i ako je provedena pošteno (u što sumnjam još i više), nema nikakvu težinu jer se ne može od ljudi tražiti da se izjasne o nečemu čije pojedinosti ne znaju. Ukratko: Šuster se prepao hajke na Hasanbegovića pa se ulaguje lijevoliberalnoj opciji ne bi li ga poštedjeli. Takvi nam ministri ne trebaju. I neka samo pokuša uvesti ovakvu "kurikularnu reformu", dobit će nove prosvjede i potpisivanje roditelja protiv takve reforme. Na znanje i ravnanje.