“Svi smo mi Damir Kajin”, uglas mogu skandirati saborski zastupnici i ustavni suci koji iz moralnopolitičkih razloga (zastupnici Kukuriku koalicije) nisu u zakonskom roku podnijeli ili zbog neispunjavanja uvjeta nisu mogli podnijeti zahtjev za povlaštenu zastupničku mirovinu ili su pri tomu bili nespretni (Vladimir Šeks).Nakon “studije” Ustavnog suda o povlaštenim mirovinama na 62 stranice svi će to moći učiniti. To mogu zahvaliti HSP-u 1861, Marijanu Ruždjaku, Denisu Jelenkoviću i Ljilji Vokić koji su to inicirali.
Opačić 2018. u mirovini!
Tako će svaki zastupnik iz ranijih saziva Sabora i ustavni sudac, bez obzira kad podnesu zahtjev, moći koristiti povlaštenu mirovinu (iako do 22. prosinca 2011. to nisu ostvarili) prema propisima koji su važili dok su obnašali dužnost, a prema zakonskom režimu iz 2009. Recimo, Milanka Opačić u travnju 2018. moći će aktivirati zastupničku mirovinu prema propisima iz 2000. No, Sabor povlaštenima opet može smanjiti mirovinu ali tako da ne ugrozi samu bit tog prava. Ukidanje zastupničkih mirovina odnosi se tek na nove zastupnike iz ovog saziva Sabora, buduće ustavne suce i glavne državne revizore. Inače je 13 kategorija ili 181.224 korisnika povlaštenih mirovina od kojih je 550 zastupnika, ministara, premijera, ustavnih sudaca, glavnih revizora.
Stvar je zakonodavca hoće li ukinuti, ograničiti ili proširiti tu povlasticu samo za neke skupine, zastupnike, branitelje, borce... Ali, kad ograničava ili ukida prethodno priznata prava zakonodavac za to mora imati legitimni cilj u javnom interesu koji to opravdava, te mora poštovati i druge zahtjeve koji proizlaze iz načela vladavine prava, pravne sigurnosti i pravne izvjesnosti koji se nisu postavljali kad je ta prava priznavao. Vlada i sam premijer dali su prihvatljive razloge za ukidanje zastupničkih mirovina kroz isticanje socijalne pravde, kulture štednje i rada, pa i izbornog obećanja.
Pravo povrata na rad
Ali, zastupnička mirovina nije puka povlastica, već uz svoju tradicionalnu simboličku funkciju ima i ulogu uravnoteživanja javnog interesa i pružanja jamstva pojedincu da će nakon prestanka mandata biti u sigurnoj i stabilnoj situaciji. Stoga Ustavni sud inzistira na zamjenskim mehanizmima o kojima je i premijer govorio, te je u proceduru upućen i prijedlog zakona koji je zastupnicima trebao jamčiti povrat na radno mjesto nakon mandata. Iako je u ožujku 2013. takav zakon donesen za dužnosnike, a ne i za zastupnike, Ustavni sud je iščitao namjeru pa zasad nije intervenirao već samo traži da Sabor to što prije riješi.
Svojevrsnu je satisfakciju dobio Damir Kajin, koji je bio “pao” na moralnom ispitu. I na njega kao tzv. umirovljenika na jedan dan odnosi se dio u kojem se ističe kako je sporna odredba koja je do toga dovela izrazito povrijedila legitimna očekivanja zastupnika koji su imali sve zakonske uvjete za zastupničku mirovinu, ali su odlučili svoj mandat obnašati i u 7. sazivu Sabora. Njihov položaj “graničio je s ponižavajućim postupanjem prema njima, što je narušilo dignitet zastupničkog mandata i ugrozilo vrijednosti višestranačkog demokratskog sustava”, tvrdi Ustavni sud.
Oni će u mirovinu s dvadesetak ili manje godina (ne)rada a radnici nek rade dok ne crknu na poslu!